Részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv beszámolókészítési kötelezettsége

Kérdés: Egy községi önkormányzatnál 3 "intézmény" működik: gondozási központ, községi könyvtár, általános iskola és napközi otthonos óvoda. Mindegyik intézménynek külön alapító okirata van, melyek szerint: – alapítójuk a községi önkormányzat, – fenntartójuk a községi önkormányzat, – jogállásukat tekintve 2 intézmény önálló jogi személy, míg egy szakmailag önálló jogi személy, mely részben önálló gazdálkodást folytat, – az egyik intézmény gazdálkodási formája részben önálló, bérgazdálkodási jogkörrel rendelkezik, – az intézmények vezetőit a képviselő-testület bízza meg, – az alapellátásukkal kapcsolatos kiadásaikat az önkormányzat finanszírozza, – alapításkor feladatuk ellátását szolgáló ingatlan és ingó vagyon az alapító tulajdona stb. Ezen intézmények bevételeit, kiadásait az önkormányzat a polgármesteri hivatalon belül az adott szakfeladatokon könyveli. Az önkormányzat helyesen járt-e el, amikor nem önálló, illetve részben önálló intézményként, hanem szakfeladatokon tartja nyilván ezen "intézmények" bevételeit és kiadásait? Véleményük szerint mi a helyes megoldás?
Részlet a válaszából: […] A kérdés az önállóan és részben önállóan gazdálkodóköltségvetési szervek beszámolójára vonatkozik. A kérdés feltevésénél azintézménytípusok keverednek, és a jelenlegi Áht-vhr.-től eltérőmegfogalmazásokat is alkalmaz.A pontos jogszabályi megfogalmazások szerint a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 22.

Ruházati költségtérítés adókötelezettsége

Kérdés: A polgármesteri hivatal a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó (pl. fizikai munkát végző alkalmazottak, kézbesítők stb.) dolgozói részére ruházati költségtérítést fizet úgy, hogy a ruházat megvásárlására az év elején előleget biztosít. Az előleg felhasználásáról a dolgozóknak 30 napon belül a polgármesteri hivatal nevére kiállított felsőruházatról szóló számlával kell elszámolniuk. Helyesen járunk-e el akkor, ha e juttatás után a természetbeni juttatásokra vonatkozó szabályok szerint fizetjük a közterheket? A 30 napon túli elszámolás esetén keletkezik-e kamatkedvezmény miatti adókötelezettség?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 1. számú melléklete (a 8.24. pontban)adómentességet biztosít a munkáltató által a munkavállaló magánszemélynek adottmunkaruházati termékre. Tekintettel arra, hogy a kérdésben nem kizárólagmunkaruházati termékről, hanem általában felsőruházati termékről van...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 22.

Cégtelefon magáncélú használata miatti adókötelezettség

Kérdés: A polgármesteri hivatal telefonjait az alkalmazottak magáncélra is használhatják úgy, hogy a magánbeszélgetéseket egy előhívó szám alkalmazásával lehet kezdeményezni. Ezzel a módszerrel elkülönítjük a hivatali és a magánbeszélgetések költségeit. A magánbeszélgetések költségét azonban nem teljes egészében téríttetjük meg a dolgozóval, a magáncélú beszélgetések havi költségéből az 5000 forintot meghaladó részt kell megfizetniük. Adóköteles-e ez a juttatás, vagy alkalmazható a csekély értékű ajándékoknál érvényesülő adómentesség?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 69. § (1) bekezdésének mb) pontjában foglaltszabály alapján a munkáltató telefonjának magáncélú használatávalösszefüggésben keletkezett kiadásból azt a részt terheli 54 százalékos személyijövedelemadó, amelyet az érintett magánszemély nem térít meg a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 2.

Kisebbségi önkormányzat reprezentációs kerete

Kérdés: Községi önkormányzat polgármesteri hivatala vagyunk. Településünkön kisebbségi önkormányzat is működik. Működésükkel kapcsolatos kiadásaik jelentős része élelmiszer-beszerzés, mely reprezentációnak minősül. Helyesen jár-e el a hivatal abban az esetben, ha a kisebbségi önkormányzat adómentes reprezentációs keretét külön, a részükre járó állami támogatás, illetve saját bevételeik alapján állapítja meg, vagy mivel kiadásaik beépülnek az önkormányzat összes kiadásába, a reprezentációs költséget, illetve az adómentes értékhatárt együtt, az egész önkormányzatra összesítve kell megállapítani?
Részlet a válaszából: […] A reprezentáció adómentes mértékét az adóévre elszámolt évesösszes bevétel bizonyos hányadában állapítja meg az Szja-tv. A 69. § (10)bekezdés b) pontja szerint az elszámolt éves összes bevételen a kifizető általaz adóévre vonatkozó beszámolóban kimutatott, ennek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. február 27.

Gépjármű bérbeadási feltételei

Kérdés: Községi önkormányzat vagyunk. Tulajdonunkban van egy 16 személyes kisbusz, amelyet szeretnénk bérbe adni más intézményeknek, magánszemélyeknek, cégeknek, személyszállítás céljából. Milyen feltételekkel tehetjük ezt meg?
Részlet a válaszából: […] A költségvetési szervek, ezen belül az önkormányzatok esetibérbeadási tevékenységére a gazdálkodási szabályok nem tartalmaznak különspeciális előírásokat.A kérdést nem a bérbeadási feltételek oldaláról kellvizsgálni, hanem magának a tevékenység végzésének a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. február 27.

Tiszteletdíj lemondása ellenében a képviselők részére vásárolt laptop számítógépek elszámolása

Kérdés: Települési önkormányzat újonnan megalakult képviselő-testülete munkája segítése érdekében laptop számítógépek beszerzését határozta el a következők szerint. Az önkormányzat (a polgármesteri hivatal) megvásárolja a gépeket, kvázi megelőlegezi az árát, és használatba adja a képviselőknek. Ők rendeletben rögzített módon lemondanak tiszteletdíjukról a vételár erejéig, arra az időtartamra. Ezután a laptop a képviselők saját tulajdonába kerül. Mi az eljárás hivatalos számviteli lebonyolításának rendje? (Nyilvántartásba vétel, écs-elszámolás, kivezetés, továbbszámlázás stb.)
Részlet a válaszából: […] A képviselőtestület munkájának segítésére az önkormányzatsajátos megoldást választott. Az önkormányzati rendelet pontos tartalmát nemismerjük, így csak feltételezzük, hogy abban szerepelnek mindazok a feltételek,amelyek egyébként a lízingszerződésekre vonatkoznak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 28.

Utazási költségtérítés és étkezési szociális támogatás elszámolása

Kérdés: A BKV a nyugdíjas- és diákszelvényekről nem állít ki számlát a polgármesteri hivatalunk részére, csak a magánszemély nevére. A BKV által megadott jogszabályi hivatkozás ezen gyakorlata szerintünk nem megfelelő. Önök szerint mi az indoka a fenti gyakorlatnak? Az előbbi kérdéshez kapcsolódóan hogyan lehet ezt a belső szabályozásban jól átvezetni? Hivatalunk a fenti gyakorlat miatt teljes árú bérletet adott nyugdíjasainak, amit szeretnénk jól leszabályozni. További kérdésünk azzal kapcsolatos, hogy polgármesteri hivatalunk szociális helyzet alapján gyermekétkeztetés támogatására más kerületeknek utal át összeget. Milyen szakfeladaton helyes elszámolni ezen tételeket?
Részlet a válaszából: […] Amennyibenténylegesen a hivatal vásárolja meg a bérleteket, akkor véleményünk szerint nemtagadhatják meg a hivatal nevére szóló számla kiállítását. Vélhetően ez csakakkor fordul elő, ha az érintett személyek egyénileg vesznek bérletet, és amegvásárolt bérletről a hivatal...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. november 28.

Jegyző jogviszonyának megszüntetése

Kérdés: Kinevezett jegyzőnk 2005 júniusától GYES-en van, előreláthatólag 3 évig, munkaviszonya 1996-ban létesült, előzőleg költségvetési szervnél dolgozott közalkalmazottként, és áthelyezéssel került a Ktv. hatálya alá. Ebben az évben körjegyzőséget hozunk létre a szomszédos községgel. Jegyzőnknek is lehetősége lesz a körjegyzői állás megpályázására. Amennyiben nem él ezzel a lehetőséggel, fizethető-e számára végkielégítés? Ha igen, a közalkalmazotti munkaviszonyát is figyelembe kell venni? Mikor kell a végkielégítést kifizetni (a körjegyzőség megalakulásakor, vagy a GYES lejártakor)?
Részlet a válaszából: […] Első lépésként azt kell megvizsgálni, hogy milyen jogcímenszűnik meg a jegyző jogviszonya abban az esetben, ha nem pályázza meg az újkörjegyzőséget, és ennek következtében nem is nyerheti azt el.A Ktv. 17. § (10) bekezdésének rendelkezése alapjánátszervezésnek minősül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. július 18.

Jegyző utazási költségtérítése

Kérdés: A polgármesteri hivatal alkalmazásában álló jegyző számára fizethető-e utazási költségáltalány személygépkocsi hivatalos használatára adómentesen? Vagy ilyen költség csak kiküldetési rendelvény alapján számolható el törvényszerűen?
Részlet a válaszából: […] A személygépkocsi hivatalos célú használatára tekintettelkifizetett költségtérítésről nem rendelkezik az Szja-tv. 1. számú melléklete,így az nem tekinthető adómentes bevételnek. Adómentes jogcímen tehát nemfizethető ki sem átalányban, sem a tényleges futásteljesítmény...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. május 16.

Adómentes természetbeni juttatások

Kérdés: Helyettesítő jegyzőként két polgármesteri hivatalban vagyok kinevezve. Két munkáltatóm lévén, kaphatok-e adómentesen mindkét helyről étkezési hozzájárulást, ajándékutalványt?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. l. számúmellékletének 8.17. pontja a munkáltató szempontjából korlátozza az étkezésselkapcsolatos juttatások adómentességének értékhatárát. Azaz a rendelkezés nemtartalmaz olyan korlátozást, amely szerint a magánszemélynek adott étkezésijuttatásból akkor is...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 14.
1
24
25
26
30