Áfa megosztása arányosítással I.

Kérdés: Egyházi fenntartású intézményünk a diákok szervezett étkeztetését saját üzemeltetésű konyháján keresztül oldja meg. Az előzetesen felszámított adó összegét – konyhánk működtetésénél – nyilvántartásainkban elkülönítetten mutatjuk ki. Az Áfa-tv. 2004. január 1-jétől érvényes módosítása kapcsán a törvény 38. §-a az arányosítás szabályainak alkalmazását írja elő. 2003. év végéig intézményünk az áfa elszámolásánál a tételes elkülönítés mellett az arányosítás elszámolásával nem foglalkozott. Kérem segítségüket az Áfa-tv. 38. §-ában foglaltak általunk is szabályosan elszámolandó arányosítás kiszámításához. Konyhánk 2004. január havi tényadatain bemutatva, kiszámolva arányosítás alapján az ez évi szabályok szerint levonható áfa összegét. Nettó árbevételünk (mely tartalmazza a vendégétkeztetésből, a dolgozók étkeztetéséből származó bevételt, valamint a diákok befizetéseit) 1775 E Ft. A diákok a nyersanyagköltség 50, illetve 70 százalékát térítik meg, a normatív támogatást, illetve a konyha üzemeltetéséhez hiányzó fedezetet intézményfinanszírozásként nyújtjuk a konyha részére. Ez az összeg január hónapban 300 E Ft (diákok normatív kiegészítő támogatása) és 1000 E Ft működési költségek fedezetére. Számítások a fenti adatok birtokában: Levonási hányad = N. árbev.: 1775 E/(1775 E+300 E+1000 E) = 1775/3075 = 0,577 =0,58 A konyhánk 2004. január hónapi beszerzéseiben az előzetesen felszámított adó összege: 450 Ex0,58 = 261 E Ft. Ha a számításom jó, akkor 261 E Ft lenne a levonható rész. A következő hónapban göngyölítve számolok.
Részlet a válaszából: […] ...arányosításra. Erre az Áfa-tv. 38. § (1) bekezdés b) pontjában foglalt tevékenységenkénti elkülönített arányosításra csak azon beszerzések tekintetében van lehetőség, amelyek tételesen elkülönítetten csak az étkeztetést...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 31.

Áfa megosztása arányosítással II.

Kérdés: Hogyan kell a támogatásokat figyelembe venni az arányosításnál a közhatalmi szerveknek?
Részlet a válaszából: […] ...évi IX. törvény 71. §-a) adóalanyiságukat nem vesztették el, akkor a tárgyi adómentes tevékenységüket is figyelembe kell venni a beszerzést terhelő adó megosztásakor, a bizonylat kibocsátásakor. A közhatalmi tevékenység bevétele és az arra jutó támogatás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 31.

Részletfizetéssel vásárolt mobiltelefonok törlesztőrészletének és a szolgáltatási díjak elkülönítése

Kérdés: Költségvetési szerv vagyunk, mobiltelefonokat vásároltunk, melyek egyedi beszerzési értéke 50 E Ft alatti. A szerződésben foglalt megállapodás szerint részkiegyenlítéssel fizetjük ki a hátralékot. A telefondíjakat tartalmazó számlákban beépítve kell-e a hátralékot kiegyenlíteni? A hátralék összegeinek kiegyenlítését telefondíjként vagy kis értékű tárgyi eszközként kell-e könyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...mobiltelefonok beszerzésénél a költségvetési szervnek a számviteli politikájában foglalt minősítési rend szerint kell eljárni. A mobiltelefonokat minősíteni kell abból a szempontból, hogy a költségvetési szerv tevékenységét éven belül vagy éven túl szolgálják....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 31.

Mit kell bevonni az arányosításba?

Kérdés: Önkormányzatunk fenntartása alatt működik egy közös igazgatású közoktatási intézmény (általános iskola és óvoda), mely gazdálkodási jogkörét tekintve részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, önálló adószámmal és pénzintézetnél vezetett bankszámlaszámmal rendelkezik. Az intézmény adóköteles az iskolai étkeztetést tekintve, és emellett tárgyi adómentes tevékenységet (oktatás) is végez. Az adóköteles tevékenység költségei tételesen elkülöníthetők, de a közüzemi díjak nem. Az intézmény bevétele az iskolai étkeztetésből, pedagógiai szaktanácsadásból, egyéb saját bevételekből (pályázat útján nyert támogatások) és az önkormányzat által intézményi finanszírozásként nyújtott támogatásból tevődik össze. A tételesen elkülöníthető iskolai étkeztetési tevékenységhez tartozó előzetes áfa egészében levonható-e, ha igen, a tételesen el nem különíthető, arányosításra kerülő beszerzésekhez a levonási hányad számításánál mit kell a számlálóba és a nevezőbe belevenni? A fenti tevékenységet illetően mi tartozik az Áfa-tv. 3. számú mellékletének 2. A) és 2. B) pontjához, nevesítve a mi példánkban?
Részlet a válaszából: […] ...általános jelleggel juttatja az iskolának (azaz ún. intézményfinanszírozás), akkor az összes bevételt kell arányosítani, az összes beszerzések (ideértve az egyébként elkülönítetten kezelendő étkeztetést is) levonható áfáját arányosítással kell megállapítani....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 31.

Önkormányzati támogatás arányosítása

Kérdés: Szociális foglalkoztató önkormányzati intézmény vagyunk. Az önkormányzat esetenként – intézményfinanszírozás címén – ad támogatást meghatározott céllal, pl. felújításra vagy gépvásárlásra. A támogatás nem fedezi a teljes nettó költséget, csak annak egy részét. A hiányzó összeget az intézmény saját bevételéből pótolja, és a teljes költség áfáját az intézmény fizeti meg. Az Áfa-tv. 38. § (1) bekezdés a) pontja értelmében kell-e arányosítani az áfát?
Részlet a válaszából: […] ...az intézmény a támogatást meghatározott termék beszerzésére kapja, akkor az Áfa-tv. 38. § (1) bekezdés a) pontja értelmében az intézmény kizárólag ezen termék beszerzésére (pl. gépvásárlás) a nem támogatott hányad erejéig érvényesítheti a levonási jogát....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 10.

Üzemanyag-elszámolás

Kérdés: Az intézmény 1 db személygépkocsit üzemeltet. Menetlevelet használ a gépkocsivezető. Tankoláshoz az intézmény nevére kiállított számlával számol el. Kell-e készpénzigénylés üzemanyag-előlegre, illetve üzemanyagelőleg-elszámolási nyomtatványt alkalmazni? Kell-e kimutatást készíteni üzemanyag-megtakarításról, ill. üzemanyag-túlfogyasztásról, ha az intézmény úgy határoz, hogy a megtakarítás nem illeti meg a gépkocsivezetőt, ill. a túlfogyasztást sem kell neki megfizetni? Hogyan kell az üzemanyag-elszámolást szabályszerűen végezni? Elegendő csak a számla alapján kifizetni a tankolást?
Részlet a válaszából: […] ...nyomtatványt rendszeresíteni a gépkocsivezetőnek az üzemanyag-vásárláshoz adott előleg nyilvántartásához. Ilyen esetben is az anyagbeszerzéshez elszámolásra kiadott összegekre vonatkozó nyilvántartási és elszámolási előírásokat kell alkalmazni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 10.

Strandüzemeltetési tevékenység áfája

Kérdés: Önkormányzatunk az adómentes tevékenységén túl strandüzemeltetési tevékenységet is folytat. Ez adóköteles tevékenység, ami után áfát fizetünk. A strandi tevékenységet külön szakfeladaton számoljuk el, kiadásait el tudjuk különíteni. Kell-e arányosítást alkalmaznunk az önkormányzat egészére vonatkozóan az áfa-visszaigénylésnél? Beleszámít-e a bevételekbe az államháztartási költségvetési támogatás? Illetve kezelhetjük-e külön a strandot, mint önálló tevékenységet az áfa szempontjából?
Részlet a válaszából: […] ...b) pontja értelmében az adóalany a kizárólag az adólevonásra jogosító támogatásból (is) finanszírozott tevékenységéhez kapcsolódó beszerzései tekintetében az adólevonási jogot a 3. számú melléklet I. részében foglaltak szerint e tevékenységére nézve...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 10.

Közösségi adószám igénylése és használata

Kérdés: Költségvetési intézmény vagyunk, szükséges-e közösségi adószámot igényelnünk? Ha igen, milyen további kötelezettséggel jár? Gondolok arra, hogy az áfabevalláson kívül havi adatszolgáltatásra is kötelezettek leszünk, annak ellenére, hogy nem történik intézményünk részéről Unión belüli kereskedés?
Részlet a válaszából: […] ...nem adóalany jogi személynek minősül. Ugyanazok a szabályok vonatkoznak annak a költségvetési intézménynek a Közösségen belüli termékbeszerzéseire, aki alanyi adómentességet választott, illetve kizárólag tárgyi adómentes tevékenységet folytató személyként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 10.

Arányosítás szabályai

Kérdés: Egészségügyi intézmény vagyunk. Főtevékenységünk tárgyi adómentes. Adóköteles tevékenységünk elenyésző az adómentes bevételünk és a működést finanszírozó támogatás mellett. Tételesen nem tudjuk elkülöníteni az adóköteles tevékenységhez kapcsolódó beszerzéseinket. Az előzetesen felszámított áfa megosztása arányosítással kötelező, vagy az intézmény dönthet, hogy él-e az arányosítás lehetőségével? Közvetített szolgáltatás áfája közvetlenül levonható, vagy az arányosításnál kell figyelembe venni?
Részlet a válaszából: […] ...az adóalany az e tevékenységhez szükséges beszerzéseket tételesen nem tudja elkülöníteni, a levonható adót az arányosítás szabályai szerint állapítja meg. Figyelembe kell azonban venni, hogy 2004. január 1-jétől nem csak akkor és azon beszerzéseket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Önkormányzati támogatás áfája

Kérdés: A Költségvetési Levelek 22. szám 565. kérdésére adott válaszban az áll: "önkormányzat által a kht.-nak adott támogatás nem minősül államháztartási támogatásnak,"..."E támogatást a számlálóban és a nevezőben kell szerepeltetni, amennyiben adólevonásra jogosító szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódik." Az Adókódex: Adótörvények 2004. 230. oldalán olvasható magyarázat – véleményem szerint – ennek ellentmond. Egyáltalán hol található arra egyértelmű válasz, hogy mi minősül "államháztartási támogatásnak" az Áfa-tv. 38. § végrehajtásakor a fentiek alapján? (Véleményem szerint: az önkormányzat az államháztartás egyik alrendszere, amely által nyújtott támogatás lehet államháztartási támogatás konkrét jogszabályi értelmezés nélkül.)
Részlet a válaszából: […] ...így a helyi önkormányzati támogatások is államháztartási támogatásnak minősülnek, ezért az Áfa-tv. 38. §-a szerint az arra eső beszerzési áfa nem vonható le, feltéve ha a támogatás áfaalapot nem képez (nem minősül közvetlenül árat befolyásoló támogatásnak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.
1
…
98
99
100
…
114