475 cikk rendezése:
441. cikk / 475 Költségtérítés adózása
Kérdés: Intézményünk rendelkezik kollektív szerződéssel, amely rögzíti a költségtérítésben részesülők körét, így az adózási kötelezettség a munkáltatót terheli. A kollektív szerződés azonban nem rögzítheti az igazgató költségtérítéseit, mivel arról a polgármester rendelkezett, és ő engedélyezte a térítés mértékét. Szabályosan járunk-e el, ha továbbra is az intézmény akarja fizetni a költségtérítés utáni adó- és járulékterheket, és nem az igazgató?
442. cikk / 475 Kötelezően elkészítendő gazdálkodási és számviteli szabályzatok köre
Kérdés: Melyek azok a kötelező szabályzatok, amelyeket egy önkormányzatnak el kell készítenie, s melyek azok, amelyeket évente módosítania kell?
443. cikk / 475 Képviselők tiszteletdíja
Kérdés: A Pök-tv. 15. §-a lakosságszámhoz kötött szorzószámokkal rendelkezik az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról. Mi az a minimális összeg, amit a képviselő-testület megállapíthat? Vagyis minimális összegnek kell-e tekinteni a jelenlegi 33 000 forintos köztisztviselői illetményalapot, aminél kevesebbet nem állapíthat meg a képviselő-testület, ha a képviselő ezt nem kéri írásban?
444. cikk / 475 Önkormányzati beszámoló tartalma
Kérdés: Kérdésként merült fel az egyik önkormányzatunknál, hogy a költségvetés készítésénél az intézményi garnitúrában nem szerepel a 40-es, önkormányzati lakásgazdálkodás bevételei és kiadásai űrlap, a "B" garnitúrában lehet eredeti előirányzatot tervezni. A beszámoló esetében már mindkettőben szerepelhet adat. A kitöltési útmutató szerint, ha a lakóingatlanhoz kapcsolódó feladatok ellátását az önkormányzat költségvetési szervére, vagy teljes hatáskörrel gazdálkodó szervezetre bízta, akkor gondoskodnia kell arról, hogy saját beszámolójában az adatok megjelenjenek. Milyen módon tud gondoskodni az önkormányzat arról, hogy a saját beszámolójában szerepeljen, vagy elég, ha ez kitűnik a pénzügyi körzetes összesítésben?
445. cikk / 475 Polgármester költségátalányának adózása
Kérdés: A Pök-tv. 18. § (2) bekezdése kimondja, hogy a "polgármestert, választása szerint – a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően – költségátalány illeti meg. A költségátalány mértéke – a képviselő-testület döntése alapján – a polgármester illetménye, illetve tiszteletdíja 20-30%-ának megfelelő összeg. Az alpolgármester esetében a költségátalány mértéke az illetménye, illetve tiszteletdíja 10-20%-ának megfelelő összeg." A törvény által biztosított költségátalány mentes-e a személyi jövedelemadó alól, vagy számlával igazoltan lehet csak elszámolni adómentesen úgy, mint a hivatkozott törvény 18. § (1) bekezdésében?
446. cikk / 475 Házipénztári kifizetések elszámolása
Kérdés: Polgármesteri hivatalon belül önálló költségvetési intézmény, alapító okiratában jóváhagyott tevékenységként, a hivatal működését biztosító feladatokat végez. Az intézmény saját pénztárából teljesíthet-e a hivatal költségvetését terhelő készpénz-kifizetéseket úgy, hogy azt a polgármesteri hivatal megtéríti az intézmény részére? A kifizetéshez szükséges utalványozás, ellenjegyzés, érvényesítés jogkör utalványlapon a polgármesteri hivatalnál szabályozottak szerint történik. Utalványlappal felszerelt, szabályosan aláírt számlák kerülnek pénzügyi teljesítésre az intézmény pénzkezelési szabályzatában foglaltak szerint.
447. cikk / 475 Gépkocsivezető üzemanyag-elszámolása
Kérdés: Polgármesteri hivatal gépkocsivezetője üzemanyag-elszámolás címén átalányt választott. A teljesített futott km alapján a 61/1992. Korm. rendelet szerinti normával és az APEH által közzétett üzemanyagár figyelembevételével megállapított összeg és az átalány közötti különbözetet a hivatásos gépjárművezető nem önálló tevékenységéből származó bevételeként kell-e figyelembe venni?
448. cikk / 475 Önkormányzattól térítés nélkül átvett épület nyilvántartási szabályai
Kérdés: Az önkormányzat mint tulajdonos térítés nélküli használatra átadta az épületeket intézményünk részére. Kinek kell nyilvántartania az ingatlanokat, kinek a mérlegében szerepel, és ki számol el értékcsökkenést ezen épületek után? Intézményünknek mit és hogyan kell nyilvántartania?
449. cikk / 475 A polgármesteri tisztség ellátásával összefüggésben felmerülő költségek
Kérdés: A 2003. évi XLV. tv. 38. § (9) bekezdése módosította a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvényt. Ezen módosítás 2003. július 1-jétől hatályos. A képviselő-testület a polgármesternek 30, az alpolgármesternek 20 százalékban állapította meg a költségátalány mértékét. Azt szeretném megtudni, hogy milyen költségek tartozhatnak ide a polgármesteri tisztség ellátásával összefüggő "szükséges költségek" közé. Az eddigi gyakorlat alapján jellemzően milyen költségeket lehet a költségtérítéssel elszámolni (útiköltség-térítés, gépkocsihasználat, étkezés, repi, ajándék)?
450. cikk / 475 Szemétszállítási díjkedvezmény érvényesítése a számlában
Kérdés: Az önkormányzat határozat alapján szemétszállítási díjkedvezményben részesíti a 70 éven felüli állandó lakosokat. A költségvetési intézménynek az ingatlantulajdonosnak kiszámlázott szemétszállítási díjban fel kell-e tüntetnie az 50 százalékos kedvezményt? A polgármesteri hivatal téríti meg egy összegben az intézménynek a kedvezményt.