Épület és berendezések értékének szétválasztása

Kérdés: Intézményünkhöz tartozó napközis tábor területén önkormányzati beruházásból egy új ebédlőépületet építettek. A berendezési tárgyak között szerepel 1 db nagyméretű Inox hűtő, 2 db villanymelegítő zsámoly, melegen tartó pult és mosogatómedencék. A beruházási alapokmányon az ebédlő értéke egy összegben szerepel, és így az épület főkönyvi számlára kellett aktiválni. Mi a teendő a fent megjelölt berendezési tárgyakkal, melyeknek az értékcsökkenése 14,5%, hogyan kell nyilvántartani?
Részlet a válaszából: […] Az új ebédlő értéke a kérdés szerint nemcsak az új épületértékét, hanem egyes berendezési tárgyak bekerülési értékét is tartalmazza.A kérdésből nem derül ki egyértelműen, hogy ez az összevonáskizárólag a beruházási Alapokmányon szerepel egy tételben – így...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

Munkahelyi étkeztetés

Kérdés: Az 55241-1 Munkahelyi vendéglátás szakfeladaton lehet-e tervezni és elszámolni azon kiadásokat és bevételeket, amelyek az intézmény dolgozói és az esetleges vendégétkezőkkel kapcsolatosak az alábbi feltételek mellett? Vásárolt élelmezésről van szó. Az étterem és a konyha vagy melegítőkonyha az intézmény épületében van. A szolgáltató bérleti díjat fizet a konyha használatáért. Az energiaköltségeket a szolgáltató fizeti. Vagy az előbbiekben leírt szolgáltatás nem kapcsolódik a Munkahelyi vendéglátás szakfeladat megfogalmazásához, hiszen nem a munkáltató üzemelteti az éttermet? Helyesen gondoljuk-e, hogy a 93093-2 Máshová nem sorolt egyéb szolgáltatási tevékenység szakfeladat fogalom körébe tartozna? Célszerűbb lenne-e csak a saját konyhát üzemeltető intézmények által biztosított dolgozói és vendégétkezéssel kapcsolatos kiadásokat és bevételeket az 55241-1 Munkahelyi vendéglátás szakfeladaton kimutatni?
Részlet a válaszából: […] A 2006. évi intézményi költségvetések kitöltésiTájékoztatójában foglaltak szerint az 55241-1 Munkahelyi vendéglátásszakfeladaton kell tervezni és elszámolni a munkáltató által üzemeltetettéttermek, büfék bevételeit és kiadásait.A kérdésben felvázolt esetben az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

Társadalmi megbízású polgármester jutalmazása

Kérdés: Társadalmi megbízású polgármesterünk részére a képviselő-testület jutalmat állapított meg. Az 5-ös számlaosztályon belül melyik kiadásnemre könyveljük ezt a juttatást? A polgármester tiszteletdíját az 522221-es számlán tartjuk nyilván.
Részlet a válaszából: […] A költségvetési szervek állományába nem tartozók részéretörténő bármilyen, a személyi juttatások körébe tartozó kifizetést kizárólag akülső személyi juttatások között lehet elszámolni, ezen belül az állományba nemtartozók juttatásai között...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

Állami támogatásokból finanszírozott beszerzések áfája

Kérdés: Önállóan gazdálkodó központi költségvetési szervként működő kutatóközpontban az intézményfinanszírozás mellett a bevételek nagy részét pályázati úton elnyert támogatási bevételek jelentik. Az alaptevékenységünk adóköteles tevékenység. Helyesen értelmezzük-e az Áfa-tv. hatályos rendelkezéseit, ha a támogatási szerződések alapján kapott állami támogatásokból finanszírozott beszerzések után az áfa összegét visszaigényeljük?
Részlet a válaszából: […] Az áfa rendszerében az adólevonási jog gyakorlásánaklényeges feltétele, hogy a tevékenység ellenében nyújtott összeg ellenértéknekminősüljön. Így adott esetben azt szükséges vizsgálni, hogy a kutatásitevékenységhez nyújtott összeg az áfa rendszerében ellenértéknek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

13. havi illetmény III.

Kérdés: Önkormányzati költségvetési szervnél a munkavállaló 2005. szeptember 1-jétől közalkalmazotti jogviszonyt létesített. Ezt megelőzően 2004 szeptemberétől 2005. július 15-ig egy másik településen állt jogviszonyban. Ezen időszak alapján 2005. január 16-án egyhavi különjuttatásban részesült. Ezen jogviszonya a fenti időszakban közös megegyezéssel szűnt meg. 2005. július 15-től 2005. augusztus 31-ig újabb, határozott idejű közalkalmazotti jogviszonyt létesített. A dolgozó azzal a kéréssel fordult a munkáltatóhoz, hogy a fenti jogviszonyban töltött idők alapján 2006. január 16-án kerüljön részére kifizetésre a 13. havi illetmény. Fennáll-e az intézmény fizetési kötelezettsége?
Részlet a válaszából: […] Állapítsuk meg első lépésként, hogy 2005. évben melyidőtartamokban, milyen jogviszonya állt fenn a közalkalmazottnak:– 2005. január 1-jétől július 15-ig közalkalmazottijogviszony, mely közös megegyezéssel szűnt meg;– 2005. július 15-től augusztus 31-ig határozott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

Védőoltás elszámolása

Kérdés: A dolgozóknak juttatott védőoltást hol kell elszámolni? Mi vesszük meg és beoltjuk a dolgozókat. Önkormányzati költségvetési szerv vagyunk.
Részlet a válaszából: […] A dolgozónak juttatott védőoltás kiadásait – ha ezt azüzemorvosi ellátás keretében rendeli meg a költségvetési szerv – az egyébüzemeltetési, fenntartási szolgáltatási kiadások között kell elszámolni.A kérdésben felvázolt esetben a költségvetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

Operatív lízing elszámolása

Kérdés: Operatív lízing alapján beszerzett hardvereszközökről (futamidő: 36 hónap) megérkezett az első periódus számlája (12 hónapra). A teljes futamidő alatt még kétszer érkezik számla. Hogyan kell az operatív lízing fizetendő részleteit szabályosan könyvelni és a hardvereszközöket nyilvántartani?
Részlet a válaszából: […] Az operatív lízing számviteli elszámolása megegyezik abérletidíj-kiadás elszámolásával.Könyvelési tételei: T 55222 – K 341, 3521 Lízingdíj elszámolása, közgazdasági osztályozás szerint T 561 – K 341, 3521 Lízingdíj áfája T 7.....- K...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 4.

13. havi illetmény III.

Kérdés: A nem állami oktatási intézmény munkavállalóira az Mt. rendelkezései az irányadók, de legalább a Kjt.-ben megállapított illetményrendszerre vonatkozó feltételeket biztosítani kell. Különböző tartalmú tájékoztatókat kaptunk arra vonatkozóan, hogy jár-e az itt foglalkoztatott pedagógusok számára a 13. havi juttatás.
Részlet a válaszából: […] A Kjt. hatálya az állami és a helyi önkormányzatiköltségvetési szerveknél, valamint a helyi önkormányzat által a feladatkörébetartozó közszolgáltatások ellátására foglalkoztatottak közalkalmazottijogviszonyára terjed ki. Így a nem állami szerv (jellemzően valamely...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 4.

Visszterhesen adott lakáskölcsön értékvesztésének főkönyvi számlái

Kérdés: A központi költségvetési szervnek melyik főkönyvön kell szabályosan elszámolni a dolgozóknak visszterhesen adott lakáskölcsön-állományra év végén elszámolt értékvesztés összegét? (Eddig hivatkozást csak a 288-as főkönyvre találtam, de szerintem a 19-ben kellene könyvelni.)
Részlet a válaszából: […] A költségvetési szerveknek (önkormányzati, kincstári) adolgozóknak visszafizetéssel adott lakásépítési támogatást a befektetettpénzügyi eszközök között kell kimutatni.Az év végi értékelés alapján értékvesztést a következőfőkönyvi számlákon kell elszámolni:198124...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 4.

Pénzeszközök átadásának új szabályai

Kérdés: Az Ötv. 107. § (2) bekezdése értelmében, a törvény hatálybalépésének napján, 1990. szeptember 30-án a megyei tanács kezelésében lévő székházépület a megyei önkormányzat tulajdonába került. Az 1991. szeptember 1. napján hatályba lépett, az egyes állami tulajdonban álló vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény 40. § (3) bekezdése rendelte el a következőket: "A köztársasági megbízott hivatalának használatba kell adni az (1) bekezdésben megjelölt vagyont, ha a volt tanács és szervei, illetve tisztviselői, valamint a (2) bekezdésben felsoroltak feladatait jogutódként a köztársasági megbízott látja el." Hivatalunk jogelődje, a Köztársasági Megbízott Hivatala ekkor a feladatellátás céljára egy adott számú irodára, valamint közös használatú helyiségekre (folyosó, termek stb.) nézve a megyei önkormányzattal kötött megállapodás alapján használati jogot szerzett. Az épület üzemeltetésével kapcsolatban jelentkező költségeket a házban elhelyezkedő, az 1991. évi XXXIII. törvény 40. § (2) bekezdése alapján használati jogot szerzett közhivatalok közösen viselik, az üzemeltetési feladatokat az önkormányzat gazdasági szolgáltató szervezete látja el. Bár a használati joggal rendelkező szervezeteket nem tekintjük úgy, mint önkormányzati társulások tagjait, az épület fenntartása a társulások által fenntartott közös intézményekhez hasonló módon történik. Az a kérdésünk, hogy az épület üzemeltetésével kapcsolatban jelentkező, egyébként áfatartalommal nem rendelkező közös költségek hivatalunkra eső részét (gazdasági szolgáltató szervezetben az épület üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő bér és annak járulékai) teljesíthetjük-e átadott pénzeszközként?
Részlet a válaszából: […] 2006. év január 1-jei hatálybalépéssel változott az Áht-vhr.A rendelet 8. §-ának (3) bekezdése is módosult. Az újraszabályozáskövetkeztében az "átvett pénzeszköz" fogalom tartalma változott. Aköltségvetési szerv működésének és fejlesztésének forrása lehet–...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.
1
118
119
120
147