Önkormányzati mezőgazdasági utak rendbetétele

Kérdés: A települési képviselők részéről felmerült, hogy az önkormányzat tulajdonában lévő mezőgazdasági utak mentén a fákat ki kellene vágatnunk, mivel nagyon sok az útba ún. „benőtt fa”, így az utakon a közlekedés akadályozott. Az út rendbetétele a célunk, komplex módon, ezért a fák kivágása, azok tuskózása és az utak helyreállítása elkerülhetetlenné vált. Egyrészről maga a fasor kivágása, az út helyreállítása, a fa értékesítése jogszabályoknak megfelelő megvalósítása a célunk, mely egyben a feladatunk is. 
A munka elvégzéséhez csak egy traktorral rendelkezünk, amely maximum a szállítást tudjuk elvégezni. Az egyik elképzelés szerint az önkormányzat számára egyszerűbb megoldás lenne, ha ún. „lábon” adnánk el a fát, és egy szerződésben rendeznénk a faeladást, abból a munka elvégzését és az út helyreállítását. Ebben az esetben hogyan tudunk a számviteli követelményeknek megfelelni, milyen lépéseket kell megvalósítanunk, miről kell rendelkeznünk a szerződésben? Mivel ez nem általános dolog, hogyan állapítható meg az ár, a munkadíj (a kivágási és a helyreállítási), van-e erre valamiféle elfogadott módszer? Mit javasolnak? Önkormányzatunk nem rendelkezik vállalkozói tevékenységgel, és kft.-vel sem. A másik elképzelés (ami az önkormányzat számára nehézkesebb, hiszen a 3 ajánlatkérés akár minden lépésnél előírás, nagyon lassú lehet a folyamat), kivágatnánk a fát, és a tuskózást is elvégeztetnék (vállalkozási szerződésben), a kitermelt fát értékesítenénk (van-e, lehet-e erre jogosultságunk), ami vélhetően fedezhetné a költségeket, de ez előre nem határozható meg. Az önkormányzat jogilag hogyan értékesíthet fát, milyen adózás szükséges e körben? Milyen egyéb, nem pénzügyi feltételek betartásai szükségesek? Hogyan járjunk el, hogy ne kövessünk el törvénysértést?
Részlet a válaszából: […] ...„lábon álló” fa értékesítéséről az önkormányzatnak számlát kell kiállítani, ha az önkormányzat áfaalany, akkor 27% áfamérték felszámításával. Ebben az esetben a szerződés szerinti bevételt kell könyvelni, a kitermelés, elszállítás a vevő feladatát képezi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Helyi rendelet alapján beszedett bevételek

Kérdés: A közterület-használati díj és a tehergépkocsik után fizetett behajtási költségátalány (behajtási díj) az áfa hatálya alá tartozó bevétele az önkormányzatnak? A Költségvetési Levelek honlapján a témával kapcsolatban a mellékelt két cikket találtuk, és számunkra ellentmondásosnak tűnik a két álláspont.
Költségvetési Levelek 321. szám, 5693. „A közterület-használati díj az Áfa-tv. 7. §-ának (1) bekezdése alapján nem gazdasági tevékenység, és nem eredményez adóalanyiságot, nem kell számlázni, és nem jár áfafizetéssel, kivéve a parkolást.” 
Áfa-tv. 7. § (1) bekezdés: „Nem gazdasági tevékenység és nem eredményez adóalanyiságot a Magyarország Alaptörvénye által, illetőleg az annak felhatalmazása alapján megalkotott jogszabály alapján közhatalom gyakorlására jogosított személy, szervezet által ellátott közhatalmi tevékenység.”
Mind a közterület-használati díj, mind a tehergépkocsik után fizetett behajtási költségátalány az önkormányzat helyi rendelete alapján kerül megállapításra. (Behajtási díjat eddig nem szedett az önkormányzat, annak beszedésére a májusi testületi ülésen elfogadott rendelet alapján válik jogosulttá.) A közterület-használati díj ez idáig az áfa hatályán kívüli bevételként került beszedésre. A Költségvetési Levelek 251. számában a 4586. sorszámú válasz szerint a behajtási költségátalány (behajtási díj) viszont áfafizetési kötelezettséget eredményez. Mindkét díj beszedésének alapja a helyi önkormányzati rendelet, melyet törvényi felhatalmazás alapján alkotott meg a képviselő-testület, mindkét esetben az önkormányzat vagyonának használatáért (közterület/közút) fizet az ügyfél, akkor miért más a megítélése az áfa szempontjából a két bevételnek? (Mindkét ügylet leginkább egy „bérleti szerződéshez” hasonlítható, hisz a vagyon átmeneti használatáért fizet az ügyfél, tényleges szolgáltatásnyújtás nem történik. Az ingatlan-bérbeadás tekintetében az önkormányzatunk nem kérte, hogy az áfa hatálya alá tartozzon.) Az áfa szempontjából hogyan kell kezelni a rendelet alapján beszedett két önkormányzati bevételt? Ha eltérő a kezelésük áfa szempontjából, kérem, részletezzék, hogy pontosan mi okozza az eltérést.
Részlet a válaszából: […] ...helyi önkormányzatoknak azon engedélyező tevékenysége, melynek keretében a tulajdonukban álló közterületek egy meghatározott részének vonatkozásában, hatósági eljárásban, kérelemre, ideiglenes jelleggel, határozott időtartamra, meghatározott használó részére,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Adomány elszámolása

Kérdés: Az önkormányzat a helyi mentőállomás eszközfejlesztésére 3 millió forint adományt adott az OMSZ alapítványának adományozási szerződés alapján, melyről az alapítvány igazolást adott ki. Mi a gazdasági esemény könyvelési tétele?
Részlet a válaszából: […] Az államháztartásban felmerülő egyes gyakoribb gazdasági események kötelező elszámolási módjáról szóló 38/2013. NGM rendelet 1. melléklet X. Támogatásokkal, ellátásokkal kapcsolatos elszámolások fejezet C) Államháztartáson kívüli vissza nem térítendő támogatások,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Információs rendszer biztonságáért felelős szolgáltatás

Kérdés: Polgármesteri hivatal kötött IBF szolgáltatási szerződést egy céggel, információs rendszer biztonságáért felelős szolgáltatás nyújtására, ahol a szolgáltatás hatálya alá tartozó szervezetek a polgármesteri hivatal és az önkormányzat. Egy megbízási szerződést kötött szintén a polgármesteri hivatal, amelyben megbízza a céget a GDPR eljárásrend bevezetésére az önkormányzatnál, az önkormányzat intézményeinél, a polgármesteri hivatalnál, a nemzetiségi önkormányzatnál, a társulásnál és a családsegítő szolgálatnál. A polgármesteri hivatal továbbszámlázhatja a kiszámlázott díjat arányosan a szolgáltatás hatálya alá tartozó szervezetekre? Az alábbi polgármesteri hivatal SzMSz-ében foglaltak elegendőek-e ahhoz, hogy a szolgáltatást továbbszámlázzuk?
„A polgármesteri hivatal ellátja: önkormányzatra, család és gyermekjóléti szolgálatot fenntartó társulására, továbbá a településen működő Német Nemzetiségi Önkormányzatra és a gazdasági szervezettel nem rendelkező
– óvoda és bölcsőde
– művelődési ház
– városüzemeltetési közszolgáltató intézmény
– család és gyermekjóléti szolgálata költségvetési szervek pénzügyi, gazdasági és munkaügyi feladatait.
A hivatal mint a család és gyermekjóléti szolgálatot fenntartó társulás székhelyének polgármesteri hivatala ellátja a társulási tanács munkaszervezeti feladatait (döntések előkészítése, végrehajtás szervezése).
A hivatal útján teljesíti az önkormányzat az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott Elektronikus ügyintézés biztosítására vonatkozó kötelezettségét.”
Részlet a válaszából: […] ...szerződések.Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az a tény, hogy a polgármesteri hivatal látja el a gazdasági szervezettel nem rendelkező önkormányzati intézmények gazdálkodási feladatait, nem jelenti azt, hogy döntéseket hozhat az intézmények helyett.Az Ávr. 9....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Nagyszülői pótszabadság

Kérdés: Az önkormányzatnál dolgozó köztisztviselő jogosult-e nagyszülői pótszabadságra unoka születése esetén?
Részlet a válaszából: […] ...kormányhivatalokban [Kit. 1. § (1) bekezdés, 2. §].A köztisztviselők ugyanakkor a Kttv. hatálya alá tartoznak, amely a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala, közterület-felügyelete, a közös önkormányzati...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Levonható áfa arányosítása

Kérdés: Önkormányzatunk kettes adószámmal rendelkezik. Bérleti díj tekintetében áfabevallásra és -fizetésre kötelezettségünk van. Az önkormányzat tulajdonában és fenntartásában működő, a költségvetésben kormányzati funkción kezelt művelődési házat gyakran bérbe adjuk különböző rendezvényekre. A kiszámlázott bérleti díj után az adót bevalljuk és befizetjük. Az érintett tevékenységgel kapcsolatban, valamint az épület fenntartásával kapcsolatban felmerült kiadások után hogyan tudjuk visszaigényelni az előzetesen felszámított áfát? Szükség van-e arányosításra, ha igen, milyen alapon tegyük ezt? Nagyobb beruházást végeztünk a múlt hónapban, szeretnénk érvényesíteni a júniusi bevallásnál a visszaigénylést.
Részlet a válaszából: […] ...alkalmazható.A kérdésnél figyelembe kell venni a művelődési ház valamennyi tevékenységét. Feltehetően vannak ingyenes lakossági, önkormányzati rendezvények, amelyekkel szemben nincs áfás bevétel, ezért az épület fenntartási, üzemeltetési, működtetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Cégtelefon utáni adózás

Kérdés: Egy községi önkormányzatnak, illetve annak költségvetési szerveinek milyen esetben kell cégtelefon után adót fizetni? Milyen szabály alapján kell a cégtelefont számfejteni?
Részlet a válaszából: […] ...alá eső jövedelmet juttat, függetlenül attól, hogy a juttatást közvetlenül vagy megbízottja (posta, hitelintézet) útján teljesíti.Az önkormányzat és az önkormányzati intézmények is kifizetőnek minősülnek.Az egyes meghatározott juttatás bruttó (áfával...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Közművelődési kötelező feladatok

Kérdés: Közművelődési kötelező feladatok ellátására több kistelepülés együttműködési megállapodást kötött. A felmerült költségeket (bér, járulék, utazás) a lakosság arányában viselik. Kell számlát kibocsátani a „gesztor” önkormányzatnak (milyen áfatartalommal), vagy átadott pénzeszközként kezelhető?
Részlet a válaszából: […] ...Mötv. alapján a közművelődési feladatok önkormányzati feladatok. Ha ezeket a feladatokat több önkormányzat együttműködési megállapodás alapján közösen látja el, akkor nem szolgáltatást nyújtanak egymás felé, hanem a felmerült költségeket osztják meg...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Cafeteriajuttatás

Kérdés: Főállású polgármester cafeteriajuttatásának összege megegyezik az önkormányzati hivatalban dolgozó köztisztviselők részére megállapított kerettel, vagy részére a képviselő-testületnek kell megállapítani a keretösszeget?
Részlet a válaszából: […] ...[a Kvtv. 64. § (1) bekezdése alapján 2025-ben 38.650 Ft) ötszörösénél.A Kvtv. 64. §-ának (5) bekezdése alapján a helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletben a 2025. évben – az önkormányzat saját forrásai terhére – a helyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Étkezőhelyi vendéglátás áfája

Kérdés: Egy önkormányzati tulajdonú cég több telephellyel rendelkezik. Az egyik telephely éttermi szolgáltatást nyújt, saját konyhája van. Egy másik telephelyen táboroztatás és szálláshely-szolgáltatás történik. Az ételt az első telephelyről átszállítják a táborba. Ez esetben is él-e a kedvezményes áfakulcs? Számlázhatok-e 5%-os áfakulccsal annak, aki az étkeztetést a táborhelyen veszi igénybe? Vagy ez már nem minősül helyben fogyasztásnak, és 27%-kal kell számláznom?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 82. §-ának (2) bekezdése és a 3. számú melléklet II. rész 3. pontja alapján az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom (TESZOR’15 56.10-ből) adómértéke az adó alapjának 5 százaléka.Az ügylet akkor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.
1
3
4
5
236