Méltányossági alapon történő adó-visszatérítés

Kérdés: Tudomásunk szerint az Áfa-tv. 2008. január 1-jével hatályon kívül helyezte azt a korábbi szabályozást, mely lehetővé tette, hogy méltányossági alapon visszakérjük egyes speciális esetekben az áfát. Van-e lehetőség arra, hogy a 2008. január 1-jét megelőző beszerzéseink esetében éljünk ezzel a lehetőséggel?
Részlet a válaszából: […] ...kezdődően már nincsen törvényes mód.Mindez azt eredményezi, hogy azon adózók, akik 2007. december 31-ét követőteljesítésű beszerzéseik tekintetében le nem vonható áfát realizálnak, azokvisszatérítésére az említett jogcímeken már nem jogosultak,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. szeptember 9.

Ingatlan-bérbeadás áfája

Kérdés: Önkormányzatunk élt a jogszabály szerinti adókötelessé tétel lehetőségével, így (a lakbér kivételével) valamennyi bérbe adott ingatlantételt áfásan számlázunk. Nagy vita és még mindig nem egységes értelmezés van a (külterületi) földek utáni bérleti és értékesítési bevételek áfakötelezettségével kapcsolatban. Kérem mielőbbi szíves válaszukat, hogy mi a megfelelő eljárás, illetve jogszabályi hivatkozás!
Részlet a válaszából: […] ...kötelezően adómentes az olyan ingatlanokértékesítése, amelyek az Áfa-tv. 85-86. §-ában foglalt adómentes tevékenységhezkerült beszerzésre, és ennek folytán az előzetesen felszámított adó sem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 19.

Meghibásodott eszköz cseréjének elszámolása

Kérdés: Intézményünknél a lézertávmérő elromlott. Garancia keretében nem javítják, hanem újat vásárolhatunk kedvezményes áron. A számlán szerepel: – lézertávmérő: 83 700 Ft – jóváírás: -31 100 Ft Fizetendő: 52 600 Ft A jóváírás tételről külön számlát kellett volna kapnunk? Felesleges készletértékesítés címen van-e intézményünknek számlakiállítási kötelezettsége? A régi eszközt milyen címen kell selejtezni? Mivel beszámították, szükséges-e selejtezési szakvélemény?
Részlet a válaszából: […] ...31 100 Ft engedményt kapott.Ebben az esetben az új műszert az engedménnyel csökkentettáron kell állományba venni, ezen az értéken kell a beszerzést elszámolni. Akérdésben megjelölt értékhatár esetében a kis értékű tárgyi eszközként történőkezelés is szóba jöhet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 19.
Kapcsolódó címkék:  

Térítésmentesen átadott eszközök áfája

Kérdés: Önkormányzati fenntartású iskolánk felesleges eszközeit felajánlja a többi önkormányzati intézménynek. Kell-e áfát fizetni a térítésmentes átadás esetén? Ha kell, mi az áfa alapja?
Részlet a válaszából: […] ...termékátadás az Áfa-tv. 11. § (1) bekezdéseértelmében termékértékesítésnek minősülhet akkor, ha az ingyen átadott termékekbeszerzésénél az általános forgalmi adó levonható volt. Mivel az iskolákeszközbeszerzéseinél az általános forgalmi adó vélhetően...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 29.

Gyermekétkeztetés áfája

Kérdés: Az adótörvény változása szerint áfaköteles lett újból a gyermekétkezés az iskolában és az óvodában is. A vásárolt élelmezés összege az intézményeknél magasabb, mint amit a gyermekek befizetnek étkezéstérítésként, mert 53%-ot minden gyermeknek hozzájárulunk az étkezéséhez. Kérdésem, hogy az áfa szempontjából az adóköteles kiadás (vásárolt élelmezés) áfájából az adóköteles bevétel (étkezéstérítés gyermek után) áfáját levonva visszaigényelhető-e a kiadás magasabb összegű áfája? A vásárolt élelmezés összegét a finanszírozásból fedezzük.
Részlet a válaszából: […] ...általános forgalmi adó levonásának feltétele, hogyadóköteles értékesítés érdekében kerüljön beszerzésre az adott termék vagyszolgáltatás. Nincs összefüggés a levonható és a fizetendő adó összege közöttdirekt módon, ugyanakkor az Áfa-tv. bizonyos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 29.

Önkormányzati ingatlanon végrehajtott beruházás

Kérdés: Önkormányzat határozott időre bérbe adta művelődési házát áfaalany vállalkozónak, aki toldalék-épületrészt emelt az épülethez. A beruházást saját költségén végezte, az ingatlant nyilvántartásában vezette. A szerződés lejártával térítésmentesen átadta az ingatlant azzal, hogy a piaci érték áfarészének befizetését nem vállalja, rendezze az önkormányzat. A polgármesteri hivatal az áfát az adóhatóság felé bevallotta, megfizette (2008. 02. 15-én). A vállalkozó 2008. 03. 31-én leszámlázta az önkormányzat felé az áfa összegét azzal, hogy ő a bevallásra kötelezett. Várjuk véleményét, hogy miként járjon el az önkormányzat, figyelembe véve azt, hogy az áfabevallást, -fizetést már teljesítette!
Részlet a válaszából: […] ...ingatlanértékesítésnek minősül azÁfa-tv. alkalmazásában [a 11. § (1) bekezdés alapján, mert a termék vagy annakalkotórészei beszerzéséhez kapcsolódóan az adóalanyt egészen vagy részbenadólevonási jog illette meg], akkor is több szempontot kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Számítógéppel kiállított számla módosítása

Kérdés: Költségvetési szerv vagyunk, különböző beszerzéseket hajtottunk végre ez évben, ezeket gazdasági tevékenységünkhöz használtuk fel. A számlát részünkre helytelenül állították ki (számítógéppel kiállított számla), nem a megfelelő teljesítési időpont szerepel rajta. Mit lehet ez esetben tenni? Melyik időponttól vonhatjuk le az áfát?
Részlet a válaszából: […] ...időpontját is magában foglaló bevallásiidőszakra vonatkozó önellenőrzéssel is érvényesítheti levonási jogát az igazolóiratok beszerzése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Üdülési csekk, étkezési utalvány kezelési költségének áfája

Kérdés: Költségvetési szervként alkalmazottaink részére ingyenesen adunk üdülési, étkezési utalványt. Levonhatjuk-e az utalvány kezelési költségének áfáját, amit ránk áthárítottak?
Részlet a válaszából: […] ...számú Adózási kérdésben foglaltak szerint a munkáltatócsak abban az esetben vonhatja le az étkeztetéssel, üdültetéssel kapcsolatosbeszerzései során a nevére számlázott általános forgalmi adót, ha amunkavállaló térítési díjat fizet az étkeztetésért...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.
Kapcsolódó címkék:  

Étkeztetési tevékenység áfája

Kérdés: Az új áfatörvény alapján hogyan alakul az étkezési tevékenység adózása 2008. január 1-jétől, illetve 2008. május 1-jétől? Az élelem áfáját hogyan igényelhetem vissza? A hivatal üzemeltet egy konyhát, onnan látjuk el élelemmel az óvodát, az iskolát, a külső étkezőket, a szociális étkeztetésben részesülőket és az alkalmazottakat. Kérdésem továbbá, hogy az önkormányzati telek értékesítése áfaköteles-e?
Részlet a válaszából: […] ...vagy középiskolában nyújtott étkeztetés 2008. május elsejéig azáltalános adókulccsal számlázandó a diákok részére. Az ehhez a beszerzéshezkapcsolódó előzetesen felszámított áfa levonásba helyezhető, hiszen az iskolaadóköteles ügylethez hasznosította...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. május 20.
Kapcsolódó címkék:    

Tárgyi eszköz aktiválása

Kérdés: Hogyan kell állományba venni az intézményünk által vásárolt öt darab 100 ezer forint egyedi értéket meghaladó számítógépet?
Részlet a válaszából: […] ...állományba vételének, illetve az üzembe helyezést követően azértékcsökkenés elszámolásának nem feltétele az, hogy a számítógépekbeszerzéséről a beruházási szállító által kiállított és megküldött számlát akárrészben, akár egészében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. május 20.
1
…
79
80
81
…
114