Közalkalmazott átsorolásával összefüggő gyakorlati jogértelmezési probléma

Kérdés: A Kjt. hatálya alatt dolgozónknak egyetemi végzettsége mellett további szakképesítésként második felsőfokú diplomája a Kjt. 66. §-ának (2)–(3) bekezdése alapján elismerésre került. A Kjt. szerint a további szakképesítés alapja az (1) bekezdés szerinti garantált illetmény, amely 2008 óta nem változott. A Kjt. 66. §-ának (9) bekezdése leírja kiegészítésül a garantált illetmény fogalmát, mely mindig legalább a garantált bérminimum. Mi minősül a további szakképesítés alapjának? Véleményünk szerint a további szakképesítés alapja a (9) bekezdésben megjelölt garantált minimálbér (jelen esetben 296.400 forint), és erre kell rászámolni a további szakképesítés után járó 10%-ot (29.640 forint). Más ellenkező vélemény szerint a további szakképesítés számítási alapját a Kjt. 66. §-ának (1)–(2) bekezdése szerinti – régi – garantált illetmény képezi. Ami kevesebb összegében, mint a (9) bekezdés alapján elvárt garantált minimálbér. Megjegyzésünk: Abban az esetben, ha a Kjt.-bértábla szerinti bér lenne az alap, akkor a minimálbérre történő kiegészítés "benyeli" – lényegében figyelmen kívül hagyja – a további szakképesítés után járó illetménynövekedést. Feltételezzük, hogy a törvényalkotónak nem lehetett ilyen szándéka, amikor a további szakképesítés elismerését kötelezően előírta. A jogszabályalkotó eredeti és valós célja feltehetően az volt, hogy adott dolgozó több felsőfokú szakképesítését többletbérrel ismerje el, azt ilyen módon honorálja.
Részlet a válaszából: […] ...a közalkalmazottnak a munkaköre ellátásához a besorolás alapjául szolgáló iskolai végzettség, illetve szakképesítés, szakképzettség mellett a kinevezésében feltüntetett további szakképesítésre, szakképzettségre vagy azzal jogszabályban egyenértékűnek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.

Összeférhetetlenség az egészségügyben

Kérdés: A 2020. évi C. törvény 4. §-a (6) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint: A vezető, továbbá a pénzügyi kötelezettségvállalásra jogosult egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy munkakörével, vezetői megbízásával összeférhetetlen a munkáltatóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet is végző, illetve a munkáltatóval rendszeres gazdasági kapcsolatban álló más gazdasági társaságban betöltött vezető tisztségviselői, felügyelőbizottsági tagság. A kórház pénzügyi és számviteli osztályvezetője (egészségügyi dolgozó) lett az a magánszemély, aki a kórházzal rendszeres gazdasági kapcsolatban álló gazdasági társaság felügyelőbizottságának a tagja. A társaság a magyar államnak minősített többségi befolyása alatt álló kft. Le kell mondani a felügyelőbizottsági tagságáról a magánszemélynek, miután a kórház pénzügyi és számviteli osztályvezetője lett?
Részlet a válaszából: […]

Igen, az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló, pénzügyi és számviteli osztályvezetőnek le kell mondania a felügyelőbizottsági tagságáról.

(Kéziratzárás: 2023. 04. 11.)

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. április 25.

Egészségügyi kiegészítő pótlék

Kérdés: A szociális intézmény vezetője jogosult-e egészségügyi kiegészítő pótlékra? A kistérségi tárulás által fenntartott szociális intézmény a szociális alapszolgáltatásokon (nappali ellátás, házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés, fogyatékosok nappali ellátása stb.) túlmenően bölcsődei feladatot és szociális szakosított (idősek bentlakásos ellátása) feladatot lát el. Az intézmény vezetője egészségügyi végzettséggel rendelkezik, és a vezetői feladatok mellett vezető ápoló feladatot lát el az idősek bentlakásos intézményében. A vezetőn kívül még egy fő lát el ápolási feladatokat egészségügyi végzettséggel, ő kapja az egészségügyi kiegészítő pótlékot. A bentlakásos intézmény 30 fős, bár a jogszabály nem írja elő az egészségügyi végzettséget, de jelenleg az ellátottak 80%-a demens, és mind a vezető ápoló, mind a további egy fő ápoló foglalkoztatása szükségszerű.
Részlet a válaszából: […] ...feladatairól és működésük feltételeiről szóló miniszteri rendeletben kötelezően előírt egészségügyi végzettséggel betölthető munkakörökben foglalkoztatott (orvos, vezető ápoló, vezető szakápoló) közalkalmazottat,– az otthoni szakápolásra vagy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 28.

Intézményi étkezés kötelező igénybevétele

Kérdés: Van-e jelenleg olyan jogszabály vagy egyéb szabályozás, ami meghatározza, hogy az önkormányzat konyháján, szociális intézményében, illetve óvodájában dolgozó foglalkoztatott kötelező étkezésben vegyen részt?
Részlet a válaszából: […] ...munkahelyi étkeztetés szabályait. A PM rendelet 4. §-ának (5) bekezdése úgy rendelkezett, hogy az étkeztetéshez szorosan kapcsolódó munkakört betöltő és e jogszabályban meghatározott egyéb munkakörben dolgozó a munkaidőben kiszolgáltatott étkeztetést köteles...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 28.

Büfé nyitásának feltételei

Kérdés: Egy önkormányzat által alapított költségvetési szerv (intézmény) büfét tervez megnyitni turizmusfejlesztés, az üdülőterületre látogató vendégek igényeinek kiszolgálása céljából. Milyen feltételek szükségesek egy büfé megnyitásához? Milyen engedélyek, bejelentési kötelezettségek és szakmai végzettség kell ahhoz, hogy a büfé szabályszerűen működhessen?
Részlet a válaszából: […] ...megkezdését be kell jelenteni az önkormányzathoz. A bejelentésben meg kell jelölni a termékkört, nyitvatartást.El kell készíteni a munkaköri leírásokat munkaszerződéseket, dohányzási szabályozást.Be kell szerezni és üzemeltetni a pénztárgépet. Gondoskodni kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Óvodapedagógus munkakörben dolgozó közalkalmazottak besorolása

Kérdés: Óvodapedagógus munkakörben dolgozó közalkalmazottak besorolásánál az óvodapedagógus végzettségükön felül figyelembe vehetők-e az alábbi egyetemi végzettségek? "A" dolgozó neveléstudományi mesterképzési szakon szerzett mesterfokozatot és okleveles neveléstudomány szakos bölcsész kora gyermekkor pedagógiája szakirányú szakképzettséget. "B" dolgozó pedagógiai tanári szakon szerzett okleveles pedagógia szakos bölcsész és tanár végzettséget. Fentiekre tekintettel besorolhatók-e a dolgozók Pedagógus II. egyetemi végzettség szerint?
Részlet a válaszából: […] ...Köznevelési tv. alapján a pedagógus-munkakörben foglalkoztatott az általa megszerzett legmagasabb, a munkakör ellátásához jogszabályban előírt iskolai végzettség, valamint állam által elismert szakképesítés, szakképzettség, továbbá a nevelő-oktató munkája...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Munkába járás költségtérítése

Kérdés: A polgármesteri hivatalnál vezetői pozíciót betöltő munkavállalónk 44 km-ről jár be dolgozni saját gépkocsival. Munkába járás címen, adómentesen, maximum 15 Ft/km számolható el (jelenleg ezt téríti neki a hivatal). Mivel a benzinárak jelentősen megnövekedtek, jelentős költségtöbblettel jár a dolgozó munkába járása.
1. Megállapodhatunk-e úgy, hogy munkába járásként, a kiküldetésként elszámolható módon határozzuk meg a költségtérítést (amortizáció + NAV szerinti normafogyasztás), és így az adómentesen elszámolható (munkába járás) feletti részt is megkapja a munkavállaló (természetesen bérként adózva és megfizetve utána a szochót)?
2. Ha az 1. pont kivitelezhető, lehetséges-e alacsonyabb vagy magasabb fogyasztás meghatározása is, eltérően a kiküldetésben meghatározott, cm³ után előírt NAV szerinti normafogyasztásnál?
3. A szabályzatunkba ezt a döntésünket bele kell-e foglalni, vagy ez lehet egy egyedi megállapodás a munkavállalónkkal? Ha a szabályzatba bele kell foglalni, akkor lehetséges, hogy ez az emelt összegű költségtérítés csak egyedi döntéssel és megállapodással, rendkívüli esetekben, egyedi (magasabb) felelősséget igénylő munkakörben áll fenn?
4. Ha ez a megállapodás járható út, milyen dokumentáció szükséges, hogy ez az emelt költségtérítés adható legyen a dolgozónak (pl.: szabályzaton átvezetés, munkáltatói intézkedés, valamilyen egyedi megállapodás stb.)?
Részlet a válaszából: […] A 39/2010. Korm. rendelet alapján a munkavállaló részére a tömegközlekedési jegy, bérlet térítése helyett az Szja-tv. 25. §-ának (2) bekezdésében munkába járás költségtérítése címén meghatározott összeg (15 Ft/km) 60 százaléka akkor jár, haa) a munkavállaló...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Szociális asszisztens munkakörben foglalkoztatott dolgozó besorolása

Kérdés: Szociális asszisztens munkakörben foglalkoztatott dolgozó érettségivel és 54 8933 02 azonosító számú szociális asszisztens képesítéssel rendelkezik, FEOR-száma: 3511. Eddig "D" fizetési osztályba volt sorolva, de felmerült az esetleges "E" fizetési osztályba való sorolása is. Melyik besorolás szerint foglalkoztassuk az alkalmazottat?
Részlet a válaszából: […] ...257/2000. Korm. rendelet alapján a felsőfokú végzettséghez nem kötött, asszisztens munkakörben foglalkoztatott "C"–"E" fizetési osztályba sorolható be a meglévő iskolai végzettsége alapján.A rendelet magyarázata szerint "E" fizetési osztályba kell sorolni az egyetemi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Mérlegképes könyvelő regisztrációja

Kérdés: 2017 márciusában szereztem meg a vállalkozási mérlegképes könyvelői végzettségemet, és 2017 júliusában már elkezdtem a szakmában dolgozni, egészen 2020 májusáig, ekkor CSED/GYED-en voltam 2021. szeptemberig, majd októbertől újra elkezdtem dolgozni ugyanott, ugyanabban a munkakörben, ahol jelenleg is. Szeretném kiváltani a regisztrált mérlegképes könyvelőit, viszont nincs meg a folyamatos három év, de összevetve pedig igen. Számít-e a CSED/GYED-en való kihagyás? Hogyan nézik/számolják a 3 évet?
Részlet a válaszából: […] ...formában fogadható el. A szakképesítés megszerzését követően a munkáltató által kiadott, munkáltatói igazolás, munkaszerződés, munkaköri leírás, tb., amelyből egyértelműen kiderül a 3 év számviteli, pénzügyi vagy ellenőrzési területen megszerzett gyakorlat...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. március 7.

Előírt végzettség megszerzésének elmulasztása

Kérdés: Család- és gyermekjóléti központunk 2018. 09. 05-én nem gyermekvédő pedagógus végzettséggel alkalmazott óvodai, iskolai szociális segítő munkakörben, határozatlan időre egy dolgozót, közalkalmazotti jogviszonyban (1963. áprilisi születésű). Mivel a 15/1998. NM rendelet előírja a nem gyermekvédő pedagógus végzettségűek részére a gyermek- és ifjúságvédelmi oklevél meglétét, és a dolgozó nem rendelkezett vele, az intézmény vezetője előírta részére 2023. 06. 15-ig a munkakör betöltéséhez szükséges végzettség megszerzését. A dolgozó bejelentette, hogy szeretné a nők kedvezményes (40 éves) nyugdíját igénybe venni, a szükséges 40 év szolgálati idővel a kormányhivatal igazolása alapján 2023. 08. hónapban már rendelkezni fog. 60 nap + 6 hónap felmentési idő járna neki. Kérésére jogviszonyának 2023. 08. hónapban felmentéssel történő megszüntetéséről az irat 2022. év végén elkészült. Jól értelmezzük, hogy mivel a közalkalmazott jogviszonyának a nők kedvezményes (40 éves) nyugdíjazása miatti felmentéses megszüntetése már folyamatban van, a közalkalmazottra már nem vonatkozhat az előírt végzettség megszerzésének elmulasztása miatti, 2023. 06. 15-i, törvény erejénél fogva történő megszüntetés is?
Részlet a válaszából: […] A kérdéses esetben a végzettség megszerzésére rendelkezésre álló időtartam lejártakor a közalkalmazott már mentesítve lesz a munkavégzés alól felmentés miatt. Erre tekintettel – véleményünk szerint – okafogyottá válik a végzettség megszerzése, hiszen a kötelezés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. február 14.
1
12
13
14
85