Külföldi munkavégzés adózása

Kérdés: Magyar állampolgár az általa 60%-ban tulajdonolt magyar vállalkozásában heti 40 órás munkaviszonyban áll foglalkoztatásban. Ténylegesen Németországban él, ott bejelentett lakcíme van, a munka nagy részét németországi otthonából végzi távmunkában, havonta 1-2 alkalommal jön haza Magyarországra. A cégnek nincs németországi telephelye. Eddig úgy értelmeztük a szabályokat, hogy ő magyar illetőségű, az szja-t, járulékokat, szochót is a magyar szabályok szerint vontuk tőle/fizettük meg utána. Viszont most kaptunk olyan információt az OEP-től, hogy ő valójában Németországban kellene, hogy biztosított legyen a 183 napot meghaladó kinti tartózkodása miatt. Hol számít biztosítottnak a fenti magánszemély, hol kell adót és járulékot fizetni a munkabére után? Ha bármelyiket Németországban, akkor technikailag a magyar cégnél hogyan kell kezelnünk a helyzetet? Nem vonunk tőle semmit, és ő fizeti be maga után a német szabályok szerint a német adóhatóság felé? Szochomentesség is fennáll ilyen esetben?
Részlet a válaszából: […] ...jövedelemadó tekintetében az adókötelezettséget az adóügyi illetőség és a munkavégzés jogcíme és helye alapján kell meghatározni.Ha az illető német adóügyi illetőségű, és nem tartózkodik Magyarországon több mint 183 napot, akkor valószínűleg...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Élelmezésvezető pályáztatása

Kérdés: Élelmezésvezető személyi változása miatt felmerült a kérdés intézményünknél, hogy a szakácsként dolgozó személy lánya élelmezésvezető munkakört betöltené, az összeférhetetlenség felmerül-e, illetve szükséges-e pályázat kiírása a munkakör betöltéséhez?
Részlet a válaszából: […] ...a feltevésből kiindulva adjuk meg.A Kjt. 41. §-ának (1) bekezdése átalános elvként rögzíti, hogy a közalkalmazott nem létesíthet munkavégzésre irányuló további jogviszonyt, ha az a közalkalmazotti jogviszonya alapján betöltött munkakörével összeférhetetlen....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Bölcsődei dajka helyettesítése I.

Kérdés: Adott egy óvodai dajka munkakörben foglalkoztatott dolgozó, akinek a képesítése lehetővé teszi, hogy bölcsődei dajkaként is dolgozzon. A költségvetési szerv óvoda és bölcsőde is egyben. A munkáltató jogosan jár el, amikor az óvodai dajkát (köznevelési jogviszony) időnként átvezényli a bölcsődébe a bölcsődei dajka (közalkalmazott) helyettesítésére pl. annak szabadsága ideje alatt? Ilyenkor mi az eljárás? Elegendő, hogy szóban előre tájékoztatják a dolgozót? Jár érte erre az időtartamra bármiféle pluszjuttatás, pl. helyettesítési díj stb.? Ha igen, mi az alapja (melyik dolgozó bére)? Hogy kell(ene) a jelenléti nyilvántartást ez esetben dokumentálni?
Részlet a válaszából: […] ...jogszabálya, az Mt.) sem tartalmaz speciális szabályozást más törvény hatálya alatti – azaz más típusú jogviszonyban – történő munkavégzést eredményező, más munkakörbe történő átirányításról.A Púétv. 68. §-ának (1) bekezdése értelmében:...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 4.

Bölcsődei dajka helyettesítése II.

Kérdés: Adott egy óvodai dajka munkakörben foglalkoztatott dolgozó, akinek a képesítése lehetővé teszi, hogy bölcsődei dajkaként is dolgozzon. Kötelezheti-e a munkáltató a helyettesítésre, annak ellenére, hogy ily módon nem látható el a feladat? Mondhat-e az ovis dajka nemet? Lehet-e megbízási szerződéssel megbízási díjat kérnie az óvodai dajkának azokra a napokra, amelyeken „helyettesíti” a bölcsődei dajkát? Ez esetben a főállásában azokon a napokon – gondolom – szabadságon lenne. A megbízási szerződésben mik lehetnek a legfontosabb szempontok, amiket fontos írásban rögzíteni? Nyilvánvaló, hogy a munkáltató nem kíván ezekre a napokra pluszjuttatást fizetni, azonban az világos, hogy abszolút nem irányíthatja át másik jogviszonyú dolgozó helyettesítésére a köznevelési jogviszonyú dajkát. Nagyon fontos lenne tudni, hogy hol az a határ, amit már nem kell elfogadnia a dolgozónak.
Részlet a válaszából: […] ...és súlyosan veszélyeztetné. A köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló továbbá az utasítás megtagadása esetén is köteles a munkavégzési helyen rendelkezésre állni. Ez az eset tehát a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyra vonatkozó szabályban (azaz a 6521...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 4.

Intézményvezető határozatlan idejű kinevezése

Kérdés: Önkormányzat által fenntartott intézményünkben az intézményvezetőnek határozatlan idejű közalkalmazotti kinevezése van 5 évre szóló vezetői megbízással. Ha 2 év után a munkáltató felmond, mert megszűnik az intézmény, akkor mi a felmondás következménye? Ha az intézményvezető lemondással el akar menni 2 év után, akkor mi a lemondás következménye?
Részlet a válaszából: […] ...át kell adnia a távozó vezetőnek. Felmentés esetén felmentési idő és végkielégítés is jár, a felmentési idő felére pedig, a munkavégzés alóli mentesítés idejére, távolléti díj [Kjt. 33., §, 37. §, 37/A. § (2) bekezdés; Púétv. 52. §, 57...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Nyugdíjas köztisztviselő foglalkoztatása

Kérdés:

A Költségvetési Levelek 221. számában, a 4095. számú kérdésben írták, hogy az önkormányzati hivatal könyvelési feladatai nem szervezhetők ki például könyvelőirodának. Kiszervezésnek minősül-e, ha a nyugdíjba vonuló köztisztviselő munkatársunk nyugdíjasként megbízási szerződéssel folytatná a könyvelési tevékenységet (a beszámolót ő készítené) a többi (köztisztviselő) ügyintéző munkatárs támogatásával? (A munkatárs további szakmai alkalmazását az indokolja, hogy gyakorlott államháztartási könyvelőt a kis önkormányzatok állományába nehéz találni.)

Részlet a válaszából: […] ...munkaviszony közötti tartalmi különbségekre.A munkajogviszony jellemzői:– alá-fölé rendeltségi kapcsolat jön létre a felek között. A munkavégzés minden esetben önállótlan munkavégzést jelent;– a munkáltató széles körű utasításadási és irányítási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Köztisztviselő távmunkavégzése

Kérdés: Köztisztviselőt lehet-e távmunkában foglalkoztatni rész- vagy teljes munkaidőben? Lehet-e a napi 8 órát úgy ledolgozni, hogy például 6 órát a munkahelyén tölt, a maradék 2 órát pedig az otthonában kell ledolgoznia? Emiatt szükséges-e szerződést módosítani? Illetve, hogyan lehet ezt bebizonyítani (kell-e), hogy elvégezte a munkáját?
Részlet a válaszából: […] ...a Kttv. és annak végrehajtási rendeletei szabályozzák, közöttük a 30/2012. Korm. rendelet, amely – címéből is kitűnően – a távmunkavégzéssel kapcsolatos rendelkezéseket is tartalmazza. A kormányrendelet 11. §-ának (1) bekezdése a távmunkavégzést...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Külföldi munkavállalónak járó utazási költségtérítés

Kérdés: Országos kisebbségi önkormányzatunk által fenntartott oktatási intézményeinkben külföldi munkavállalók is dolgoznak. Van, aki közel lakik a határhoz, így onnan jár be. Magyarországi szálláshelye mindegyiknek van, hiszen ez elengedhetetlen a magyarországi tartós munkavállaláshoz. Milyen esetben fizethető nekik (amennyiben egyáltalán fizethető) utazási költségtérítés a külföldi lakóhely és a munkahely között napi munkába járásra? Valamint, ha csak alkalomadtán utazna haza külföldre, arra kötelesek vagyunk-e neki költségtérítést adni? Amennyiben igen, milyen mértékben?
Részlet a válaszából: […] ...kormányrendelet szerint munkába járásnak minősül– a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő helyközi (távolsági) utazással, illetve átutazás céljából helyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Munkatársajánlási bónusz kifizethetősége

Kérdés: Közszolgálati szabályzatunk szabályozza hivatalunk munkavállalóinak juttatásait, többek között a munkatársajánlási bónusz lehetőségét. A felmondási idejét töltő köztisztviselő kolléga részére kifizethető-e bármilyen juttatás, ha a jogosultsági alapot képező munkatárs is a felmondási idejét tölti? (Mindkét kolléga a felmondási idejét tölti munkavégzés alóli felmentéssel.)
Részlet a válaszából: […] A Kttv. 152. §-ának (1) bekezdése kimondja: „a kormánytisztviselő részére további, visszatérítendő, illetve vissza nem térítendő szociális jóléti, kulturális, egészségügyi juttatás biztosítható”. A törvény felsorolja, hogy ezek a juttatások melyek lehetnek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Köztisztviselő személyi illetménye

Kérdés:

Hivatalunkban minden köztisztviselőnek személyi illetménye van már harmadik éve. A jegyző felmondott, és pályázatot írtunk ki. A Kttv. értelmében személyi illetményt a polgármester csak minősítés vagy teljesítményértékelés birtokában állapíthat meg. Az új jegyző esetében ez csak minimum fél év eltelte után lesz meg. Az első teljesítményértékelés elkészültéig nem állapítható meg részére személyi illetmény? Ha csak a törvény szerinti szorzószámokat, besorolást vehetjük figyelembe, akkor az új hivatalvezető bére lényegesen alacsonyabb lenne, mint egy felsőfokú végzettségű, személyi illetményt kapó, nem vezető besorolású köztisztviselőé! Milyen lehetőségek adottak, hogy az új jegyző bére már a munkába lépésekor „arányos” legyen a beosztottak bérével?

Részlet a válaszából: […] ...E szabályokból az a következtetés vonható le, hogy a személyi illetmény rendeltetése a többiek közül kiemelkedő, magas színvonalú munkavégzéssel jellemezhető kollégák honorálása. Ennek fényében az a megoldás, hogy az adott képviselő-testületi hivatalnál...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. december 17.
1
2
3
4
64