Telefonhasználat továbbszámlázása
Kérdés
Önkormányzati költségvetési szervként a dolgozók magán-telefonbeszélgetéseinek egy részét közvetített szolgáltatásként továbbszámlázzuk részükre, de nem minden magánbeszélgetés kerül kiszámlázásra. (A magánbeszélgetések kóddal kerülnek elválasztásra a hivatali célú beszélgetésektől.) Önállóan gazdálkodó szervezetként működünk, amelyik mind adóköteles, mind adómentes tevékenységet egyaránt folytat. Van ezenkívül egyéb közvetített szolgáltatásként továbbszámlázásra kerülő telefondíj is, pl. a bérbe adott helyiséget bérlő telefonköltsége. Hogyan kell a telefondíj áfáját helyesen elszámolni? Pl. 1200 forint bruttó telefonszámla, 200 forint magánbeszélgetési díj, melyből 100 forint továbbszámlázásra kerül, 100 forint pedig nem, továbbá van még 100 forint egyéb közvetített szolgáltatás (a bérbe adott helyiségben lévő telefon díja).
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2007. augusztus 14-én (83. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1774
[…] forintnyi magánhasználat, amely nem kerül továbbszámlázásra), amelyre jutó áfa ezen okból le nem vonhatónak minősül. Ha nem volt magánhasználat, illetve volt, de az mennyiségében teljes egészében megtérítésre került, akkor gazdasági tevékenységen kívüli célra történő igénybevétel címén nem kell csökkenteni a levonható adó összegét, hiszen a megtérített magánhasználat a kiszámlázás mellett történő megtérítés által gazdasági tevékenységgé válik. 2. Amennyiben volt meg nem térített magánhasználat, akkor az ezen rész áfájával csökkentett áfaösszeg tekintetében kell tovább vizsgálódni. A továbbiakban azt kell vizsgálni, hogy amennyiben volt az adóalanynak tárgyi adómentes tevékenysége, akkor az milyen arányt képviselt az össztevékenységének bevételében, mivel csak az adóköteles tevékenység arányában vonható le az előzetesen felszámított adó (természetesen ha volt meg nem térített magánhasználat, akkor annak összegével csökkentett adó tekintetében kell végezni a vizsgálatot). Amennyiben volt magánhasználat, de azt annak használója megtéríttette, akkor az első lépésben nem kell csökkenteni a levonható adó összegét. Ez esetben az Áfa-tv. 8. § (4) bekezdése szerinti közvetített szolgáltatást nyújt az adóalany, amely szolgáltatás áfaköteles, és bizonylatkibocsátási kötelezettséggel jár (a továbbszámlázott szolgáltatás már nem minősül magánhasználatnak). 3. Harmadik lépcsőben kell vizsgálni az Áfa-tv. 33. § (4) bekezdése szerinti továbbszámlázási korlát teljesülését. Az első két lépcső után levonhatóként fennmaradó áfa tekintetében attól függ, hogy ezen áfaösszeg teljes egészében levonható-e, vagy annak 70 százaléka vonható csak le, hogy - mivel a Pénzügyminisztérium álláspontja szerint a törvény tényként kezeli, hogy van nem gazdasági célú használat a telefonszolgáltatások igénybevétele során - a szolgáltatás ellenértékének legalább 30 százalékát továbbértékesítési céllal vagy közvetített szolgáltatásként továbbszámlázta-e az adóalany. Amennyiben a továbbszámlázási érték eléri vagy meghaladja a számla teljes ellenértékének 30 százalékát, akkor az előző két lépcsőben meghatározott előzetesen felszámított adó összege levonható, amennyiben nem éri elé ezt a küszöböt, akkor az áfa összeg 70 százaléka vonható csak le. Természetesen ez első két lépcsőben történő vizsgálat során, amennyiben az adóalany nyilvántartása szerint nincs magánhasználat, vagy nincs tárgyi adómentes tevékenység (vagy egyik sincs), akkor a számlában szereplő áfa összege nem csökkentendő, a harmadik lépcső [Áfa-tv. 33. § (4) bekezdés] azonban nem maradhat ki, hiszen a Pénzügyminisztérium álláspontja szerint a törvényalkotó a hivatkozott jogszabályhelyen nem vélelmet, hanem tényt állít, amelynek levonási tilalmat érintő korlátja alól csak a szolgáltatás legalább 30 százalékot elérő továbbszámlázása esetén lehet mentesülni. Konkrét példán keresztül bemutatva: Bruttó telefonszámla 1200, ebből – bruttó 200 Ft magánbeszélgetés, amelyből bruttó 100 forint került kiszámlázásra – bruttó 100 forint közvetített szolgáltatás (büfé általi használat) Az adóalany adóköteles és adómentes tevékenységet egyaránt végez, amelynek során az adóköteles bevételek aránya 80 százalék az összes bevételen belül. Megoldása: Bruttó telefonszámla 1200 100 perc nettó telefonszámla 1000 előzetesen felszámított áfa 200 Nem az adóalany általi használat bruttó ellenértéke 300 25 perc nettó ellenértéke 250 áfája 50 Továbbszámlázott telefonszolgáltatás 15 perc amelynek bruttó ellenértéke 200 nettó ellenértéke 167 áfája 33 1. lépcső Magánhasználat és annak kiszámlázásának vizsgálata Az adóalanynál 100 percnyi telefonbeszélgetésből 25 perc magánhasználat volt, amelyből csak 15 perc került kiszámlázásra (ennél a pontnál természetes mértékegységben vizsgáljuk a teljes egészében gazdasági tevékenységhez történő […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*