Nyugdíjasok karácsonyi ajándékozása

Kérdés: Karácsonykor az önkormányzat ünnepséget rendezett a nyugdíjasok részére, és ajándékként 4000 Ft/fő értékű utalványt kaptak. Az utalványt a helyi boltokban vásárolhatják le. Miként kell minősíteni ezt a juttatást? Csekély értékű ajándék?
Részlet a válaszából: […] ...adóköteles. Annak eldöntéséhez, hogy egy adott juttatás tekinthető-e egyes meghatározott juttatásnak, és ha igen, akkor milyen jogcímen, elsődlegesen az ajándékozás körülményeit (pl. a juttató személyét, az ajándékozás módját, formáját, értékét)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. február 2.

Tankönyvtámogatás

Kérdés: Önkormányzatunk képviselő-testülete enyhíteni kívánja a városban élő szülők iskoláztatáshoz kapcsolódó anyagi terheit, ezért támogatásban részesíti azon szülőket, akik a jogszabályokban rögzített kedvezményekben nem részesülve, térítés ellenében jutnak az általános és középiskolában tanuló gyermekeik oktatásához szükséges tankönyvekhez. Fenti támogatást önkormányzati rendelet alapján biztosítjuk (tankönyvtámogatás), jövedelemvizsgálat nélkül, azzal a feltétellel, hogy a kapott támogatással az önkormányzat részére el kell számolni. Alkalmazható-e ebben az esetben a fenti támogatás vonatkozásában az Szja-tv. 7. §-a (1) bekezdésének v) pontja? Amennyiben a támogatás cél szerinti felhasználása megvalósul, és erről a szülő elszámol, ebben az esetben nem minősül bevételnek, így sem a kifizető számára sem a támogatott számára nem jár adófizetési kötelezettséggel?
Részlet a válaszából: […] ...Szja-tv. alkalmazásában bevételnek minősülő, a 4.11.-4.12. alpontban nem említett pénzbeli juttatás. Végső soron – ha más adómentes jogcím nem állna rendelkezésre –, véleményünk szerint, az Szja-tv. 7. §-a (1) bekezdésének v) pontja is alkalmazható lenne,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 12.

Tanulók utazási költségtérítése

Kérdés: A tanulók egy része a korábban önálló községként működő, ám a várossá váláskor a településhez kapcsolódva településrésszé alakult területekről, vagyis közigazgatási határon belülről jár autóbusszal iskolába. Számukra a jogszabályok alapján (mivel közigazgatási határon belülről járnak) a KLIK nem téríti meg a bejárás költségeit. Képviselői javaslatra a településrészi lakóhely és az iskolához közel eső autóbusz-állomás közötti utazásra szolgáló, a tanév hónapjaira megvásárolt, tanuló nevével ellátott bérletek ellenértékét teljes összegben megtérítenénk a részönkormányzatok területén érvényes lakcímmel rendelkező tanuló törvényes képviselőjének, helyi költségvetési rendeletünkben foglalt költségtérítésként. Alkalmazható-e ebben az esetben is az Szja-tv. 7. §-a (1) bekezdésének v) pontja? Vagyis a helyi rendelet alapján kifizetett költségtérítés sem minősül bevételnek, amennyiben erről a támogatott elszámol? Elegendő a névre szóló utazási bérlettel elszámolnia, vagy szükséges a nevére kiállított számla?
Részlet a válaszából: […] ...utazási bérlet is, tekintettel arra, hogy ebben a pontban adómentes pénzbeli juttatásról van szó. [Végső soron – ha más adómentes jogcím nem állna rendelkezésre –, véleményünk szerint, az Szja-tv. 7. §-a (1) bekezdésének v) pontja is alkalmazható lenne az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 12.

Nyugdíjasházi lakások bekerülési díjának áfarendszerbeli megítélése

Kérdés: A nyugdíjasházi lakás bérlője és a bérbe adó önkormányzat határozatlan időre lakásbérleti szerződést köt, melynek egyik pontja rendelkezik a szerződés megkötését megelőzően fizetendő bekerülési térítési díjról/bérleti jogdíjról. A szerződésben a nyugdíjasházi lakás bérlője által fizetendő ellenértéket két részre bontva határozták meg, és mindkét jogcímen (a nyugdíjasházi lakásba való bekerülésért térítésként/bérleti jogként, illetve a lakáshasználati jog gyakorlásáért) fizetendő díjat a bérlő ugyanazon szereplő, a bérbe adó önkormányzat részére teljesíti. A bérbevevő tehát pusztán azért köteles megfizetni a bekerülési térítési díjat/bérleti jog díját, hogy egyáltalán megkezdhesse a jog gyakorlását, a továbbiakban pedig, a használat folyamán a használat ellenértékét, a bérleti díjat kell folyamatosan fizetnie. A folyamatos használat ellenértékét, vagyis a bérleti díjakat a használathoz igazodóan, a szerződés indulásakor kifizetett bekerülési térítési díjon/bérleti jog díján felül kell megfizetni. A bérlő a nyugdíjasházban levő önkormányzati lakást albérletbe nem adhatja, csak lakás céljára használhatja, a bérleti jog gyakorlása személyhez kötött, és amennyiben a bérleti szerződést a bérlő felmondja, másik lakás bérletére vagy pénzbeli térítésre jogosult, amely a bekerülés térítéseként fizetett összeg meghatározott része. Mindezek alapján a nyugdíjasház bérleti joga nem forgalomképes. Álláspontunk szerint, amennyiben gazdasági értelemben egy jog átengedésére kerül sor, vagy bármely jogosultságot megszereznek, és az ellenérték fejében történik, az szolgáltatásnyújtásként áfaköteles tranzakciónak minősül az Áfa-tv. 13. §-a (2) bekezdésének a) pontja értelmében. [Az Áfa-tv. 13. §-a (2) bekezdésének a) pontja értelmében szolgáltatásnyújtásnak minősül a vagyoni értékű jogok időleges vagy végleges átengedése.]
Az önkormányzat két különálló szolgáltatásként kezeli a vagyoni értékű jog átruházását (melynek ellenértéke a bekerülési térítési díj), vagyis azt, hogy a bérlő megszerzi a bérbeadótól a bérlői státuszt, valamint azt, hogy a bérbeadó vele bérleti jogviszonyt létesít. Az önkormányzat ennek megfelelően a bekerülési térítési díjról áfa felszámításával állítja ki a számlát, míg a lakóingatlanok bérleti díját, figyelemmel arra, hogy a bérbeadásra az Áfa-tv. 88. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján nem választott adókötelezettséget, adómentesen számlázza. Helyes-e ez az álláspont, azaz valóban két különálló szolgáltatásról van szó?
Részlet a válaszából: […] Annak eldöntése érdekében, hogy a kérdéses esetben két olyan, egymástól elkülöníthető szolgáltatásról van-e szó, amelyeknek áfabeli megítélése eltérő, azt kell megvizsgálni, hogy a bekerülési térítési díjat/bérleti jogdíjat milyen szolgáltatásért fizeti a bérlő,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 12.

Pénztárgépbeszerzés elszámolása

Kérdés: A költségvetési szervnél – de minimis támogatás igénybevételével – online pénztárgép beszerzése történt. A pénztárgépet kis értékű tárgyi eszköznek minősítettük, mivel 200 E Ft – áfa nélkül – egyedi értéket nem meghaladó volt a bekerülési értéke. Hogyan történik a pénztárgép könyvviteli elszámolása (figyelemmel a de minimis támogatásra)?
Részlet a válaszából: […] ...a jogszabály kimondja, hogy de minimis támogatásnak kell tekinteni.Egy vállalkozásnak bármilyen forrásból, csekély összegű támogatási jogcímen odaítélt támogatás támogatástartalma – három pénzügyi év vonatkozásában – nem haladhatja meg a 200 000 eurónak,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. december 15.

Személygépkocsi használatával kapcsolatos költségek elszámolása

Kérdés: Az Szja-tv. rendelkezése szerint saját gépjármű hivatali célú használata során költségként a saját, illetve a házastárs tulajdonában lévő személygépkocsi esetében elszámolható a NAV által közzétett üzemanyagáron felül 9 Ft/km általános személygépkocsi-normaköltség. A saját tulajdonú személygépkocsit a kötelező felelősségbiztosítás befizetését igazoló szelvénnyel kell igazolni az Szja-tv. szerint. Üzemben tartó esetében a biztosítást az üzemben tartónak kell megkötnie és fizetnie. Abban az esetben, ha a magánszemély üzemben tartója, de nem tulajdonosa a személygépkocsinak, elszámolható részére a 9 Ft/km?
Részlet a válaszából: […] ...módját, illetve lehetőségét attól függően szabályozza az Szja-tv., hogy a magánszemély a saját tulajdonú vagy pedig a más jogcímen használatában lévő gépkocsira tekintettel érvényesíti a költségeket. Így nem használható például a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. december 15.

Közfoglalkoztatás keretében előállított élelmiszer-nyersanyag szétosztása

Kérdés: Szíveskedjenek segítséget nyújtani az alábbi gazdasági esemény pénzügyi és költségvetési számvitel szerinti könyvelésében. Önkormányzati közfoglalkoztatás keretében előállított élelmiszer-nyersanyagot az önkormányzat szociális rászorultság alapján kiosztja a rászorultak között. A rászorultság megállapítása települési támogatás jogcímén, a helyi szociális rendeletben foglaltaknak megfelelően történik. A döntésről határozat készül, amely tartalmazza, hogy milyen mennyiségben és értékben részesül a rászorult természetbeni támogatásra. Hogyan kell könyvelni a fenti gazdasági eseményt? Kérem, szíveskedjenek arra is kitérni, hogy meg kell-e jeleníteni a "K48 Egyéb nem intézményi ellátások" rovaton mint természetben nyújtott települési támogatást? Ha igen, mi a "bevételi oldal" párja? (Előirányzat-könyvelés szempontjából is, mivel ez lenne a fedezete a K48 rovatra könyvelt saját előállítású termény települési támogatás jogcímen történő kiosztásának.) Ha nem kell a kiadási, illetve bevételi rovaton könyvelni, akkor hogyan tudom azt bemutatni, hogy az önkormányzat milyen összegű települési támogatást nyújtott az adott időszakban? (A MÁK-hoz havonta küldendő PMINFO 01-es űrlap 105-ös sorában sem fog megjelenni mint települési támogatás.)
Részlet a válaszából: […] Ha az önkormányzati közfoglalkoztatás keretében előállított élelmiszer-nyersanyagot az önkormányzat szociális rászorultság alapján kiosztja a rászorultak között, akkor azt rendkívüli ráfordításként kell elszámolni, és nem jeleníthető meg a K48. Egyéb nem intézményi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. november 24.

Adásvételi szerződés

Kérdés: Januárban adásvételi szerződést kötöttünk egy ingatlanra, amit akkor ki is fizettünk. Most kiderült, hogy végrehajtási jogot jegyeztek be az eladó tulajdoni hányadára. Az eladó, aki a vételárat megkapta, nem tudja visszafizetni a pénzt. A kérdésem az lenne, hogy a K62 ingatlanok beszerzése ERA kódról hová kell ilyenkor elvezetni a kifizetett összeget?
Részlet a válaszából: […] ...erről nem tájékoztatták a teljes vételár kifizetésének ellenére. De egyáltalán nem biztos, hogy jogellenes volt a szerződés, ezen a jogcímen nem érvényteleníthető, vagy nem tekinthető semmisnek.Ez egy követelés vagy peresített követelés lesz, aminek a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. október 13.

Hivatali autó vezetésével össze­- függésben kiszabott közigazgatási bírság

Kérdés: Költségvetési szerv munkatársának gyorshajtása miatt közigazgatási bírságot róttak ki a költségvetési szervre mint a gépjármű üzemben tartójára. A költségvetési szerv számlát helyettesítő (adómentes) okmányt állított ki az érintett kormánytisztviselőnek. Helyes-e a számlát helyettesítő okmány kibocsátásának alkalmazása? Amennyiben nem, akkor a kormánytisztviselővel szembeni követelés előírása milyen dokumentum alapján történhet? Kormánytisztviselő kérésére – az erre vonatkozó károkozás és vétkességet elismerő nyilatkozat megtételén túli, hozzájáruló nyilatkozattal – történhet-e a követelésérvényesítés az illetményből való levonás útján? Hogyan könyveljük és milyen bizonylat alapján a dolgozó miatt a munkáltatóra kirótt közigazgatási bírság áthárítását a vétkes dolgozóra?
Részlet a válaszából: […] ...tértivevényes levél útján vagy személyesen az átvétel igazolásával). A felszólításnak tartalmaznia kell a követelés összegét és jogcímét, a teljesítési határidőt, a jogorvoslati kioktatást. Amennyiben a kötelezett a fizetési felszólításnak nem tesz eleget, és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. szeptember 1.

Állami normatíva közutak fenntartására

Kérdés: Önkormányzatunk 2015-ben Közutak fenntartásával kapcsolatos feladatok jogcímen állami támogatást kapott az OSAP-statisztikában megadott adatok alapján. A kapott összeg felhasználható-e külterületen lévő üdülőterület útjainak felújítására?
Részlet a válaszából: […] A helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását az adott évi költségvetési törvény, a Kvtv. határozza meg. Az önkormányzatok a tárgyévi támogatásokat, a tárgyévet megelőző év végén, a költségvetési törvényjavaslat alapján, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. június 16.
1
22
23
24
62