Költségvetési szerv követelésének elengedése

Kérdés: Költségvetési szerv tanulmányi szerződést kötött dolgozójával, és fizette annak a felsőoktatási tanulmányait. Miután a dolgozó elvégezte az iskolát, munkaviszonyát felmondta, és nem töltötte le a szerződésben meghatározott idejét. Az analitikából kimutatható a költség, amit vissza kellett volna fizetnie, a hivatal vezetője azonban elengedte ezt a követelést. Milyen adó- és járulékkötelezettsége keletkezik ezzel kapcsolatban a dolgozónak, illetve a hivatalnak?
Részlet a válaszából: […] ...eredő munkáltatói követelés elengedett összege a magánszemélymunkaviszonyból származó, összevonandó jövedelme, az adót és a járulékokatennek megfelelően kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. november 11.
Kapcsolódó címkék:  

Munkahelyi telefon magáncélú használata

Kérdés: Községi önkormányzat nevében kérem, nyújtsanak segítséget a munkahelyi telefon magáncélú használatával kapcsolatban! 2008. évben az önkormányzat hogyan jár el szabályszerűen a kiszámlázás a dolgozó felé, telefonbeszélgetések alátámasztása (hivatali, magáncélú) természetbeni juttatás meghatározása, feladása stb. tekintetében?
Részlet a válaszából: […] ...amagánszemély nem téríti meg, akkor a meg nem térített összeg 54 százalékosszemélyi jövedelemadóját, valamint a kapcsolódó járulékot (29 százalék tb, 3százalék munkaadói járulék) a munkáltatónak kell megfizetnie és bevallásikötelezettségét teljesítenie...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. november 11.

Áfakulcs meghatározása

Kérdés: Egy könyvet készülünk kiadni. A nyomdai munkákra beérkezett árajánlatokat áttanulmányozva megállapítottuk, hogy azokban az ajánlattevők eltérő áfakulccsal számolnak. Kérem szíves tájékoztatásukat, hogy a tervezés, nyomdai előkészítés, tipográfiai és grafikai terv, nyomdai előkészítés, nyomdai kivitelezés, a reklámhordozó anyagok és a csomagolóanyagok utáni környezetvédelmi termékdíj milyen áfakulcs alá tartozik!
Részlet a válaszából: […] ...nem a nyomdabiztosítja, hanem a megrendelő. Az Áfa-tv. 70. §-a alapján az adó alapjába beletartoznak azadók, vámok, illetékek, járulékok, hozzájárulások, lefölözések és más kötelezőjellegű befizetések. Abban az esetben tehát, ha az árképzés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. szeptember 9.
Kapcsolódó címke:

Külföldi munkavégzés adó- és járulékkötelezettségének szabályai

Kérdés: Magyarországon milyen adót és járulékokat kell fizetnie, és milyen bejelentési kötelezettsége van annak a magyar magánszemélynek, aki Svájcban munkaviszony keretében végez munkát?
Részlet a válaszából: […] ...a szabályai szerintbiztosított, ahol a foglalkoztatása történik. Svájcban történő munkavégzésesetén a Tbj-tv. szerinti biztosítási és járulékfizetési köztelezettség nemterjed ki a magánszemélyre. A magánszemély a Svájcban történő biztosítási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. szeptember 9.

Adómentes iskolakezdési támogatás

Kérdés: Milyen feltételekkel és kinek adható adómentes iskolakezdési támogatás?
Részlet a válaszából: […] ...1. számú mellékletének 8.30 pontja alapján a minimálbérharminc százalékáig terjedő, azaz évi 20 700 forint összegű lehet az adó- ésjárulékmentes iskolakezdési támogatás mértéke. Mivel ez a támogatás mindkétszülőnek adható, optimális esetben egy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. szeptember 9.

Megbízási szerződés útiköltségének elszámolása

Kérdés: Iskolánkban a vizsgaidőszakban külsős vizsgáztatókat alkalmazunk megbízási szerződéssel. A megbízási szerződéssel foglalkoztatott vizsgáztató megbízási díját számfejtjük, amelyből 10% költséghányad alkalmazásával vonjuk le a járulékot és az adóelőleget. A vizsgáztató saját gépjárművével érkezik a vizsgára. Milyen módon fizethetjük ki a költségtérítését, hogy a jogszabály szerinti költségtérítést adómentesen kapja?
Részlet a válaszából: […] ...a tételes költségelszámolást, illetve a 10 százalékosköltséghányad alkalmazását is. A 10 százalékos költséghányad nem képezjárulékalapot, mivel nem önálló tevékenységből származó jövedelem.A 10 százalékos költséghányad alkalmazása...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 19.

Főfoglalkozású egyéni vállalkozó járulékkötelezettsége

Kérdés: Egyéni vállalkozónak 2008. március 31-én megszűnt a 36 órát meghaladó munkaviszonya. 2008. április 1-jétől passzív jogon táppénzen van. Mikor kell az APEH felé bejelenteni főfoglalkozású egyéni vállalkozóként, és mikortól kell a járulékait bevallani mint főfoglalkozású egyéni vállalkozónak, legalább a minimálbér után?
Részlet a válaszából: […] ...főfoglalkozású vállalkozónak minősül, jogviszonyának megváltozásárólbejelentési kötelezettsége 2008. április 1-jén keletkezik. Járulékbevallási és–fizetési kötelezettsége azonban csak a keresőképességének első napjátólkeletkezik. Amennyiben a passzív...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 1.
Kapcsolódó címke:

Prémiumévek program

Kérdés: Intézményünkben önkormányzati átszervezés miatt csoportösszevonásra, ennek következményeként létszámleépítésre kerül sor. A munkavállaló, akinek a közalkalmazotti jogviszonyát felmentéssel kellene megszüntetni, véleményem szerint jogosult a prémiumévek programba történő bekapcsolódásra. Női munkavállalóról van szó, aki 1953. 07. 18-án született, 2 gyermeke van. Munkaviszonyának kezdete 1971. 06. 21., állami gazdaságban dolgozott 1971. 08. 15-ig. 1971. 09. 09-től általános iskolában tanító. 2008 júniusában rendelkezni fog 37 év szolgálati idővel. Jogosult-e a kolléga bekapcsolódni a prémiumévek programba? Csak akkor kell-e felajánlani számára a lehetőséget, ha az ő munkaviszonyát szüntetném meg felmentéssel, vagy egyébként is? Mennyi lenne az illetménye, és változna-e annak minősítése adójogi, illetve társadalombiztosítási szempontból? Jár-e számára 13. havi illetmény, vagy csak az étkezési hozzájárulás 30%-a illetné meg? Mennyi időre szóló határozott idejű jogviszony jönne létre esetében? Jár-e neki akkor felmentési idő, ha eléri az előrehozott öregségi nyugdíjkorhatárt? A munkaügyi központtal neki is kellene-e kapcsolatot tartania, vagy ez csak a különleges foglalkoztatási állományra vonatkozó szabály?
Részlet a válaszából: […] ...a rendszeresilletménypótlékok tartoznak bele. A programban részt vevő juttatása tehátalacsonyabb, mint korábbi illetménye, de adózás és járulékok szempontjából nemváltozik a megítélés, továbbra is bérjövedelemként kell elbírálni, hiszen ajogviszony ezután is fennáll...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 1.
Kapcsolódó címke:

Tiszteletjegy adó- és járulékkötelezettsége

Kérdés: Közművelődési intézmény nem saját dolgozó részére tiszteletjegyet ad rendezvényeire. Milyen adó- és járulékfizetési kötelezettség áll fenn a kiadott tiszteletjegyek után?
Részlet a válaszából: […] A rendezvény jellegétől függően adómentes is lehet ajuttatás. Ha az intézményben például előadói estet szerveznek, vagy színházitársulat lép fel, akkor az erre szóló tiszteletjegy juttatása művelődésiintézményi szolgáltatásként adómentes. Ilyen jogcímen adómentes a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 1.
Kapcsolódó címke:

Önkéntes kölcsönös egészségpénztárba fizetett munkáltatói hozzájárulás

Kérdés: Munkavállaló részére a cég önkéntes kölcsönös egészségpénztárba fizet munkáltatói hozzájárulást. A munkáltatói hozzájárulás mértéke meghaladja az Szja-tv. 7. § (1) bekezdés kd) pontjában meghatározott mértéket, vagyis 2008-ban a 20 700 forintot. Kérdés, mit kell ez után a munkáltatónak fizetnie, és a 0808-as nyomtatvány mely soraiban kell ezen összegeket szerepeltetnie? A következő két megoldás közül nem tudunk választani. A munkáltató levon a munkavállalótól a 20 700 forint feletti részből nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot, amelyet 0808 M lapokon feltüntet, és fizet tb-járulékot a 20 700 forint feletti összeg után, melyet külön a 0808-01-02 lap 40-42. sorában feltüntet. Ezt az összeget nem személyi jövedelemadóval növelten tünteti fel. Tehát csak a 20 700 forint feletti rész után fizeti meg az 54% szja-t és a 29%-os társadalombiztosítási járulékot. A másik változat szerint a munkavállalótól nem von semmilyen járulékot, viszont a személyi jövedelemadóval növelt összeg után fizeti meg a járulékot.
Részlet a válaszából: […] ..."A jövedelemkiszámításánál nem kell figyelembe venni a következő bevételeket:kc) ...kd) ...ke) ..."A Tbj. 4. § k) pontja alapján a járulékalapot képezőjövedelem:"Az Szja-tv. szerinti, az összevont adóalapba tartozó, azönálló és nem önálló...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 1.
1
…
58
59
60
…
78