Intézmény által ellátott feladatok kiszervezése és annak munkajogi vonatkozásai

Kérdés: Az intézményünk által ellátott feladatokat egy cég veszi át. Mire jogosult az a közalkalmazott, aki nem szeretne átmenni a céghez dolgozni? Jár-e részére felmentési idő, végkielégítés? Köteles-e a cég átvenni a dolgozókat? Mi történik azzal a dolgozóval, aki az átadás tervezett időpontját köve­tően jogosult lesz a nők negyvenéves öregségi nyugdíjára, ezért jogviszonyát felmentéssel szüntetnék meg erre tekintettel még az átadást megelőzően? Kinek kell kifizetni részére a járandóságokat, meddig terjed a felmentési ideje?
Részlet a válaszából: […] ...díjat megfizetni.Amennyiben a cég nem kíván minden érintett dolgozót átvenni, két lehetőség kínálkozik. Az átadó munkáltató, illetve fenntartója még az átadást megelőzően elrendelhet létszámcsökkentést, átszervezést. Az átadás időpontja előtt tett munkáltatói...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 28.

Ruhapénz az oktatásban

Kérdés: Munkaruhapénz az óvónőknek, pedagógiai asszisztenseknek, dajkáknak jár-e? Ha igen, mennyi? Az illetékes önkormányzat köteles-e kifizetni, ha nem teszi meg, és jár az illetmény, milyen következményeket von ez maga után?
Részlet a válaszából: […] ...hogy mely munkakör minősül ilyennek, és a juttatás hogyan, milyen formában valósul meg, jogszabályi rendelkezés hiányában a munkáltató/fenntartó határozza meg. Az óvónők és a dajkák munkája bizonyosan ebbe a körbe tartozik, ezért véleményünk szerint indokolt a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. április 7.

Intézményen kívül igénybe vehető étkeztetési szolgáltatás

Kérdés: Iskolai, illetve óvodai intézményben hiányzó gyermek részére elvitelre biztosítható-e ingyenes vagy kedvezményes étkezés, és arra a költségvetési normatíva igényelhető-e?
Részlet a válaszából: […] ...a gyermekek és a tanulók számára az óvodai nevelési napokon, valamint az iskolai tanítási napokon a települési önkormányzat az általa fenntartott óvodában és a közigazgatási területén, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. október 14.

Pedagógus I. fokozatba soroláshoz szükséges szakmai gyakorlat

Kérdés: Az érintett 2011. június 21-én sikeres államvizsgát tett (óvodapedagógus). A diploma azonban a nyelvvizsga hiánya miatt nem került kiadásra. Arra a sikeres nyelvvizsgát követően, 2014. július 2-án került sor. Az érintettet 2011. 08. 15.-2012. 05. 31-ig óvodapedagógusként foglalkoztatták, majd 2012. 06. 01-től (jelenleg is) pedagógiai asszisztensként E2-be sorolva. 2014. 09. 01-től óvodapedagógus munkakörben kerülne továbbalkalmazásra heti 20 órában vagy heti 40 órában. Hogyan kellene besorolni (gyakornok, pedagógus I.; melyik fokozatában eltöltött évek alapján), milyen kitételeket kellene a szerződésében kikötni? Alapítványi óvodában foglalkoztatják jelenleg, de átkerülhet egyházi fenntartásúba vagy önkormányzatiba.
Részlet a válaszából: […] ...megfelelt minősítést kapott gyakornokot pedagógus I. fokozatba kell besorolni.A pedagógusok besorolására vonatkozó előírásokat – fenntartótól függetlenül – valamennyi köznevelési intézményben alkalmazni kell, tehát egyházi és magániskolákban, óvodákban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. október 14.

Iskolai étkeztetés és bölcsődei ellátás számlázása

Kérdés: Gazdasági Ellátó Szervezetként működünk, több intézménynek látjuk el a gazdasági feladatát. Iskolai étkeztetés és bölcsődei ellátás számlázásával kapcsolatban felmerült az a kérdés, hogy kinek a nevére kell kiállítani a számlát. Bölcsődében készül szerződés, iskolai étkeztetésnél nem. Az iskolai étkezés igénybevétele a tanuló vagy a szülő nyilvántartó lapon történő jelölésével történik, amelyet alá is írnak. Az igénylés és a tényleges igénybevétel (lemondásokkal korrigálva) alapján a számla a tanuló, illetve a bölcsődés gyermek nevére kerül kiállításra. A számla kiegyenlítését gyakran a nagyszülő, illetve vagy az egyik, vagy a másik szülő teljesíti. Kinek a nevére kell kiállítani a számlát? Cégek nevére is kérnek számlát, de velük nem állunk semmilyen jogviszonyban sem.
Részlet a válaszából: […] ...étkezési térítési díjakat a Gyvt. alapján nyersanyag­áron kell megállapítani, ami azt jelenti, hogy a rezsiköltségeket állami, fenntartói támogatásból finanszírozzák, másrészt meghatározott esetekben kedvezményre vagy ingyenes étkeztetésre jogosult a gyermek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. szeptember 23.

Szolgáltatásnyújtás

Kérdés: Pénzeszközátadást melyik főkönyvi számlára kell könyvelnünk? A 0-s számlaosztályban nem találtunk rá megfelelő főkönyvi számlát. Több tevékenységünket kiadtuk egy nem költségvetési szervnek, egy szeretetszolgálatnak. A finanszírozást az önkormányzat kapja, és az összeget továbbutalja a szeretetszolgálatnak.
Részlet a válaszából: […] ...nem lehet pénzeszközátadás, mivel a szeretetszolgálat nem tartozik az önkormányzati fenntartású intézmények körébe. Mivel Önök nem fenntartói a szeretetszolgálatnak, ezért értelmezésünk szerint önkormányzatuk szolgáltatást vásárol a szeretetszolgálattól....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. június 17.

Önkormányzati intézménynél végzett felújítás

Kérdés: Önállóan működő és gazdálkodó önkormányzati intézmény vagyunk, önálló adószámmal. Felügyeleti szervünk 2013-ban felújításra, képviselő-testületi döntés alapján előirányzatot adott olyan épületekben végzendő beruházásra, felújításra, amelyek az önkormányzat nyilvántartásában és tulajdonában szerepelnek. A munkákat elvégeztettük. A számlát a saját nevünkre kértük, mivel az előirányzat nálunk szerepel. Év végén pl. ablakcserét szerettem volna visszaadni az önkormányzatnak mint elvégzett felújítás, mivel a felújítást rá kell aktiválni az épületre. Ezt visszautasították azzal az indokkal, hogy ez áfaköteles ügylet. Erről szeretném kérni tájékoztatásukat. A jövőben mi ennek az elfogadható megoldása, és csakugyan áfaköteles lesz ez az ügylet? Az intézmény áfalevonási joggal rendelkezik, de az áfa nem lett visszaigényelve többféle meggondolásból adódóan.
Részlet a válaszából: […] ...ha az intézménynek alapító okiratában foglalt alapfeladata, hogy karbantartsa, felújítsa az önkormányzati épületeket, és az intézmény fenntartói támogatást kap, illetve az utalt összeg nem az elvégzett munkák ellenértékeként, az elvégzett munkával arányos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 29.

Szociális étkeztetés áfája

Kérdés: Az Egyesített Szociális Intézmény fenntartója társulás. 2013. június 30-ig a társulás igényelte az intézményünket megillető állami normatívákat. Július 1-jétől az önkormányzat igényli, átadja a társulásnak, aki nekünk finanszírozásként továbbítja. A szociális étkeztetés térítési díja úgy kerül megállapításra, hogy az éves szolgáltatási önköltségből levonjuk az állami normatívát. A térítési díj számítását nem főzőkonyhánként számítjuk ki, hanem intézményi szinten. A fizetendő személyi térítési díj nem egyezik meg az intézményi térítési díjjal, mert a nyugdíj összegétől függően sávosan fizetnek az igénybevevők, valamint a törvény alapján is meghatározott százaléknál többet nem fizethetnek. 2013. november 15-től a fogyatékosotthonok 2014. január 1-jei állami átvétele miatt az akkori nevünket, adószámunkat, törzsszámunkat a fogyatékosok otthona vitte tovább, az összes többi feladatra egy új költségvetési intézményt hozott létre a fenntartó. Éves áfabevallók vagyunk. Egy korábbi adóellen­őrzés miatt az Áfa-tv. 65. §-a, valamint az 5. sz. melléklet 2. pontja alapján a szociális étkeztetésre jutó fizetendő áfához hozzáadtuk a normatívát is (fizetendő áfa + normatíva, utána: levonható áfa x fenti arányszámmal). A NAV ügyintézője szerint az áfabevallásnál nem kell a normatívával foglalkozni, csak a levonható, illetve előzetesen felszámított áfával (kivétel az ingyenes étkezőket). A pontos válaszhoz látnia kellene a támogatási szerződést. Ez nekünk nincs, mi a fenntartótól finanszírozásként kapjuk a szociális étkezés normatíváját.
1. Kérem, szíveskedjenek segítséget nyújtani abban, hogy a bevallást szabályosan készítsük el.
2. Amennyiben a normatívával is számolnunk kell, akkor a 2013. november 15-ei "szétválás" miatt a tényleges adagokra jutó normatívát meg kell bontani?
3. A szociális étkezés utólag, a tárgyhónapot követő hónapban kerül számlázásra. Az éves bevallásnál a decemberi étkezést csak januárban számlázzuk. Ezt a hónapot is be kell állítani az éves bevallásba, vagy a pénzforgalmi szemlélet miatt csak a következő évben?
Részlet a válaszából: […] ...sem, ha önkormányzat, és akkor sem, ha társulás folyósítja. Az Áfa-tv. 65. §-a alapján az ellenértéket kell adóalapnak tekinteni. A fenntartó által intézményfinanszírozásként utalt pénzösszeg nem válik sem árat befolyásoló támogatásnak, sem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. március 18.

Korábbi vállalatnál eltöltött jogviszony beszámíthatósága a jubileumi jutalomra jogosító időbe

Kérdés: Jogviszonyom 1989. július 5-én kezdődött a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalatnál, azon belül is az útkarbantartás, tisztítási egységnél. A téli ügyeleteket, túlórákat a fizetésünktől külön, a tanácstól kaptuk. Itt a jogviszonyom 1995. 03. 22-ig állt fenn. 1995. 03. 27-én helyezkedtem el a jelenlegi munkáltatómnál egy vidéki polgármesteri hivatalnál, azóta itt dolgozom. Mikor válok jogosulttá a 25 éves jubileumi jutalomra, illetve az első munkahelyemen eltöltött idő beleszámít-e?
Részlet a válaszából: […]

A Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat nem minősül a Kttv., Ktv., Ktjv. vagy Kjt. hatálya alá tartozó szervnek vagy annak jogelődjének, így az ott eltöltött idő nem vehető figyelembe a jubileumi jutalom szempontjából.

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. február 18.

Belső ellenőrzéssel kapcsolatos összeférhetetlenség

Kérdés: Önkormányzatunk működtetője a helyi általános iskolának, a fenntartói feladatokat a KLIK látja el. Az intézményben a takarítók és a karbantartó munkáját az iskola volt gazdasági vezetője szervezi és irányítja. Mindegyikük az önkormányzat alkalmazottja. Mivel a volt gazdasági vezető munka­idejét ez a munka nem fedi le, ezért felvetődött annak a lehetősége, hogy 4 órás kinevezéssel továbbra is az intézményüzemeltetési feladatokat látná el, és 4 órás kinevezéssel az önkormányzat belső ellenőre lenne, mivel a szakmai követelményeknek (szakmai gyakorlat és végzettség) megfelel. Ez az elképzelés nem sérti-e a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 19. §-ának (2) bekezdését?
Részlet a válaszából: […] Az idézett 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 18., 19. §-ai rögzítik a belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet függetlenségét garantáló előírásokat. A belső ellen­őrnek tevékenysége során függetlennek, külső befolyástól mentesnek, pártatlannak és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. október 29.
1
15
16
17
32