A 2006-os évre vonatkozó áfaszabályokról

Kérdés: Az adótörvények 2006. évi módosítása és a 25 százalékos adókulcs 20 százalékra történő csökkentése sok kérdést vetett fel, melyeket az átmeneti rendelkezések alapján nem tudtunk megnyugtatóan értelmezni. Amennyiben lehetséges, szeretnénk, ha részletesebb tájékoztatást kaphatnánk ezzel kapcsolatban.
Részlet a válaszából: […] ...(Jtv.) 52. § (1) bekezdésének a), b) és d) pontjában megjelölt(ásványolaj)termékek értékesítése, Közösségen belüli beszerzése, továbbáimportja esetében akkor kell első ízben alkalmazni a 20 százalékos adókulcsot,ha az adófizetési kötelezettség 2005...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 31.
Kapcsolódó címkék:  

Különféle működési kiadások könyvelése

Kérdés: A tűzoltóságunk tevékenysége tárgyi mentes tevékenység (Sz75). Mint önkormányzati felügyelet alá tartozó költségvetési szerv, így közhatalmi tevékenységet végző szervnek is minősül. Melyik számlákra kell könyvelni az alábbi tételeket: – koszorúvásárlás temetésre, – számítógép-alkatrészek (pl. videokártya, winchester, egér, billentyű), – autópályamatrica-kifizetés, – tanfolyami étkezés költsége, – Mikulás-csomag?
Részlet a válaszából: […] ...eszközök vagy forgóeszközök. Amennyiben az eszköz éven túl használható,akkor tárgyi eszköznek minősül. Ha a tárgyi eszköz egyedi beszerzési értéke50 000 Ft alatt van (2006. évtől 100 000 Ft alatt), akkor kis értékűtárgyi eszköznek is minősíthető. Az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 10.

Államháztartási támogatások miatti áfaarányosítási szabályok

Kérdés: Miként változnak az államháztartási támogatások miatti arányosításra vonatkozó szabályok 2006-tól?
Részlet a válaszából: […] ...elsősorban attól függ, hogy melyikállamháztartási támogatásról van szó.1. Amennyiben az államháztartási támogatást egy konkrétbeszerzésre vagy konkrét beruházásra folyósították [2005-ben hatályos Áfa-tv.38. § (1) bekezdés a) pontja], akkor az új...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 10.

Kórházi intézmény áfaelszámolása

Kérdés: Kórház áfaelszámolásával kapcsolatban a következő kérdések megválaszolását kérjük. 1. Melyek az alanyi adómentesség szabályai? 2. Hogyan határozzuk meg a támogatásokra jutó nem levonható adót? 3. Hogyan határozzuk meg a bejövő számláknál, hogy az áfa vissza nem igényelhető vagy arányosítható? A kimenő számláknál, hogy köteles vagy mentes az áfa? 4. Zárt forgalmú patika áfája vásárlásnál, értékesítésnél milyen köteles? És hogy kell a bevallásban elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...szerintamennyiben az adóalapot nem képező államháztartási támogatásban részesülőadóalany a támogatást konkrétan meghatározott termékbeszerzéseihez kapta, akkorezen beszerzéseire vonatkozóan csak a nem támogatott hányad erejéigérvényesítheti levonási jogát....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. november 22.

A munkaruha-juttatás könyvelése

Kérdés: A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. SzCsM rendelet 6. § (11) bekezdése alapján "A személyes gondoskodás körébe tartozó feladatokat ellátó személyek részére munkaruhát kell biztosítani. A munkaruha-juttatás feltételeit a munkáltató állapítja meg." A kerületi önkormányzat felügyelet alá tartozó Gondozási Központnál a munkaruha-juttatás költségvetési előirányzatának felhasználását melyik számlán kell elszámolni? Személyi juttatásként és 44% szja-val terhelten az 514212. Közalkalmazottak ruházati költségtérítése számlán, vagy a dologi kiadások között, járulékmentesen az 5482. Munkaruha, védőruha, formaruha, egyenruha számlán?
Részlet a válaszából: […] ...egyértelmű, hogy a munkaruhára fordított kiadásokat nem a személyijuttatások körében kell könyvelni. Ez azt jelenti, hogy a munkaruha beszerzésiköltségeit a dologi kiadások között kell elszámolni (5482. Munkaruha, védőruha,formaruha, egyenruha kiadási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. november 22.
Kapcsolódó címkék:  

Nem számlázott szállítások elszámolása

Kérdés: 2005. január 1-jén módosult a 249/2000. Korm. rend. 9. sz. melléklet (4) bek. d) pontja. A nem számlázott szállítások számlán kell kimutatni negyedév és év végén a beérkezett, teljesült, de negyedév (év) végéig nem számlázott szállítások értékét. A sima szállítói állományszámlákra csak a negyedév (év) utolsó napjáig beérkezett szállítói számlákat lehet könyvelni? A később érkezőket már csak a nem számlázott szállításokra lehet elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...könyvelni az alkalmazott módszerszerint (analitika vagy integrált rendszer).A negyedév utolsó napján meg kell állapítani azoknak azeszközbeszerzéseknek és szolgáltatásoknak a várható összegét, melyek fizikaiteljesítése a tárgynegyedévben megtörtént, de ezekre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. november 2.
Kapcsolódó címke:

Költségvetési támogatásból finanszírozott táboroztatás adóztatása

Kérdés: Egyházi gimnázium gazdasági vezetője vagyok. Egy pályázati összeg elszámolásával kapcsolatban tenném fel az alábbi kérdésemet: Az Oktatási Minisztériumtól környezetvédelmi pályázaton nyertünk támogatást. Pályázati célként eszközök beszerzését és egy nyári környezetvédelmi tábor megszervezését jelöltük meg. Most az elszámolásnál az eszközszámlákkal nincs gondom, a tábori számlák útiköltségről, kenubérlésről és bolti élelmiszerről szólnak. Ezek is megfelelő névre, szabályosan kiállított számlák. Gazdasági vezető kollégák szerint ugyan az étkezést kifizethetem a táborban a diákoknak, de ez természetbeni juttatásnak minősül, és adót kell fizetnem utána. Szerintem meg az Szja-tv. 1. sz. melléklet 8.22. pont (b) bekezdés alapján adómentes természetbeni juttatásnak minősül a táborozásban nyújtott ellátás a diákok részére, s nem kell fizetnem.
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 1. számú mellékletének 8.22. pontja alapján aközoktatásban részt vevő tanulónak a táborozás alkalmával nyújtott juttatásadómentes akkor is, ha a juttatást az állami költségvetésből vagy annakvalamely alrendszerétől származó pénzeszközből fedezik. Így az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. november 2.

Áfalevonási jog gyakorlása

Kérdés: Költségvetési kutatóintézet vagyunk, adóköteles tevékenységet folytatunk. Támogatottságunk aránya 40%, a működéshez szükséges további 60% bevétel adóköteles tevékenységből származik. Tárgyieszköz-beszerzésre pályázatot nyertünk 50 millió forint összegben, amelyhez 5 milliós (10%) saját forrást adóköteles tevékenységből kell biztosítanunk. Hogyan történik az áfaelszámolás az APEH felé, ha a támogató felé úgy nyilatkozunk, hogy: a) áfalevonási jogunk nincs, b) áfalevonási jogunk van, c) áfalevonási jogunk saját forrás arányában van? A 45 M Ft eszközbeszerzési támogatás kiutalását az arányosítás áfatartalma hogyan módosítja?
Részlet a válaszából: […] ...38. § (1) bekezdés a) pontja értelmében azadóalapot nem képező államháztartási támogatásban részesülő adóalany az egyestermékbeszerzéseihez kapott támogatás esetén kizárólag ezen beszerzéseire, anem támogatott hányad erejéig érvényesítheti levonási jogát....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. november 2.

Áfa visszaigénylése oktatási intézménynél

Kérdés: 1. Önkormányzati oktatási intézmény saját tárgyi adómentes bevételéből számítógép-vásárlást valósít meg. A gépeket ugyancsak tárgyi adómentes (oktatás-továbbképzés) tevékenységéhez használja. Visszaigényelhető-e az áfa?
Részlet a válaszából: […] ...tevékenységéhez használja fel, hasznosítja, hanem kizárólag tárgyiadómentes tevékenységéhez, akkor a számítógép beszerzésekor felmerült előzetesenfelszámított adót nem tudja levonni. Amennyiben a beszerzés az oktatásiintézmény kizárólag...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. november 2.

Áfaarányosítás szabályai

Kérdés: A Költségvetési Levelekben már többféle megvilágításban olvastam az áfaarányosítás szabályairól. Sajnos számomra még mindig nem egyértelmű a támogatás figyelembevétele az arányosításnál. Önálló költségvetési intézményünk étkeztetést végez. 2005. évtől az önkormányzat megbontotta az intézményi finanszírozás előirányzatát: – étkezési támogatásra – céltól független támogatásra Szeretném megtudni, hogy ebben az esetben alkalmazhatom-e a 38. § (1) bekezdés b) pontja szerint az elkülönített tevékenységi arányosítást. Ezenkívül szeretném megtudni, hogy amennyiben az elkülönített tevékenységi arányosítást végeztem, akkor jól vezettem-e le az elkülönített arányosítást? Példa: Étkezési (adóköteles) bevétel:100 Ft Áfa:15 Ft Bérleti díjak (adómentes):20 Ft Adóköteles tevékenység havi finanszírozása (Étkezés) finanszírozása:400 Ft (csak előirányzatból pántlikás): Céltól független támogatás:400 Ft Étkezés (elkülöníthető) beszerzés áfája:60 Ft Arányosításban (nem elkülöníthető beszerzés) levonható áfa:40 Ft Elkülöníthető adóköteles bevétel (étkezés) = 100 Adóköteles bevétel+Adóköteles tevékenység havi finanszírozása 100 + 200 Étkezés elkülöníthető áfája: 60 Ft x 0,333 = 19 980 Ft Nem elkülöníthető beszerzés áfa-visszaigénylésének arányosítása: Adóköteles bevétel = 100 = 40 x 0,192 = 7680 Ft Adómentes bevétel+Adóköteles bevétel+Céltól független támogatás 20+100+400 A ténylegesen visszaigényelhető áfa összege: 19 980 + 7680 = 27 660 Ft Szeretném tudni, hogy jól számolom-e a visszaigényelhető általános forgalmi adót?
Részlet a válaszából: […] ...kapcsolódóan úgy az ellenértékét, mint az ehhezelkülönítetten folyósított támogatást és az e tevékenységhez kapcsolódóbeszerzést terhelő adót elkülönítetten ki tudja mutatni az adóalany, akkor atámogatás miatti arányosítást e tevékenységre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. október 11.
1
…
90
91
92
…
114