Liftcsere áfája

Kérdés: A polgármesteri hivatal saját épületében liftcserét végzett. A kicserélt liftszerkezet számlázásával adódtak gondjaink. A számlát egyenes vagy fordított adózás szerint kell-e a cégnek kiállítania? A berendezés ára 3-40 millió forint között mozog. Az ár magában foglalja a felvonó beszerelésének díját is. A szolgáltatás a teljes díjnak 20-30%-át teszi ki. A társaság fő tevékenységként liftek értékesítésével foglalkozik.
Részlet a válaszából: […]  A kérdés szerint egy társaság felvonóberendezéseketértékesít. A berendezések értékesítése során vállalja a berendezésekbeszerelését az adott épületbe. Kérdés, ezen tevékenység megítélése, afordított adózás szempontjából.Az Áfa-tv. 142. § (1)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. február 7.

Jubileumi jutalomra jogosító idők

Kérdés: 1979. 11. 01.-1989. 03. 05. között dadaként dolgoztam óvodában, 1998. 04. 01.-2002. 03. 17. között polgármesteri hivatalban takarítóként. Majd újra visszamentem a polgármesteri hivatalba dolgozni 2005. 01. 01-jétől, és jelenleg is ott dolgozom takarítóként. Jár-e nekem a 40 éves jubileumi jutalom?
Részlet a válaszából: […]  A leírt jogviszonyok mind jubileumi jutalomra jogosítóközalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek számítanak, azonban ezekből mégnincsen meg a 40 év. A legkevesebb közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő,ami után jubileumi jutalom jár, 25 év, amely azonban a megadott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. január 10.

Áthelyezés általános iskolából polgármesteri hivatalba

Kérdés: A helyi (községi) önkormányzat 2012. 01. 01-jével az önállóan működő és gazdálkodó általános iskoláját átszervezéssel önállóan működővé minősíti. Az alapító okirat módosítását már e szerint elkészítette az önkormányzat. A gazdálkodással, könyvvezetéssel kapcsolatos feladatokat ettől az időponttól a polgármesteri hivatal pénzügyi osztálya látja el. Az általános iskola gazdasági vezetőjét 2012. 01. 01-jével a polgármesteri hivatalban kívánják foglalkoztatni, melyet az érintett elfogadott. Munkajogilag a bekövetkezett átszervezés miatt a gazdasági vezetőt áthelyezéssel kívánja átvenni a polgármesteri hivatal a korábbi személyi juttatásának változatlanul hagyásával, amely a vezetői pótlékát is tartalmazza. Tudomásunk szerint a bére nem csökkenthető, a munkavégzés helyének megváltoztatása áthelyezéssel történhet. Kérdésünk, hogy szabályosan járunk-e el az átszervezés miatti áthelyezéssel (hogy a korábbi gazdasági vezetőt semmilyen hátrány ne érje)?
Részlet a válaszából: […]  A Ktv. 1. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy hatályakiterjed – többek között – a helyi önkormányzat képviselő-testületénekhivatalára, azaz a polgármesteri hivatalra. Ennek megfelelően a polgármesterihivatalnál foglalkoztatott gazdasági vezetővel köztisztviselői...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. január 10.

Gazdasági vezetőre vonatkozó képesítési követelmény

Kérdés: 7 éve egy kisvárosban a polgármesteri hivatal gazdasági egységének a vezetője vagyok.
A 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet 18. § (1) bekezdése szerinti előírásoknak megfelelő-e a végzettségem, amennyiben:
– 1996-ban mérlegképes könyvelői (vállalkozási szak) végzettséget,
– 2003-ban főiskolai (személyügyi szervező) végzettséget,
– 2009-ben a Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karán, pénzügyi vállalkozási szak, gazdálkodási menedzsment szakirányú szakján pénzügy-vállalkozási szak gazdálkodási menedzsment szakértő szakirányú végzettséget szereztem?
2003-tól regisztrált könyvviteli szolgáltatási igazolványom van vállalkozási szakterületen. A vezetői feladat ellátásához szükséges-e az államháztartási mérlegképes könyvelői végzettség?
Részlet a válaszából: […]  Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19.) Korm. rendelet (Ámr.) 18. § (1) bekezdése szerint a gazdasági vezetőnek afelsőoktatásban szerzett pénzügyi-számviteli végzettséggel, vagy afelsőoktatásban szerzett egyéb végzettséggel, és emellett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. december 13.

Eljárás körjegyzőség megszűnése esetén

Kérdés: 1. Egy körjegyzőség mint költségvetési szerv megszűnése/megszüntetése jogutódlással történő vagy jogutód nélküli megszűnésnek minősül-e, esetleg az határozza ezt meg, hogy a gesztor csatlakozik-e valahova, vagy önálló marad? Van-e erre előírás? A megszűnés következményeit a körjegyzőségnek mint költségvetési szervnek és mint jogi személynek is viselnie kell? A körjegyzőséget (A) alkotó három önkormányzat közül kettő döntött a körjegyzőségből való kiválásról január 1-jétől, és csatlakozási szándékukról egy másik (B) körjegyzőséghez. A harmadik önkormányzat (mely a gesztor volt) – mivel önállóan nem tud fenntartani hivatalt – szintén január 1-jétől csatlakozik egy harmadik (C) körjegyzőséghez. A döntéseket határidőben meghozták.
2. Az 1. pontban írt (A) körjegyzőség december 31-vel történő megszűnése miatt az ott dolgozó köztisztviselők közül 2 fő áthelyezéssel átkerülne (B) körjegyzőséghez, 2 fő (C) körjegyzőséghez, 2 fő közszolgálati jogviszonya megszűnik. Amennyiben a körjegyzőség megszűnése a Ktv. 15. § (1) bekezdésének g) pontja szerinti jogutód nélküli megszűnésnek tekintendő, akkor nem felmentéssel kell megszüntetni a közszolgálati jogviszonyt, hanem az említett g) pont alapján. Ezért nem beszélhetünk felmentési időről sem, azonban a tovább nem foglalkoztatott köztisztviselők részére a Ktv. 15. § (5) bekezdés alapján járó összeget és a Ktv. 19. § (1)–(5) bekezdés szerint járó végkielégítést kell kifizetni december 31-én. December 31-én megszűnik a közszolgálati jogviszonyuk, a költségvetési szerv megszűnését követően nem merülhet fel "felmentési idő" sem. Ebben az esetben – mivel a munkáltató körjegyzőség megszűnik – január 1-jétől már nem terhelheti semmilyen kötelezettség sem az önkormányzatokat, sem (B) és (C) körjegyzőséget. Helyes-e ez az eljárás és következtetés?
3. A körjegyző közszolgálati jogviszonyának megszűnése szintén a Ktv. 15. § (1) bek. g) pontja szerinti jogutód nélküli megszűnéssel történhet-e?
Részlet a válaszából: […]  A fenti eset, tehát amikor a körjegyzőség megszűnik, illetvea körjegyzőségbe tartozó önkormányzatok megváltoznak, átszervezésnek minősül. AKtv. 17. § (11)–(12) bekezdés kifejezetten is rendelkezik erről az esetről akörjegyző jogviszonyának sorsát érintően....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 22.

Család- és iskoláztatási támogatás elszámolása eseti gondnok kijelölése esetén

Kérdés: A Gyvt. alapján a jegyző családi pótlék természetbeni folyósításáról döntött. A családi pótlékot nem a jogosultnak utalják, hanem az önkormányzat Magyar Államkincstárnál nyitott számlájára (a MÁK-tól kapunk bankszámlakivonatot). A beérkezett összeget az eseti gondnok készpénzben felveszi, majd abból például élelmiszert, gyógyszert vásárol a gyermek részére. Az idegen pénzeszközök közt megtaláltuk a szerintünk alkalmazandó főkönyvi számlát, 35117. Családtámogatások lebonyolítási számla. Hogyan könyveljük a számlára érkezett családi pótlékot, annak felvételét a számláról, és ha szükséges könyvelni, akkor az azzal való elszámolást? Az eseti gondnok egy táblázat kitöltésével és a számlák csatolásával számol el a jegyző felé. Tekintettel arra, hogy az 50 órát meghaladó igazolatlan hiányzás esetén kötelezően alkalmazandó gyámhatósági eljárásról van szó, ezért kérdésem közérdeku lehet.
Részlet a válaszából: […]  A Gyvt. 68/A. § (1) bekezdése szerint a gyermek után járóiskoláztatási támogatás teljes összege folyósításának – a családoktámogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.) 15. § b)pontjában foglaltak szerinti – felfüggesztésével...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 2.

Jubileumi jutalomra való jogosultság

Kérdés: Önkormányzatunk szeretne segítséget kérni. A hivatalunknál alkalmazásban álló dolgozónk (közalkalmazott) az alábbi kimutatáson feltüntetett jogviszonyok alapján mikor jogosult és mennyi idő után a jubileumi jutalomra?
Részlet a válaszából: […]   S.sz. Munkahely megnevezése Jogviszony formája   Munkaviszony kezdete Munkaviszony vége Eltöltött időtartam Megszűnés oka év hó nap 1. Városi Ép. Ip. Száll. Váll. Munkaszerződés   ...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 2.

Pénzmaradvány-elszámolás évnyitás utáni tételei önkormányzatoknál és az irányításuk alá tartozó költségvetési szerveknél

Kérdés: Az alábbi példában szereplő számok alapján hogyan kell a pénzmaradványt nyilvántartásba venni a polgármesteri hivatalnál, valamint az intézményeknél? Mely tételekre kell előirányzatot képezni a polgármesteri hivatalnál és szintén az intézményeknél? Mind a polgármesteri hivatalnál, mind pedig az intézményeknél a szabad, illetve feladattal terhelt pénzmaradványt tartalékba kívánjuk helyezni, és a felhasználás után képezünk elő­irányzatot dologi vagy beruházási kiadásokra a felhasználásnak megfelelően a tartalékból.
– Tárgyévi helyesbített pénzmaradvány (pénzkészlet ą aktív, passzív elszámolások – rövid lejáratú likvidhitel): hivatalnál: 5000
– Tárgyévi helyesbített pénzmaradvány (pénzkészlet ą aktív, passzív elszámolások): intézményeknél: 3000
– Intézmények előző évi alulfinanszírozása: 200
– Intézményi pénzmaradvány-elvonás: 300
– Kiutalatlan költségvetési támogatás: 600
– Költségvetési befizetés többlettámogatás miatt: 100
Részlet a válaszából: […]  A kérdésben megadott adatok az alul- és atúlfinanszírozásnál nem egyértelműek, ezért a válasznál a következőket vesszükalapul:– Intézmények előző évi alulfinanszírozása: 200 (22. sor)– Kiutalatlan költségvetési támogatás: 600 (25. sor)– Költségvetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 2.

Pénzmaradvány rendezése, ha a tárgyévi maradvány negatív előjelű

Kérdés: Önkormányzatnál a pénzmaradvány nyilvántartásba vételére, a tartalékelszámolás helyes rendjére kérem szíves válaszukat az alábbi esetben.
A beszámoló 29. űrlap 21. sora helyesbített pénzmaradvány: -200, azaz negatív.
A beszámoló szerint a 33. űrlap miatt visszafizetendő, 29. űrlap 23. sora: -60
Költségvetési kiutalás kiutalatlan normatív támogatás miatt, 29. űrlap 25. sor: 1500
Költségvetési pénzmaradvány, 29. űrlap 28. sor
4211 Költségvetési tartalék elszámolása, 2011. évi nyitó egyenlege tartozik 200
Negatív pénzmaradvány esetén mi a helyes (kontírozás) könyvelés az egyes tételekre, milyen egyenlege lesz a könyvelés végrehajtása után a 4211, 4214, 494, 9812 főkönyvi számláknak?
Részlet a válaszából: […]  A kérdésben a 29. Pénzmaradvány-kimutatás űrlap soraibólegyértelmű, hogy egy önkormányzat (polgármesteri hivatal) 2010. évipénzmaradványának elszámolását kell levezetni. Hiányzik a kérdésből a 29. űrlap28. sorának összege, de az a megadott adatok alapján +1240 lehet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 2.

Köztisztviselő jubileumi jutalma szempontjából figyelembe vehető idők

Kérdés: Polgármesteri hivatalban dolgozom 1993. 05. 04-től, azon belül 1994. 01. 01-jétől köztisztviselőként. Az előző munkaviszonyaimat elismerték közszolgálati jogviszonynak. 1976. 07. 01-jén kezdtem dolgozni, a munkaviszonyom folyamatos, kieső időm nem volt, így 2011. 07. 01-jén 35 éves munkaviszonnyal rendelkeztem. 1976. 07. 01.-1993. 05. 02-ig dolgoztam az ÁFÉSZ-nál, községi tanácsnál és termelőszövetkezetnél. 1993. 05. 04-től dolgozom a polgármesteri hivatalban (jelenleg is). A munkáltatóm a Ktv. 49/E. § (3) bekezdésére hivatkozva tájékoztatott, hogy részemre a 35 éves jubileumi jutalom nem jár (25 és 30-at megkaptam). Jár-e nekem a 35 éves jubileumi jutalom?
Részlet a válaszából: […]  A köztisztviselő jubileumi jutalomra való jogosultságánakmegállapításakor is a közszolgálati jogviszonyban töltött időt kell figyelembevenni [Ktv. 72. § (1)–(2) bek.], azzal az eltéréssel, hogy a munkavégzésreirányuló egyéb jogviszonyban, illetőleg az 1992. július...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. november 2.
1
18
19
20
31