Terembérleti díj elszámolása

Kérdés: Költségvetési intézményünkben helyiséget béreltek egy 3 napos kiállítás megrendezésre. A kiállítás belépődíjas volt, melyet a kiállítás megrendezője szedett be a helyszínen. A 3 napos kiállításra az intézményünkkel (terem)bérleti szerződés került megkötésre, tehát az intézmény biztosította a termeket – a helyszínt –, a kiállítás megrendezője pedig szedte a bevételt saját maga javára. A szerződésben rögzítésre került, hogy a bérleti díj összege a rendezvény bruttó bevételének 40%-a. A partner meg is küldte az intézmény részére, hogy a 3 nap alatt mennyi bruttó bevétele keletkezett, és hogy annak 40%-a mennyi, amennyi az intézményt illeti bérleti díj jogcímen. A számlát ki is állította az intézmény a szerződésnek megfelelően az általa kiközölt és szerződésben rögzített bruttó 40% összegével. A kiállítás megrendezője azonban nem hajlandó kifizetni, mert véleménye szerint nem helyesen lett a számla kiállítva. Az intézmény 2-es adószámos, de a bérbeadásra nem választotta az adókötelezettséget, így amit kiközölt a partner bruttó 40% bevételnek, ugyanazon összeggel került a számla kiállításra mentesen, tekintettel arra, hogy a bérletre nem választott az intézmény adókötelezettséget. A partner azt kéri az intézménytől, hogy sztornózza a számlát, és a bruttó „nettójáról” állítsa ki a számlát. Az intézmény helyesen állította-e ki a számlát, ha egyszer a szerződésben az volt rögzítve, hogy a bruttó bevétel 40%-a illeti meg?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 169. §-ának i) pontja alapján a számlán az adó alapját kell szerepeltetni, amelyet az Áfa-tv. 65. §-a úgy definiál, hogy termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetében az adó alapja – ha e törvény másként nem rendelkezik – a pénzben kifejezett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Önkormányzati uszodai bevétel elszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk saját fenntartású nyitott uszodát üzemeltet a nyári időszakban. Az uszodába történő belépőjegy vásárlása az uszoda helyszínén történik, ahol pénztárgépet üzemeltet az önkormányzat. A kialakult gyakorlat és a belső szabályzat szerint az adott napon beszedett bevételt az uszoda pénztárosa másnap csekken befizeti az intézmény számlájára, mely 2-3 nap múlva jelenik meg a bankszámlakivonaton. A gazdasági esemény könyvelési tétele jelenleg:
T B402 – K 321 A bevétel intézményi pénztárba történő bevételezése
T 321 – K 363
T 363 – K 331 A bankszámlán történő jóváírás
Helyes-e a bevált gyakorlat és annak könyvelése, vagy célszerűbb lenne, ha az uszodában beszedett bevétel másnap az intézményi pénztárba kerülne bevételezésre (a pénztárgép nyugták alapján), és így a könyvelési tétele a T B402 – K 321 lenne?
Részlet a válaszából: […] ...Áhsz. 52. §-a alapján a költségvetési és a pénzügyi számvitelben a bizonylati elvre, bizonylati fegyelemre és a számviteli bizonylatokra az Szt. 165. §-ának (1), (2) és (4) bekezdéseit, 166–169. §-ait kell alkalmazni, vagyis minden gazdasági...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Tárgyi eszközök nyilvántartása

Kérdés: Intézményünkben új gazdasági rendszer bevezetését tervezzük. A rendszer bemutatásakor láttuk, hogy a tárgyi eszközök nyilvántartásában különálló eszközként kezeli a program a nagy értékű tárgyi eszközöket és külön eszközként a tartozékokat. A jelenleg használt gazdasági rendszerben a tartozék az eszköz részét képezi (hiszen önálló eszközként nem működik, csak a főeszközzel), a tartozék értéke az eszköz értékét növeli, az értékcsökkenés az eszköz jellegétől függően kerül elszámolásra (14,5%, 33% stb.). Az új gazdasági rendszer kapcsán elbizonytalanodtunk. Szabályos lehet-e az (természetesen a számviteli politikában részletezve), ha a tartozékokat különálló eszközként kezeli a program, mivel így jellemző lesz az, hogy egy nagy értékű eszköznek lehet kis értékű tartozéka (pl. ultrahangkészülék és a hozzá tartozó ultrahangfejek)?
Részlet a válaszából: […] ...adót nem tartalmazó ellenérték. Az Áhsz. 4. §-ának (1) bekezdése szerint a számviteli alapelveken túl a könyvvezetés és az éves költségvetési beszámoló elkészítése során az Szt. rendelkezéseit csak akkor lehet alkalmazni, ha azt az Áhsz. kifejezetten elrendeli....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Köztisztviselői bérek

Kérdés: Kérem adjanak tájékoztatást, mit kell tudni a köztisztviselői bérek összetételéről!
Részlet a válaszából: […] ...1-jétől történő emelésére fordíthatja. A támogatás cél szerinti felhasználását a Magyar Államkincstár a 2025. évi önkormányzati költségvetési beszámoló felülvizsgálatával egyidejűleg ellenőrzi.A többlettámogatás felhasználása érdekébena) a Kttv. 235...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Örökölt szövetkezeti üzletrész

Kérdés: Költségvetési szervünk egyik dolgozója a közelmúltban örökölt egy ÁFÉSZ-ben (Általános Fogyasztási és Értékesítési Szövetkezet) lévő tagi részjegyet és befektetői részjegyet, amelynek kifizetését az érintett szövetkezet – tájékoztatásuk szerint – személyi jövedelemadó (szja) és szociális hozzájárulási adó (szocho) levonása mellett kívánja teljesíteni. Öröklés jogcímén adómentes lehet-e a juttatás?
Részlet a válaszából: […] A Ptk. 3:358. §-a (1) bekezdésének c) pontja szerint a szövetkezeti tagsági jogviszony megszűnik, ha a tag meghal vagy megszűnik.A Ptk. 3:361. §-ának (1) bekezdése szerint a tagsági jogviszony megszűnése esetén a tagot vagy jogutódját a vagyoni hozzájárulásának értéke,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Önkormányzati személygépkocsi magáncélú használata

Kérdés:

Önkormányzatunknál (vármegyei) az elnök és alelnökök, valamint a jegyző is jogosult az önkormányzati vagy hivatali tulajdonban lévő személygépjárművek magáncélú használatára. Az önkormányzat a cégautóadót megfizeti. Dönthet-e úgy az önkormányzat, hogy ezen személygépjárművek magáncélú használatáért nem kér semmilyen ellenértéket, hanem azt természetbeni juttatásként nyújtja? Illetve, ha úgy dönt az önkormányzat, hogy a magáncélú használat ellenértékét megfizetteti, akkor a 60/1992-es Korm. rendeletben meghatározott üzemanyagnormán kívül milyen költségeket kell kötelezően beleszámolnia?

Részlet a válaszából: […] ...sem a munkáltatónak, sem pedig a munkavállalónak közteherfizetési kötelezettsége nem keletkezik.A jegyző a hivatal dolgozója. A hivatal költségvetési szerv. A hivatal esetében figyelembe kell venni, hogy az Ávr. 13. §-ának (2) bekezdése alapján a költségvetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Külföldi kiküldetés vagy távmunkavégzés

Kérdés: A köztisztviselő magáncélú külföldi tartózkodása alatt vezetői engedéllyel távmunkában látja el munkaköri feladatait. A munkáltató másik külföldi országba küldi munkavégzés céljából, az indulási hely a köztisztviselő magáncélú külföldi tartózkodásának helye, és oda is fog visszaérkezni. Ez külföldi kiküldetésnek minősül-e, és hogyan alakul ebben az esetben a napidíj számítása, mi lesz a határátlépés időpontja?
Részlet a válaszából: […] ...csak olyan nap vehető figyelembe, amely alatt a kiküldetésben töltött idő a 4 órát eléri vagy meghaladja. A napidíj mértéke a költségvetési törvényben meghatározott illetményalap egy munkanapra eső összegének 25%-a, illetve ennek fele azon a munkanapon, amikor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Helyi iparűzési adó

Kérdés: A helyi adónak nem alanya a magyar állam és annak költségvetési szerve. Tehát értelmezésünk szerint az állami tulajdont kezelő erdészet sem. Amennyiben az erdészetnek a Helyi adó-tv. értelmezése szerinti telephelye (pl. erdő, vasút) van településünkön, abban az esetben, ha az erdészet megbízásából dolgozók helyben szállnak meg, meg kell-e fizetniük az idegenforgalmi adót, vagy mentesülhetnek alóla annak ellenére, hogy az erdészeti zrt. nem alanya a helyi adónak?
Részlet a válaszából: […] ...a helyi iparűzési adó vonatkozásában – a közhasznú szervezetnek minősülő nonprofit gazdasági társaság.Az erdészeti zrt. nem költségvetési szerv, hanem gazdasági társaság, de ha közhasznú szervezetnek minősülő nonprofit gazdasági társaság, akkor mentes a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Diákoknak szóló pályázat díja

Kérdés: Szakképzési centrumunk központi költségvetési szerv. Diákjaink részére videópályázatot hirdetünk. Díjazásként élménypark-belépőjegyet szeretnénk adni a díjazottaknak. Az élményparkbelépőt a létesítmény tulajdonosa ellenszolgáltatás nélkül ajánlotta fel azzal, hogy mind a pályázat kiírásában, mind a díjazás oklevelében, minden megjelenésben szerepeltessük a park logóját. Milyen jogszabály alapján és milyen dokumentumok mellett tehetjük meg ezt?
Részlet a válaszából: […] ...amely tartalmazza az átadó és átvevő adatait, az átvett jegyek darabszámát és értékét.A Tao-tv. 4. §-ának 1/a. pontja alapján a költségvetési szerv részére adott ajándék nem minősül adománynak, a támogatás a vállalkozás érdekében felmerülő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. július 22.

Reklám fejében adomány

Kérdés: Szakképzési centrumunk központi költségvetési szerv. Egyik iskolánkban jelentkezett egy vállalkozó, aki ingyenesen az oktatáshoz szükséges szakmai anyagot adna az iskolának azzal, hogy ellenértéket nem kér ugyan, de minden fórumon, ahol diákjaink szerepelnek, pl. nyílt nap, szakmai verseny, helyezzük ki a cég logóját. Megtehetjük-e ezt, és ha igen, milyen formában, milyen dokumentáció mellett?
Részlet a válaszából: […] ...Tao-tv. 4. §-ának 1/a. pontja alapján a költségvetési szerv részére adott ajándék nem minősül adománynak, mivel a költségvetési szerv nem közhasznú szervezet, nem tartozik az Ectv. hatálya alá.Társasági adóban a támogatás a vállalkozás érdekében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. július 22.
1
3
4
5
254