Építési telkek értékesítése

Kérdés: Önkormányzatunk építési telkeket alakított ki. Ezeket szeretné értékesíteni. Az önkormányzat adóalany, de alanyi mentes. A telkek értékesítésénél milyen áfaszabály érvényesül, illetve a következő évben hogyan kell megállapítani az alanyi mentesség nagyságát? 2009. évben 4 db telek értékesítésére kerül sor, ennek árbevétele 8 millió forint.
Részlet a válaszából: […] ...d) pontja alapján nem járhat el alanyi adómentes minőségében.Ennek megfelelően az építési telek értékesítésére az alanyi adómentességszabályai nem alkalmazhatók, így az ügylet megítélése során az általánosszabályokat kell figyelembe venni.Az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. április 7.
Kapcsolódó címkék:  

Önkormányzati közműátadás áfája II.

Kérdés: Önkormányzatunk közművet ad át üzemeltetésre egy általa alapított kft.-nek. Az önkormányzat a kft.-től bérleti díjat szed, amelyet áfa nélkül számláz, tekintve, hogy a közmű ingatlannak minősül, és az önkormányzat az ingatlan-bérbeadás tekintetében nem jelentkezett be áfás adózásra. Helyes-e, hogy adómentes számlát állítunk ki? (Nem vagyunk alanyi mentesek.)
Részlet a válaszából: […] Vitathatatlan, hogy a közmű ingatlannak tekintendő, azonbana közművek kapcsán felmerül annak kérdése, hogy a közmű az Áfa-tv. 86. § (2)bekezdés c) pontja szerinti berendezésnek minősül-e, és így annak bérbeadása,vagy egyéb ellenérték fejében történő használatba...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 17.

Természetbeni juttatás

Kérdés: Saját konyhával rendelkező oktatási intézmény vagyunk. Kérdésem, hogy akik nem veszik igénybe az iskolán belüli étkeztetést, kaphatnak-e melegétel-utalványt?
Részlet a válaszából: […] ...választhat nyilatkozata alapján,hogy az érintett hónapban melyiket szeretné igénybe venni a törvény adtalehetőségek közül. Az adómentességnél főszabály minden esetben, hogy a 12 000forintos mértéket ne haladja meg a juttatás, illetve egy hónapban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 17.

Önkormányzattól bérelt iroda albérlete

Kérdés: Többcélú Kistérségi Társulásként irodát bérlünk a helyi önkormányzat hivatalától. Az iroda egy részét megállapodás alapján egy egyesület munkaszervezete használja bérleti díj fejében. Mi a helyes eljárás számlázáskor? 1. A bérleti díjat továbbszámlázom, vagy simán leszámlázom bérleti díjként a megállapodás szerinti összeget? 2. Az adószámunk 1-es, közhatalmi tevékenység miatt adómentesek vagyunk. Folytathatunk-e egyáltalán ilyen tevékenységet? A helyi humánszolgáltató központ megállapodás alapján ellátja a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás kistérségi feladatait. A telefonkészülékekhez kapcsolódó számla hozzánk fog érkezni, amit tovább kell számláznom a részükre. Mivel áfát nem számíthatok fel, ezért hogyan kell helyesen kiállítanom a számlát?
Részlet a válaszából: […] ...is teljesítheti az Áfa-tv. 165. § (1) bekezdésealapján.Az adómentes bérbeadásról kiállított bizonylaton utalni kellaz ügylet adómentességi jogcímére. A legegyszerűbb megoldás, ha "adómentes azáfatörvény 86. § (1) bekezdés l) pontja alapján"...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 17.

Lakáshasználati jog alapításának áfája

Kérdés: Egy kft. nyugdíjasotthont létesít, amelyben az egyes lakások vonatkozásában az azt bérlőknek – igény szerint – lakáshasználati jogot alapít. A nyugdíjasok szociális ellátását nem a kft. végzi. Kérdésünk, hogy a lakáshasználati jog alapítását a kft. adókötelesen számlázza-e?
Részlet a válaszából: […] Abban az esetben, ha a kft. a lakások bérbeadásán és alakáshasználati jog alapításán túl egyéb – pl. szociális – szolgáltatást abérlőknek nem nyújt, feltételezve, hogy a nyugdíjasotthonok alapításáravonatkozó ágazati jogszabályoknak ez a megoldás megfelel, akkor a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 17.

Helyi adókról szóló törvény értelmezése

Kérdés: Hogyan kell értelmezni a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 49. § a) pontjában foglaltakat?
Részlet a válaszából: […] ...mely adót, adójellegű kötelezettséget megállapítójogszabályok válnak hatálytalanná, és rendezik az e jogszabályok alapján hozottadómentességet, adókedvezményeket megállapító határozatok hatályát is. Ebben az esetben – ahogyan azt a 67/1991. (XII. 21.)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. február 3.
Kapcsolódó címke:

Önkormányzati beépítetlen ingatlan értékesítése

Kérdés: Az önkormányzatunk termőföldet vásárolt magánszemélyektől, melyeket átminősíttettünk iparteleppé. Az ingatlant értékesíteni szándékozunk. Az ingatlan az ingatlan-nyilvántartásban ipartelepként van nyilvántartva. Az ügylet hogyan ítélendő meg az áfa szempontjából?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 86. § (1) bekezdés k) pontja értelmében mentes azadó alól a beépítetlen ingatlan (ingatlanrész) értékesítése, kivéve az építésitelek (telekrész) értékesítését. Az Áfa-tv. 259. § 7. pontja határozza meg, hogyáfaszempontból mi minősül építési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. január 13.

Szennyvízközmű létrehozása

Kérdés: A következő kérdésben kérem segítségüket. Egy társulás több települést érintő szennyvízberuházás megvalósítása céljából jött létre. A társulás bevételeit a tagönkormányzatok befizetései, a közbeszerzési dokumentációk értékesítése, valamint az Európai Unió által nyújtandó (várható) támogatás jelenti. A társulás az áfa tekintetében alanyi adómentességet választott. A társulást létrehozó önkormányzatok között létrejött társulási megállapodás hatálya a projekt megvalósítására, és a beruházással létrejövő közművagyon társult önkormányzatok közötti, a vagyoni hozzájárulásuk arányában történő aktiválására terjed ki. Levonhatja-e a társulás a szennyvízközmű létrehozásával kapcsolatos áfát?
Részlet a válaszából: […] ...a beruházás során rá áthárított adó levonására nem jogosult. Az Áfa-tv. 195. § (1) bekezdése mint főszabály értelmében azalanyi adómentesség időszakában keletkezett előzetesen felszámított adólevonására az adóalany nem jogosult. Azonban a társulás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. január 13.

Közhasznú alapítvány által biztosított étkezés adójogi megítélése

Kérdés: Közhasznú alapítványnál, melynek alapító okiratában szerepel az egészségügyi dolgozók továbbképzésének támogatása, természetbeni juttatásnak, vagy alaptevékenység költségének számít-e az oktatásban részt vevők étkezési költsége? Tudományos előadások lebonyolítása során (szintén alapító okiratban szereplő tevékenység) felszolgált étel, ital reprezentációs költség?
Részlet a válaszából: […] ...megfelelaz alapítvány közhasznú céljának, azonban az étkezés nem tekinthető a közhasznúcéllal összhangban lévőnek, ezért erre az adómentesség nem érvényesül. Ajuttatás az Szja-tv. 69. § (1) bekezdés l) pontja alapján természetbenijuttatásnak minősül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 23.
Kapcsolódó címkék:  

Közhasznú alapítvány által biztosított utazás és szállás adójogi megítélése

Kérdés: Két kérdésem van közhasznú alapítványból történt utazási költségtérítés adóvonzatáról. 1. Az alapítvány munkáját önkéntesként segíti egy magánszemély, aki ezért juttatást nem kap, de a helyi bérletét megveszi az alapítvány, az alapítvány nevére szóló számlával rendelkezünk. 2. Az alapítvány közhasznú célja az egészségügyi ellátás támogatása. Ezzel kapcsolatban egészségügyi dolgozók továbbképzési költségeit fizeti ki, ugyancsak az alapítvány nevére szóló szabályos számlára. Kérdésem, hogy az ehhez kapcsolódó utazási és szállásköltség megtérítése (vasúti költség és benzinköltség) milyen adóvonzattal jár? Az alapítvánnyal semmilyen jogviszonyban nem állnak az egészségügyi dolgozók.
Részlet a válaszából: […] ...étkezéssel) – az alapítványnevére szóló számla alapján – a közhasznú céllal összhangban van, ezért arraalkalmazható a hivatkozott adómentességi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 23.
1
…
45
46
47
…
74