Polgármester telefonköltségeinek elszámolása

Kérdés: A Mötv. 71. §-ának (6) bekezdése szerint a főállású polgármester, a társadalmi megbízatású polgármester, a megyei önkormányzat közgyűlésének elnöke havonta az illetményének, tiszteletdíjának 15%-ában meghatározott összegű költségtérítésre jogosult. Társadalmi megbízatású polgármesterünk a költségtérítése havi számfejtésekor úgy nyilatkozik, hogy kiadást nem kíván a nem önálló tevékenységére tekintettel költségtérítés címén kapott bevétellel szemben érvényesíteni, azaz az összes bevétel jövedelemnek számít, és adózik utána. A polgármesterünk mobiltelefon-, illetve ehhez kapcsolódó korlátlan mobilinternet-előfizetése az önkormányzati flottában van, az önkormányzatunk nevére szóló számlában kerül kiszámlázásra. Dolgozóinknak továbbszámlázzuk a havi díjakat, neki viszont nem. Szabályos-e ez annak tekintetében, hogy csak ez az egy telefonja van, és ezt magáncélra is használja, valamint havi költségtérítést is kap? Kell-e igazolni neki, hogy a havi költségtérítés összegét már kimerítette a saját nevére szóló hivatali munkájával összefüggésben felmerült költségekkel?
Részlet a válaszából: […] szóló költségek nem téríthetők meg. A kérdéses esetben a polgármester a költségátalányt választotta. A költségátalánnyal szemben a nevére szóló számlával szemben elszámolhat költségeket, ez az adóalapját csökkentené, de nem köteles elszámolni. Ha a költségátalányt teljes egészében leadózza, akkor a költségeiről nem kell semmilyen elszámolást, igazolást adnia.Az önkormányzat nevére szóló telefonszámla után, ha a magán- és hivatali használatot nem mutatják ki, és a magánhasználatot nem számlázzák ki a polgármesternek, akkor cégtelefonadót kell fizetni.Az Szja-tv. 70. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerint a céges telefonhasználat magáncélú használata egyes meghatározott juttatásként adóköteles. Az Szja-tv. a helyi és távolsági távbeszélő-szolgáltatást (SZJ 64.20.11. és 64.20.12.), a mobiltelefon-szolgáltatást (SZJ 64.20.13.)[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Pedagógusok átlagos béremelése

Kérdés: A Púétv. és a Púévhr. a pedagógusok sávos illetményét tartalmazza: Gyakornok, pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus, Kutatótanár vonatkozásában 2024. január 1. naptól. Ennek eleget is tett önkormányzatunk az önkormányzat irányítása alá tartozó 7 óvoda pedagógusainak tekintetében. A médiában a 32,2%-os emelésről lehetett hallani, ami számításaink szerint csakis a gyakornokokra igaz. Sajnos erre vonatkozóan semmi jogszabályt nem találunk, ami előírná az egyénenkénti 32,2% emelést. Az idősebb pedagógusaink ezt nehezményezik. Egy online előadáson az előadó a 662/2023. Korm. rendelet (3) bekezdésére hivatkozott: „(3) A (2) bekezdés szerinti tanárbéremeléshez szükséges központi költségvetési támogatás alapján a munkáltató átlagos 32,2%-os béremelést biztosít.” Ez tényleg a 32,2%-os kötelező béremelést jelenti? Tanárbéremelés? És hogyan kell végrehajtani, ha átlagosan érti?
Részlet a válaszából: […] átlagbérhez képest a 32,2%-os emelést. Mivel januártól már nem illetménytábla, hanem illetménysávok alapján történik az illetmény megállapítása, a munkáltató az átlagos 32,2%-os emelést csak úgy képes biztosítani, ha él a Púétv. által szabályozott sávon belüli differenciált illetménymegállapítás eszközével. Vagyis ez a munkáltatónak nemcsak lehetőséget, hanem kötelezettséget is jelent az illetmények differenciálására nézve, amennyiben a költségvetési támogatást célhoz kötötten fel kívánja használni (amelynek megtörténtét egyébként az államkincstár az idei költségvetési év leteltét követően ellenőrizni is fogja). A differenciálási szempontokat a Púétv. 98. §-ának (5) bekezdése sorolja fel. Így, ha az óvodában csak az alsó sávhatárral egyenlő illetményeket biztosítottak, azt a munkáltatónak indokolt korrigálnia, megemelnie, és az erre a célra biztosított költségvetési támogatást az idei évben felhasználnia.Megjegyezzük még, hogy ugyan a 662/2023. Korm. rendelet a „tanárbéremelés” kifejezést használja, de a rendelet 1. §-ának (2) bekezdése alapján egyértelmű, hogy a „tanárok” fogalmába lényegében minden pedagógust bele kell érteni, így az óvodapedagógusokat is. Az átlagos[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Kétszeres adóztatás problémája és annak elkerülése import-távértékesítés esetén

Kérdés: IOSS-azonosító számmal rendelkező kereskedőtől harmadik országból 150 euró ár alatti terméket vásároltam. A Magyar Posta arra való hivatkozással, hogy az IOSS-azonosító nem, vagy nem megfelelő módon jutott el hozzá, újfent kérte megfizetni az áfát, miközben a termék ellenértékének részeként már a megrendeléskor megfizettem az áfát a kereskedő állítása szerint. Ha a már kifizetett terméket nem veszem át, akkor elveszítem az ellenértéket, ugyanakkor kétszeresen sem szeretnék adót fizetni. Hol és hogyan tudnám rendezni az ügyet? A kereskedőhöz, a postához, esetleg az adóhatósághoz kell fordulnom a kérdésemmel? Kitől kérhetem vissza az áfát, ha megfizetem a posta felé?
Részlet a válaszából: […] alkalmazása mellett dönt. Ebben az esetben ugyanis a harmadik államból importált termék távértékesítésének teljesítési helye a termék rendeltetésének tagállama lesz, függetlenül attól, hogy a terméket mely államban helyezik szabad forgalomba.Az IOSS választása azt eredményezi, hogy a termék-import címén nem keletkezik adófizetési kötelezettség a szabad forgalomba helyezés államában (a termék-import adómentes lesz), az adót harmadik államból importált termék távértékesítése címén abban a tagállamban kell megfizetni, amelybe a terméket a vevőnek kiszállítják, ahol rendelkezésére bocsátják. A termékimport adómentessége feltételhez kötött, csak akkor érvényesül, ha legkésőbb a vámáru--nyilatkozat benyújtásakor az import-távértékesítést teljesítő adóalany vagy a megbízásából eljáró közvetítő az állami adó- és vámhatósággal közölte az import különös szabályozás (IOSS) alkalmazásához az adóalany részére megállapított érvényes importazonosító számot (IOSS-azonosító számot) [Áfa-tv. 93. § (1) bekezdés o) pont].A harmadik államból importált termékek távértékesítésére és az import egyablakos rendszerre vonatkozó szabályoknak az Európai Unióban 2021. július 1-jével történt bevezetése óta a kérdésében említett probléma az Európai Unió számos tagállamában jelentkezett. Ilyen helyzet áll fenn például, ha a vámkezelést végző postai szolgáltató a vámáru-nyilatkozat benyújtása során nem továbbítja az értékesítő IOSS-azonosítóját. Ekkor a feltétel teljesülése hiányában a termékimport nem lesz adómentes, és így az értékesítőtől terméket beszerző fogyasztót kettős adófizetés terheli. Egyrészt ugyanis az import során ő viseli az importáfa terhét, mivel a vámkezelést végző postai szolgáltató – a magyar szabályozásban az Áfa-tv. XIX/C. fejezet különös szabályait alkalmazva – beszedi tőle azt, illetve ennek hiányában a vámhatóság kiveti az importáfát, másrészt az értékesítő felé az ellenértékkel együtt az értékesítésre jutó áfát is meg kell fizetnie, amelyről az értékesítő IOSS-bevallást nyújt be. Ugyanakkor a kétszeres áfafizetés az Európai Unió valamennyi tagállama áfa- (hozzáadottértékadó)-szabályainak alapját képező, a Héa-irányelv szabályaiba ütközik (kettős adóztatás tilalma).A kérdésben írtak szerint a kereskedő alkalmazza az IOSS-t, és – ennek megfelelően – Ön már a megrendeléskor kifizette az áfát. A posta – vélelmezhetően az IOSS-azonosító hiányára hivatkozással – mivel a termékimport nem élvez ilyen esetben mentességet, a termékimport után fizetendő áfát kívánja beszedni Öntől.A harmadik államból importált termékek távértékesítése kapcsán jelentkező kétszeres áfafizetés problémájával a Héa-irányelv értelmezését és alkalmazását iránymutatásokkal segítő Héa Bizottság is foglalkozott. A Héa Bizottságnak az import-távértékesítés kapcsán jelentkező kettős adóztatás megoldására közzétett iránymutatása [Guidelines Vat Committee Meetings – taxud.c.1(2022)1657365 – 1036 – 2022. február 28.] szerint – amely iránymutatás az Európai Bizottság honlapján elérhető angol, német és francia nyelven (https://taxation-customs.ec.europa.eu/vat-committee_en?etransnolive=1) –, ha az egyetemes postai szolgáltató nem tudja elektronikus úton továbbítani az IOSS-azonosító számot a megfelelő postai formátumban (azaz ITMATT-üzenetben) az uniós postai szolgáltatóknak,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Utazási kedvezmények

Kérdés: Szeretnék iránymutatást kérni a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló 38/2024. (II. 29.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése a) pontjának alkalmazásával összefüggésben. Jogosult-e a kormányrendelet 1. mellékletében meghatározott kedvezményű utazásra a 7. § (1) bekezdésének a) pontja alapján:
1. a kulturális ágazatba tartozó önkormányzati költségvetési szerv alkalmazottja, aki jogszabályi kötelező rendelkezés alapján közalkalmazotti jogviszonyból az Mt. hatálya alá került 2020. november 1. napjától?
2. a kulturális ágazatba tartozó önkormányzati költségvetési szerv fizikai alkalmazottként (takarító) munkaviszonyban foglalkoztatott dolgozója?
3. az önkormányzat által fizikai alkalmazottként (takarító, közterület-gondozó) munkaviszonyban foglalkoztatott dolgozó?
4. az önkormányzat által munkaviszonyban, konyhai kisegítő munkakörben foglalkoztatott dolgozó?
5. a főállású polgármester?
Részlet a válaszából: […] honvédelmi alkalmazotti, szerződéses határvadász vagy hivatásos szolgálati jogviszony – ideértve a bírói, az igazságügyi és az ügyészségi szolgálati viszonyt is – keretében foglalkoztatott, valamint a közigazgatási szerveknél ügykezelőként, illetve fizikai alkalmazottként foglalkoztatott (továbbfoglalkoztatott) dolgozója; valamintb) az egyházi jogi személy és – a civil társaság kivételével – a civil szervezet olyan alkalmazottja, aki az a) pont szerinti alkalmazottal azonos munkakört tölt be egészségügyi intézményben, szociális intézményben vagy oktatási intézményben.”Az Ukr. 7. §-a (1) bekezdésének a) pontja a munkaviszonyban állók közül csak a közigazgatási szervnél dolgozó fizikai alkalmazottakat sorolja fel, az önkormányzati költségvetési intézménynél (kulturális intézménynél) dolgozó munkavállalókat nem. A b) pont pedig csak az egészségügyi, szociális és oktatási, civil szervezet vagy egyház által fenntartott intézményben munkaviszonyban állókat tartalmazza, a kulturális[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Önkormányzati ingatlanok bérbeadása

Kérdés: Önkormányzatunk több lakóingatlan tulajdonosa, amelyek közül nem mindegyiket bérlik tartósan. Ezek közül egyet alkalmanként bérbe ad az önkormányzat magánszemélyek részére, amely 1–3 éjszaka közötti időszakokat jelent évente 20-24 alkalommal (összesen évi 40-50 nap). A bérleti díj rendeletben meghatározott 5000 Ft/éjszaka/ingatlan. Ilyenkor más díjat nem fizetnek a bérlők. A bérlők többnyire helyi lakosok, de előfordulhat nem helyi illetőségű bérlő is. Az önkormányzat rendezvényein munkát végző vállalkozók vagy fellépők részére az önkormányzat alkalmanként ingyenesen rendelkezésre bocsátja az ingatlant az adott rendezvény éjszakájára.
1. Az ingatlan bérbeadása magánszemélyeknek ezzel a rendszertelen jelleggel turisztikai tevékenységnek számít-e?
2. Az önkormányzat részéről van-e valamilyen bejelentési és adófizetési kötelezettség a fizetős bérbeadások után?
3. Az ingatlanok ingyenes használatba adása keletkeztet-e adófizetési kötelezettséget?
Részlet a válaszából: […] szolgáltatásról van szó.A nem kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás az általános forgalmi adó rendszerében ingatlan-bérbeadásnak minősül. Az ingatlan-bérbeadás az Áfa-tv. 86. §-a (1) bekezdésének l) pontja értelmében adómentes szolgáltatás, ugyanakkor ez az adómentesség az ingatlanok idegenforgalmi, turisztikai célú hasznosítására már nem terjed ki, függetlenül attól, hogy a bérbeadásra vonatkozó törvényi definíció (Áfa-tv. 259. § 4. pont) alapján ez utóbbi hasznosítási forma is bérbeadásként kezelendő.Az Áfa-tv. 86. §-a (2) bekezdésének a) pontja rögzíti is ezt a megkülönböztetést, amikor úgy fogalmaz, hogy az olyan bérbeadásra, amely tartalma alapján kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás nyújtásának minősül, nem alkalmazható a főszabály szerinti adómentesség, tehát a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás az áfa rendszerében áfaköteles tevékenységnek minősül, amelyet az Áfa-tv. kedvezményes, 5 százalékos adókulcs alá sorol.Az ingatlan-bérbeadás és a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás elhatárolására az alábbi szempontokat adjuk.Fontos hangsúlyozni, hogy nem attól függ az 5%-os adókulcs alkalmazandósága, tehát az áfafizetési kötelezettség keletkezése, hogy a szállóvendég látogatása turisztikai célú-e, hanem hogy az adóalany által nyújtott szolgáltatás alapvetően turisztikai jellegű-e. Tehát a szálláshely által nyújtott szolgáltatások alapján kell meghatározni azt, hogy turisztikai célú-e vagy nem.Kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás esetén általában rövid távú tartózkodásról van szó, amelyhez gyakran kapcsolódnak kiegészítő szolgáltatások, pl. takarítás, ágyneműhasználat, és a rezsiköltségek díját a szállás ellenértéke jellemzően tartalmazza. Ingatlan-bérbeadásnál jellemzően hosszabb távú szálláshely-szolgáltatás valósul meg, amelyhez kiegészítő szolgáltatások általában nem tartoznak, és a rezsiköltségek díja a bérlőt terheli.Amennyiben a szálláshely a 173/2003. Korm. rendelet szerinti nem üzleti célú közösségi szabadidős szálláshelynek minősül, akkor a szálláshelynek nem kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltatási Központban regisztrálni.Ha a szálláshely nélkülözi az idegenforgalmi jelleget, mint a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás alapvető kritériumát, akkor az az Áfa-tv. 86. §-a (1) bekezdésének l) pontja szerinti ingatlan-bérbeadás. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy minden esetet egyedileg kell minősíteni, a szolgáltatás jellegadó tartalma alapján, ezért az első kérdéshez csak a fenti támpontokat tudjuk adni.2. A turisztikai jellegű szállásadás után a Htv.-ben és a helyi rendeletben[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Hozzátartozó halálával összefüggő munkavégzés alóli mentesülés

Kérdés: Egészségügyi szolgálati jogviszonyban, részmunkaidőben (heti 8 órában foglalkoztatott, heti 1 alkalommal dolgozó) dolgozónak jár-e a 2 nap közeli hozzátartozó halála miatt munkavégzés alóli mentesülés? Ha igen, akkor hogyan kell ezt kiadni a részére? A szabadságát órában tartjuk nyilván.
Részlet a válaszából: […] munkaidő-beosztás szabályai alkalmazásával lehet és kell megállapítani. Az Eütev-tv. 13. §-ának (1) és (3) bekezdése alapján az alkalmazott egészségügyi dolgozóval a munkaidő-beosztást, amely tartalmazza az egészségügyi ügyelet és a készenlét beosztását is, legalább 15 nappal korábban és legalább egy hónapra előre, írásban kell közölni. A munkaidő-beosztás tartalma:– az egészségügyi dolgozó napi rendes munkaidejének tartama (kezdete és vége),– a heti pihenőnapok (pihenőidők) feltüntetése,– a munkaidő minősítése aszerint, hogy rendes munkaidőről, egészségügyi ügyeletről vagy készenlétről van szó.Ebből a munkaidő-beosztásról szóló, munkáltató által elkészített dokumentumból tudható, hogy mely munkanapok jöhetnek számításba a két nap mentesülés kiadásakor. Jelen esetben olyan részmunkaidőben foglalkoztatott személyről van szó, akinek általánostól eltérő a munkaidő-beosztása, számára hetente egy nap minősül ledolgozandó munkanapnak, két nap minősül heti pihenőnapnak, és a fennmaradó négy nap ún. kiegyenlítő nap vagy szabadnap, olyan munkanap tehát, amelyről a munkáltató a munkaidőt átcsoportosította egy másik időszakra (napra).Azt csak a szabadság kiadásánál szabályozza a törvény, hogy ilyen esetben a hét minden napja munkanapnak számít, kivéve a munkaidő-beosztás szerinti heti pihenőnapot és a munkaszüneti napot, vagyis e szabály alapján szabadság adható ki nemcsak a munkavégzési kötelezettséggel járó munkanapra, de a kiegyenlítő napra is [Mt. 124. § (2) bekezdés]. Az Mt. 55. §-ának (4) bekezdése csak azt tartalmazza, hogy „az (1) bekezdés j) és l) pontja szerinti esetben a 124. § rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell”, az (1) bekezdés f) pontja (azaz a hozzátartozó halála miatti mentesülés) esetén azonban ezt nem mondja ki. Innentől kétféle jogértelmezés lehetséges: a normaszöveghez ragaszkodó értelmezés szerint a fentiekre tekintettel tehát a hozzátartozó halála esetén a munkaidő-kedvezményt kifejezetten csak a munkavégzéssel érintett munkanapra kell és lehet kiadni (azaz a kérdésben szereplő[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Önkormányzati vendégházak üzemeltetése

Kérdés: Az önkormányzat pályázat keretében felújított ingatlanokban vendégházat üzemeltet. A szállásvendégek – igény szerint – reggelit is igényelhetnek a szálláshely-szolgáltatás keretében. Kötelezően ellátandó, intézményi gyermekétkeztetéssel, valamint a szociális étkezéssel kapcsolatos feladatait az önkormányzat, intézménye – óvoda – útján látja el. Hogyan kell kezelni a vendégházak esetében a szálláshoz igényelhető étkezést? Nyújthat-e az önkormányzat ilyen szolgáltatást? Ha igen, azt csak az étkezést biztosító költségvetési szervén keresztül, vagy közvetlenül az önkormányzat által beszerzett alapanyagokból kell biztosítania? Amennyiben az önkormányzat elláthatja a szálláshely-szolgáltatással egyidejűleg igényelt étkeztetési feladatot, és megvásárolja hozzá az alapanyagokat, azt milyen rovaton szükséges elszámolni a könyvelésben?
Részlet a válaszából: […] tehát csak a helyi önkormányzat költségvetési szervei esetében beszélhetünk alap- és vállalkozási tevékenységről. A helyi önkormányzat által végzett minden tevékenységet alaptevékenységnek kell tekinteni, függetlenül attól, hogy abból származik-e nyeresége. Arra vonatkozó korlátozás nincs, hogy az önkormányzatok milyen körben és terjedelemben végezhetik e tevékenységüket.Fentiek alapján tehát nincs akadálya annak, hogy a szállásszolgáltatáshoz étkeztetést is biztosítson az önkormányzat, az ehhez szükséges nyersanyagokat, étkeztetési szolgáltatást nem kötelező a saját költségvetési szervétől igénybe venni. Az Áht. 7. §-ának (2) bekezdése alapján egy költségvetési szerv tevékenysége akkor minősül alaptevékenységnek, ha azt szakmai alapfeladatként végzi, vagy az alapfeladatai ellátását segíti elő, és haszonszerzési cél nélküli tevékenységként történik annak végzése. A vállalkozási tevékenység haszonszerzés céljából, államháztartáson kívüli forrásból, nem kötelezően végzett, termelő-, szolgáltató, értékesítő tevékenység.Amennyiben[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

30 év alatti anyák kedvezménye

Kérdés: Önkormányzatunk alkalmazottja 30 év alatti anya. Meddig jogosult a 30 év alatti anyák kedvezményére, ha már 2022-ben betöltötte a várandósság 91. napját, de a gyermeke 2023-ban, a 30. életévének a betöltése után jött a világra?
Részlet a válaszából: […] kedvezményre való jogosultsága az Szja-tv. 29/A. § (3) bekezdésa) pontja szerint vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekre tekintettel, illetve ab) pont szerint, magzatra tekintettel fennáll.A kedvezmény legfeljebb annak az évnek az utolsó jogosultsági hónapjáig érvényesíthető, amely évben a 30 év alatti anya betölti a 30. életévét.Az Szja-tv. 104. §-ának (1) bekezdése átmeneti rendelkezést tartalmaz a 30 év alatti anyák kedvezményének érvényesítésével kapcsolatban. Az Szja-tv. 29/G. §-a szerinti, 30 év alatti anyák kedvezménye „– a családi kedvezmény megnyílta hónapjától – abban az esetben illeti meg a 30 év alatti anyát, ha magzatára, vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel a családi kedvezményre való jogosultsága 2022. december 31-ét követően nyílik meg. Ha azonban a 30 év alatti anya 2023. január 1-jén magzatára tekintettel már jogosult családi kedvezményre, a 29/G. § szerinti kedvezmény 2023. január 1-jétől érvényesíthető azokra a hónapokra is, amelyekben a 30 év alatti anya e magzatára tekintettel családi kedvezményre jogosult”.A[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Személyi kedvezmény érvényesítése önellenőrzéssel

Kérdés: Költségvetési szervünk alkalmazottja nem nézte át a bevallási tervezetét, és az úgy vált adóbevallássá, hogy hiányzik belőle a személyi kedvezmény. Mi a teendő ez esetben?
Részlet a válaszából: […] kötelezettségváltozás esetén kerülnek kitöltésre az önellenőrzéses mezők.Ha az önellenőrzés során kötelezettségnövekedés keletkezik, akkor az önellenőrzési pótlék (ELL-45. sor) összege is megállapításra kerül. Ha az önellenőrzési pótlék összege nem haladja meg az 1000 forintot, akkor az ELL-45. sorba nulla forint kerül beírásra.Ha az önellenőrzés során visszaigényelhető adó keletkezik, akkor a „Visszaigényelhető összeg kiutalását vagy átvezetését kérem” kódkocka jelölésével az „Átvezetési és kiutalási kérelem” Terhelendő, illetve a Kiutalandó sorában lévő mezőket is kitölti a program.Ha más adónemre kívánja átvezettetni a visszajáró összeget vagy annak egy részét, akkor azt a Jóváírandó sorban az adónemkód kiválasztásával és az összeg megadásával teheti meg. Kiutalandó összeg esetében meg kell adni a Visszaigénylési adatok mezőcsoportban a kiutaláshoz szükséges adatokat. Az önellenőrzés támogatása funkció használata nélkül, a belépést követően az „Adóbevallás megtekintése”, majd az „Új bevallás korábbi adatokkal” mezőre kell kattintani, ezáltal szerkeszthetővé válik a korábban beadott bevallás. Először a helyes adatokkal kell kitölteni/javítani (pl.: adókedvezmények), majd az önellenőrzési mellékleteket kell hozzárendelni a bevalláshoz az alábbiak szerint:A témakörlistában a „Javítás, helyesbítés, önellenőrzés” témakörre kattintva jelennek meg az önellenőrzés kitöltéséhez szükséges sorok. A „Bevallás jellege (önellenőrzés, helyesbítés)” mezőbe írt „O” betűvel lehet jelezni, hogy a bevallást önellenőrzésként nyújtja be. Ezután az „Önellenőrzési pótlék”, „Adónemenkénti kötelezettségalap-különbözet és kötelezettségváltozás”, illetve szükség esetén (pl.: önkéntes pénztári, NYESZ-R vagy nyugdíjbiztosítási rendelkező nyilatkozat miatti önellenőrzésekor) „Az önellenőrzés oka, módja” mezőket is ki kell tölteni. A mezőkben kell feltüntetni az adókötelezettség változását (pl.: ELL-1. sor: Személyi jövedelemadó kötelezettség alapjának különbözete,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Reprezentációhoz használt kis értékű eszközök elszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk vásárolt a fogadott vendégek számára kávét, cukrot, tejszínt, továbbá ehhez szükséges papírpoharakat, szalvétát, keverőpálcát. Csak a fogyasztási cikkeket terheli mint reprezentáció adófizetési kötelezettség, vagy ugyanúgy adófizetési kötelezettség alá esik a pohár, szalvéta stb.?
Részlet a válaszából: […] mosogatószer, mosogatószivacs stb. kiadások. Ugyanakkor ezek nem kerülnek elfogyasztásra, nem jelentenek a magánszemélyek részére juttatást. A vásárlási számlán az étel, ital, kávé, cukor stb. fogyasztható termékeket a K123 rovatra, a nem fogyasztható termékeket pedig a K312. „Üzemeltetési anyagok beszerzése és – a reprezentációs készletek, üzleti ajándékok beszerzésével[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.
1
2
3
4