Könyvviteli szolgáltatás

Kérdés: 2004 óta dolgozom önkormányzatnál mint pénzügyi főelőadó. Közgazdasági érettségim van számvitel szakon, 2010-ben végeztem el a mérlegképes könyvelői tanfolyamot vállalkozási szakon. Nem vagyok gazdasági vezető. A regisztrációs szám igénylése után államháztartási továbbképzésen fogok évente részt venni. Kis önkormányzat vagyunk, minden pénzügy az én feladatom. Van-e lehetőség arra, hogy méltányosságból előbb kérvényezzem a regisztrációs számot, mint az előírt 3 év, hiszen a MÁK akkor fogadja be a beszámolókat, ha regisztrációs számmal van ellátva? Milyen lehetőség van akkor, ha ki kell várnom a 3 évet? 48 éves vagyok.
Részlet a válaszából: […] A számviteli szabályok alapján a vállalkozó a könyvviteliszolgáltatás körébe tartozó feladatok irányításával, vezetésével olyantermészetes személyt köteles megbízni, illetve a feladatok végzésérealkalmazni, aki okleveles könyvvizsgálói képesítéssel vagy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 22.

Vezető illetményének megállapítása 2011. január 1-jétől

Kérdés: Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnél dolgozom közalkalmazottként 2000. március 1-jétől. Alkalmazásomkor mérlegképes könyvelői végzettséggel, és szakmai tapasztalattal rendelkeztem. Munkáltatóm "gazdasági csoportvezető (főkönyvelő) munkakörbe" vett föl "E/3" besorolással a Kjt. 64. § alapján. Munkaköri leírásom alapján feladatom a könyvelési faladatok mellett az intézmény gazdasági vezetői feladatainak ellátása, költségvetésének tervezése, beszámolók, szabályzatok elkészítése, ellenjegyzési feladatok. Illetményem a bértábla szerinti garantált bér, illetve munkáltatói döntés szerinti bérelemből áll. 2002 augusztusában munkáltatóm a 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 18. § (4) bekezdésére hivatkozva módosította képesítési követelményemet, kötelezett a szakirányú felsőfokú végzettség megszerzésére. 2007. évben közgazdászdiplomát szereztem (gazdálkodási szak, államháztartási szakirány). Munkáltatóm ekkor elvégezte az átsorolásom "E" fizetési osztályból "F" fizetési osztályba. Munkaköri feladataim az évek során nem változtak. Kérdéseim a közalkalmazotti kinevezésemmel kapcsolatosan: Szabályosan került-e megállapításra az illetményem a kinevezésem, illetve a felsőfokú végzettség megszerzését követően? A jogszabályi változásoknak megfelelően az évek során nem kellett volna módosítani a kinevezésem (kinevezett vagy megbízott gazdasági vezető)? A Kjt. szerinti pótlékok (vezetői pótlék, mérlegképes végzettség miatti pótlék) megilletnek-e és mikortól? Amennyiben a munkáltatóm rendezni szeretné a pótlékkérdést, megteheti-e azt, hogy a munkáltatói döntés alapján megítélt béremet csökkenti a pótlékok összegével? Minden minősítésem "kiválóan alkalmas" volt az elmúlt évek során.
Részlet a válaszából: […] Tekintettel arra, hogy önmagában a kérdés alapján nem lehettudni, hogy az illetményt pontosan hogyan állapították meg, csak annyit lehetelmondani, hogy – a főiskola elvégzésével – az "E" fizetési osztályból "F"fizetési osztályba történő átsorolása jogszerű volt. Az, hogy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 22.

Önköltségszámítás szabályozása

Kérdés: Önállóan gazdálkodó önkormányzati intézmény vagyunk. A saját bevételek növelése érdekében 2009-től vállalkozási tevékenységként ajándékboltot és büfét üzemeltetünk, a városban elsőként, az alapító okiratnak megfelelően. A vállalkozási bevételeket és kiadásokat elkülönítetten számoljuk el, a közvetlen költségekkel nincs is probléma. Ha az önköltségszámításnál az általános költségeket is fel akarjuk osztani, már probléma adódik a számviteli törvény és az államháztartási törvény ellentmondása miatt: az igazgató és a gazdasági vezető bérét is adott százalékban ráosztom a vállalkozásra, akkor a teljesség elve teljesül. Viszont a vezetők bérét az önkormányzat adja támogatásként, s az Áht. szerint vállalkozási tevékenységhez nem használható fel. Ha a vállalkozás "termeli ki" a vezetők bérét, akkor azzal a támogatást csökkentik. Az igazgató egy személyben vezeti az intézményt, munkája kiterjed mind az alap-, mind a vállalkozási tevékenységre. Minden közalkalmazott kinevezési okmány szerinti bérét az engedélyezett létszámkeret erejéig teljes egészében önkormányzati támogatásból fedezi az intézmény. A fenntartó önkormányzaton belül sincs egyetértés az egyes irodák között, hogyan lehetne a támogatás éves összegének meghagyása mellett a költségek között a személyi juttatások egy részét elszámolni. Felmerült az a lehetőség, hogy a támogatás személyi előirányzatából ezen bérhányadot dologi kiadások előirányzatára csoportosítsuk át, ekkor a támogatás összege nem csökken, s teljesül a vállalkozási eredmény jogszabály szerinti elszámolása is. (A vállalkozási eredményt teljes egészében az alaptevékenységbe forgatjuk vissza.) Ha átcsoportosítjuk a személyi juttatásból a dologi kiadásokra tervezett összeget, amely a vezetők, könyvelők bérének bizonyos hányadát takarná, nem minősül-e bújtatottan a vállalkozási tevékenység támogatásának, hiszen pont azért történik az átcsoportosítás, hogy a személyi juttatások között elszámoljuk a vállalkozási tevékenységgel kapcsolatos személyi juttatásokat?
Részlet a válaszából: […] A kérdésében már olvasható a válasz is. Mivel az igazgató ésa gazdasági vezető az önkormányzattól kapja támogatásként a bérét, tervezettstátuszon szerepelnek a költségvetésben, és az önkormányzati intézmény alapítóokiratának megfelelő tevékenységekhez kapcsolódóan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 1.

Gazdasági vezetők szakmai gyakorlata

Kérdés: Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézménynél vagyok gazdasági vezető. 2003. áprilistól (7,5 éve) dolgozom ebben a munkakörben. Gazdasági üzemmérnöki diplomám, vállalkozási szakos mérlegképes könyvelői képesítésem és adótanácsadói végzettségem van. Szervezeti átalakítások miatt 2003 óta a negyedik név alatt működünk. 2004. 03. hó-2007. 03. hó között közhasznú társasági formában működtünk, előtte és utána költségvetési intézményként. Kérdésem: 2011. 01. 01-jétől betölthetem-e jelenlegi állásomat, ha elkezdtem tanulmányaimat az államháztartási szakos mérlegképes könyvelői tanfolyamon? Költségvetési szervnél kell, hogy legyen 5 év gazdaságvezetői gyakorlat? [Ámr. 18. § (3) bek. b) pont.]
Részlet a válaszából: […] Az Ámr. 18. § (1) bekezdés alapján a gazdasági vezetőnek afelsőoktatásban szerzett pénzügyi-számviteli végzettséggel, vagy afelsőoktatásban szerzett egyéb végzettséggel, és emellett legalábbállamháztartási mérlegképes könyvelői képesítéssel kell rendelkeznie....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. január 11.

Önállóan működő költségvetési szerv kötelezettségvállalása, utalványozása

Kérdés: Az Ámr. 100. § (1) bekezdés a) pontját hogyan értelmezzük helyesen? Az csak a kötelezettségvállalás jogkörét jelenti, vagy az utalványozás jogkörét is, azaz a megállapodást lehet-e úgy kötni, hogy az utalványozást az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnél végzik?
Részlet a válaszából: […] Az Ámr. 100. § (1) bekezdés a) pontja nem akötelezettségvállalási és utalványozási jogosultság szabályozásáról, hanem azelőirányzatokról beszél. Ebben az értelmezésben igaz, hogy az önállóan működőköltségvetési szerv minden esetben maga rendelkezik az alapfeladatai...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Utalványozás, ellenjegyzés

Kérdés: Utalványozók és ellenjegyzők a saját kezű aláírás helyett alkalmazhatnak-e aláírás-bélyegzőt? Amennyiben van rá lehetőség, mi a feltétele és a szabályozása?
Részlet a válaszából: […] Az utalványozás esetében, a hatályos jogszabályok szerint azutalványozásra ugyanazok a személyek jogosultak, mint akikkötelezettségvállalási jogosultsággal bírnak, és az ott leírt szabályokat kellalkalmazni. Kötelezettségvállalásra és utalványozásra a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Mérlegképes könyvelői nyilvántartásba vétel államháztartási szakon

Kérdés: A könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásában vállalkozási szakterületen vagyok regisztrálva. 2001 óta gazdasági vezetőként dolgozom költségvetési szervnél, az évi kötelező továbbképzéseket államháztartási szakterületen teljesítettem. Lehet-e kérni az államháztartási szakterületre is a regisztrációt?
Részlet a válaszából: […] A könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételérőlszóló 93/2002. (V. 5.) Korm. rendelet 2. § alapján könyvviteli szolgáltatásvégzésére jogosult az a természetes személy, aki okleveles könyvvizsgálóiképesítéssel, illetve mérlegképes könyvelői...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Gazdasági vezetők képesítési követelményei

Kérdés: Egy városi általános iskola gazdasági vezetője vagyok 2006. december 24-e óta. Feladataimat közgazdasági érettségivel és vállalkozói szakon megszerzett mérlegképes könyvelői képesítéssel látom el. A 2010. augusztus 15-től érvényes szabályozás alapján 2011. január elsejétől elláthatom-e a gazdasági vezetői munkakörömet, illetve ha a gazdasági feladatokat ellátó kolléganőm rendelkezik felsőoktatási diplomával és megfelelő képesítéssel, akkor maradhatok-e a munkakörömben?
Részlet a válaszából: […] Az Ámr. 18. § (1) bekezdés alapján a gazdasági vezetőnek afelsőoktatásban szerzett pénzügyi-számviteli végzettséggel, vagy afelsőoktatásban szerzett egyéb végzettséggel, és emellett legalábbállamháztartási mérlegképes könyvelői képesítéssel kell rendelkeznie....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Pénztáros besorolása mérlegképes könyvelői végzettséggel

Kérdés: Intézményünk dolgozója mérlegképes könyvelő (vállalkozási szakirányon) végzettséggel pénztáros munkakörben dolgozik. Államháztartási szakirány elvégzése folyamatban van. A gazdasági vezető távolléte idején ő írja alá az intézmény pénzügyi, költségvetési dokumentumait. Kérdésem, hogy ő a közalkalmazotti bértábla alapján "E" fizetési osztályba vagy "F" fizetési osztályba sorolható? A mérlegképes könyvelői végzettség ilyen esetben felsőfokúnak tekinthető-e?
Részlet a válaszából: […] Különbséget kell tenni az egyetemi, főiskolai végzettségetnem tanúsító felsőfokú szakképesítés és a felsőfokú iskolai végzettség, azazfőiskolai, egyetemi végzettség között. A mérlegképes könyvelői végzettség felsőfokúszakképesítésnek minősül, nem pedig...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. december 14.

Polgármesteri hivatal gazdasági ügyintézőjére vonatkozó képesítési előírások

Kérdés: Az új Ámr. szerinti képesítési előírásokkal kapcsolatban tenném fel kérdésemet. Iskolai végzettségem közgazdasági érettségi, közgazdász gazdasági informatika szakon főiskolai diploma, illetve OKJ-s mérlegképes könyvelői szakképesítés vállalkozói szakon. 1997 júliusától dolgozom polgármesteri hivatalnál köztisztviselőként, gazdálkodási területen, a diplomát 2004. év végén, a mérlegképes szakképesítést 2007 áprilisában szereztem meg. 2010 májusában vettek fel a regisztrált mérlegképes könyvelők névjegyzékébe, mivel a hároméves gyakorlat is szükséges a regisztrációhoz. A polgármesteri hivatalnál mint gazdálkodási ügyintéző dolgozom, végzem a könyvviteli szolgáltatás körébe tartozó feladatokat (könyvviteli feladatok, kontírozás, beszámolókészítés stb.), de vezetői kinevezésem nincs. A hivatal végzi az önállóan működő intézmények gazdálkodási feladatait a munka- és bérügyi feladatok kivételével. Kérdésem, hogy a 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet (Ámr.) 18. § (1) bekezdése szerinti képesítési előírás vonatkozik-e rám, vagyis szükséges-e a mérlegképes könyvelő államháztartási szak elvégzése, vagy az csak az új kinevezésekre értendő, illetve hogy polgármesteri hivatal esetében ki minősül gazdasági vezetőnek, amennyiben nincs arra vonatkozóan konkrét kinevezés?
Részlet a válaszából: […] Az Ámr.rendelkezik a gazdasági vezetőkre, valamint a pénzügyi-gazdasági feladatokatellátó személyekre vonatkozó képesítési követelményekről, illetve arról, hogyez utóbbiakra mely esetben kell alkalmazni a gazdasági vezetőkre vonatkozóelőírásokat.Az Ámr. 15. §...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. november 23.
1
8
9
10
19