Bérleti díj rendezése óvadékból

Kérdés: A büfé bérlője bezárta az üzletét, és nem tudja fizetni a bérleti díjat. Azt kérte, hogy az április és május hónap bérleti díját az óvadékából vonjuk le. Megtehetjük-e ezt, és ha igen, kell-e számlát kiállítani erről a két hónapról?
Részlet a válaszából: […] Az óvadék vagy kaució a Ptk. szerint dologi biztosíték, amely azt a célt szolgálja, hogy ha a kötelezett nem, vagy nem szerződésszerűen teljesít, akkor a jogosult abból közvetlenül – bírósági, jogi intézkedés nélkül – kielégítést kereshet.Az óvadéknak tehát az a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. május 12.

Magánszemélytől bérelt ingatlan

Kérdés: Intézményünk magánszemélytől bérel ingatlant. A magánszemélynek nincs adószáma, nem tud számlát adni. Vonjuk le tőle az adóelőleget? Milyen bizonylat alapján tudom lekönyvelni a bérleti díjat? Ha a magánszemély számlát adna, akkor is le kellene vonnunk az adóelőleget?
Részlet a válaszából: […] A magánszemély bérbeadónak nem kell adószámot kérnie, ha a következő feltételek együttesen teljesülnek:– nem egyéni vállalkozó (sem az ingatlan-bérbeadási tevékenysége vonatkozásában, sem más tevékenységére tekintettel),– tevékenysége kizárólag – az Áfa-tv. 86....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. április 14.

Üzlet bérleti díjának mérséklése

Kérdés: Önkormányzatunk az üzlethelyiségek bérbeadására áfakötelezettséget választott. Egyik bérlőnk a koronavírus miatt kénytelen volt bezárni az üzletét, ezért bérletidíj-mérséklést kért. A testület engedélyezte, hogy három hónapig a bérleti díj felét fizesse. Hogyan kell ezt számlázni, és az áfabevallásban szerepeltetni?
Részlet a válaszából: […] Mindenekelőtt módosítani kell a bérlővel kötött szerződést. A számlán három hónapig a csökkentett bérleti díjat kell számlázni, és a csökkentett díj lesz az áfa alapja is az Áfa-tv. 65. §-a alapján. Fő szabály szerint a felek által meghatározott ellenérték az áfa...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. április 14.

Előlegszámla kiállítása

Kérdés: Kérem, hogy teljeskörűen tájékoztassanak arról, hogy milyen esetekben kell előlegről számlát kiállítani. Milyen teljesítési időpontot kell az előleg- és a végszámlára írni, mi a helyes eljárás akkor, ha az előleg- és végszámla kiállítása között megváltozik az adómérték? Mi a helyes teljesítési időpontja a végszámlának és az előlegszámlának? Van-e mentesség és milyen körben az előlegszámla kiállítási kötelezettség alól? Tanfolyami díjak, szálláshelyfoglalás előre fizetése esetén kell-e előlegszámlát kiállítani? Kötelező-e a pro forma számlát kiállítani? Nagyon sok vitánk van a partnereinkkel. Sokszor nem kapunk előlegszámlát, csak díjbekérőt, vagy pro forma számlát, illetve olyan is előfordul, hogy végszámlát nem kapunk, és tőlünk is kért a bérlő előlegszámlát, mert kifizette a bérleti szerződés szerinti határidőre a bérleti díjat, de nem kapta meg a számlát időben. Jogos ilyen esetben, hogy előlegszámlát kér?
Részlet a válaszából: […] Az áfa rendszerében előlegnek azt tekintjük, amikor a beszerző vagy igénybe vevő adóalanynak szerződéses vagy jogszabályon alapuló kötelezettsége van arra, hogy a teljesítést megelőzően az ellenérték egy meghatározott részét vagy egészét megfizesse, és ezen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. február 25.

Közfoglalkoztatási program keretében előállított termények

Kérdés: Önkormányzatunk közfoglalkoztatási program keretében mezőgazdasági terményeket termeszt, és ezeket értékesítjük. A termékértékesítés után befizetjük az áfát. Gazdaságélénkítő Program támogatási kérelmet nyújtunk be. A halmozott bevételünk a bérleti díjakkal és egyéb bevételekkel együtt meghaladta a 12 millió Ft-ot. A Belügyminisztérium az alábbiak szerint kéri a támogatások igénylését:
"Amennyiben az önkormányzat összes (kumulált) árbevétele (egyéb bevételek, közfoglalkoztatásból származó értékesítési vagy szolgáltatásnyújtási bevételek, bérbeadás stb.) 2018. évben vagy 2019. évben ez idáig elérte, vagy év végéig várhatóan meghaladja a 12 millió Ft-ot, akkor a Gazdaságélénkítő Program támogatási kérelem 1/b mellékletében a nettó költségeket kérheti igényelt támogatási összegként."
A fentiekre való tekintettel az önkormányzatnak a támogatás igénybevételét követően is lesz áfa-visszaigénylési joga?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 120. §-a szerint az adóalany akkor jogosult a beszerzéseiben, szolgáltatás-igénybevételeiben a rá áthárított áfa levonására, ha a beszerzett terméket, igénybe vett szolgáltatást adóköteles gazdasági tevékenysége keretében hasznosítja. A termények...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. január 13.

Közúti reklámcélú eszközök elhelyezése

Kérdés: A 421/2015. Korm. rendeletben foglaltak alapján a tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszközök közutak melletti elhelyezéséről a közút kezelője – jelen esetben az önkormányzat –, a kormányrendelet 1. melléklete szerinti díjszabásnak megfelelően, az elhelyezési díjról a kezdőnaptól követő 5 napon belül számlát állít ki az eszköz elhelyezésére jogosult részére. A leírtakkal kapcsolatban az lenne a kérdésem, hogy a kormányrendelet 1. mellékletének b) pontja szerint kiszámlázott díj az áfa szempontjából bérleti díjnak, közterület-foglalási díjnak vagy más egyéb bevételnek minősül-e?
Részlet a válaszából: […] A 421/2015. Korm. rendelet szerint az eszköz elhelyezése az elhelyezésére jogosult és az oszlop elhelyezkedése szerinti közterület kezelője közötti polgári jogi jogviszonynak minősül. Az eszköz elhelyezésére jogosult a közút kezelője részére köteles az elhelyezési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. november 26.

Automata bérleti díjának számlázása

Kérdés: Most vettem át a számlázási feladatot, és azt vettem észre, hogy egyes hónapokban az automata üzemeltetőjének áfásan, más hónapokban áfamentesen számláztunk. Más bérlőknek is egyes hónapokban áfamentesen számláztuk a rezsiköltségeket, más hónapokban pedig áfásan. Intézményünk a bérbeadásra nem választott áfakötelezettséget. Hogyan kell helyesen számlázni az automata bérleti díját és a bérlőknek a rezsit?
Részlet a válaszából: […] A kérdés alapján feltételezzük, hogy az automata üzemeltetőjével olyan szerződésük van, ami szerint az automata az üzemeltetőé, vagy általa bérelt, és annak működtetését (árufeltöltés, karbantartás, bevételürítés) is ő végzi. Ebben az esetben intézményük...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. november 5.

Ingatlan-bérbeadás

Kérdés: Önkormányzatunk a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanok esetében adókötelezettséget választott az elmúlt években. 2017-ben az egyik bérlőnk jelentős felújítást hajtott végre az ingatlanon, amit beszámítottunk a bérleti díjba. A felújítás befejezésekor kiszámláztunk részére 24 havi bérleti díjat áfásan. A számlázott időszak 2019. 07. hónapban járt le. 2019. január 1-jétől – mivel lejárt az 5 év – adómentességet választottunk az ingatlan-bérbeadásra. A bérlő a számla áfatartalmát levonásba helyezte. Kell-e a számlát módosítanunk?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 84. §-a alapján a fizetendő adó megállapítására a teljesítéskor érvényes adómértéket kell alkalmazni.Az Önök esetében a számla kiállításakor, illetve teljesítési időpontjában fennálló állapot szerint áfásan kellett az ingatlan-bérbeadást számlázni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. szeptember 24.

Áfabevallás önellenőrzése

Kérdés: A január, február, március havi bérleti díjról szóló számlát júniusban állítottuk ki, mert vitánk volt a partnerrel. A számlán a teljesítési időpont 03. 06., a számla kelte 06. 27., a fizetési határidő is 06. 27., a számla átutalásos. A június havi áfalistán önellenőrzési tételként jelent meg a számla 03. 06-i teljesítési időponttal. A számlát a júniusi havi áfabevallásba tettük be. Helyesen jártunk el?
Részlet a válaszából: […] A számla kiállítása és az áfa bevallása tekintetében sem jártak el helyesen. Az Áfa-tv. 58. §-a szerint a bérleti díjról szóló számlát az alábbiak szerint kell kiállítani:a) ha a fizetési határidő az elszámolt időszak utolsó napjára esik, akkor a teljesítési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. szeptember 24.

Alanyi adómentesség értékhatárának átlépése

Kérdés: Intézményünk alanyi adómentes intézmény megalakulása óta. Most kötnénk egy olyan szerződést, aminek a bevételével év közben átlépjük az alanyi adómentesség értékhatárát. Megköthetjük-e a szerződést? A szerződés megkötését be kell-e jelenteni a NAV-nak? Mikor kell áfát fizetnünk, hogyan kössük meg a szerződést, és mi a további teendőnk?
Részlet a válaszából: […] ...átlépésekor a szerződéseket, árajánlatokat módosítani kell, önkormányzat esetén az étkezési térítési díj, lakóingatlanbérleti-díj-rendelet módosítására is szükség lehet. Dönteni kell arról, hogy választják-e az adókötelezettséget...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. szeptember 24.
1
8
9
10
27