Adománygyűjtés magánszemély számára

Kérdés:

Önkormányzatunk egy, a településhez kötődő kiskorú, súlyos beteg gyermek szülei részére támogatást kíván nyújtani, jótékony céllal, a gyermek külföldi gyógykezelésének megteremtése érdekében. Egy alapítványon keresztül történő adományozás lehetősége merült fel, ez esetben kérdeznénk, hogy a Mötv. 41. §-ának (9) bekezdése alapján alkotott rendelet szerint az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló önkormányzati rendelet alapján kell-e eljárni? 
Illetve, hogy maga az alapítvány hogyan tud elszámolni a számára nyújtott adománnyal? Elégséges-e, ha egy bizonylaton átadják a család számára a pénzösszeget, amit az önkormányzattól kaptak? (Az önkormányzat 1.000.000 forint adományt kíván nyújtani.) Az önkormányzat hogyan, milyen feltételekkel tud a településen gyűjtést szervezni? (Gondolunk itt a pár száz forintos lakossági készpénz-adománygyűjtés megszervezésére.) Továbbá, van-e arra lehetőség, hogy az önkormányzat közvetlenül adja át a támogatást, s annak mi a jogi formája? Az adóhatósághoz a támogatásgyűjtést milyen feltételek alapján kell bejelenteni, s azt hogyan kell megtenni? A magánszemélynek kell-e bármiféle kötelezettséget teljesítenie a jótékonysági szándékkal gyűjtött pénzadomány elfogadása esetén, amennyiben a támogatás meghaladja az akár több millió forintot is?

Részlet a válaszából: […] alapítványnak a számviteli beszámolója közhasznúsági mellékletében kell elszámolni az adományok felhasználásáról.A fenti kormányrendelet előírja, hogy az adományozott köteles tájékoztatni az adományozót az adománygyűjtés pontos céljáról, és ha az adományozó kiléte ismert, akkor őt az adomány felhasználásáról tájékoztatni kell. A jogszabály rögzíti, hogy az adomány felhasználása és az erről szóló beszámolás során érvényesülnie kell a nyilvánosság és az átláthatóság feltételeinek. Azaz a civil szervezet az általa használt tájékoztatási eszközökön keresztül – így különösen honlapján, hírlevélben – ad tájékoztatást a működéséről és az adományok felhasználásáról.2010. január 1-jétől a magánszemélyek az adományaik (pénz, szolgáltatás, tárgyi adomány) után semmilyen adókedvezményre nem jogosultak, így jogszabályi kötelezettség nincs arra, hogy a magánszemély adományozóknak igazolást állítsanak ki. A magánszemély részére a banki kivonata rendelkezésre áll, amelyen látszik, hogy milyen célra és mennyi adományt adott.Amennyiben közhasznú szervezet, közérdekű kötelezettségvállalás szervezője vállalkozástól (társasági adó hatálya alá tartozó adóalany) kap adományt, akkor az adományozó részére – az adókedvezmény érvényesítéséhez – igazolást szükséges kiadni. Az igazolás kötelező tartalmi kellékeit a társasági adóról szóló törvény rögzíti.Az önkormányzat, illetve költségvetési szervei által gyűjtött pénzösszeg (magánszemélyektől, gazdálkodó szervezetektől) esetében nagyon fontos, hogy jótékony célú közadakozásból származzon. Közadakozásnak pedig az tekinthető, ha nyilvánosan meg van hirdetve a gyűjtés, bárki számára hozzáférhető, aki adakozni szeretne. Nyilvános meghirdetésnek tekinthető például az önkormányzat hirdetőtábláján történő közzététel, saját honlapon vagy a közösségi oldalon történő felhívás, a (helyi) rádióban, televízióban való meghirdetés. Nagyon fontos, hogy a szervezett gyűjtést a képviselő-testület is jóváhagyja határozattal.Az adományozók felé nem kell elszámolni, hanem az adomány célja szerinti felhasználásról nyilvános úton kell tájékoztatni a lakosságot úgy, ahogy a felhívás történt (pl. helyi rádió, televízió).Az Ávr. 145. §-a (3) bekezdésének d) pontja szerint a helyi önkormányzat döntése vagy jogszabály rendelkezése alapján egyéb, meghatározott célú pénzeszközök elkülönítésére szolgáló alszámlát nyithat. Javasoljuk, hogy az adomány céljára elkülönített számlát nyissanak.Amennyiben a lakossági adományokat urnában gyűjtik, akkor annak felnyitásáról jegyzőkönyvet kell készíteni, és legalább két személynek kell végezni a felnyitást. A magánszemélyek által adott adományokról az adományozó részére nem kell bizonylatot kiállítani.A lakosságtól gyűjtött adományok adómentesek az Szja-tv. 1. sz. mellékletének 7.2 pontja alapján. A magánszemélyek által adott adomány adómentes az Szja-tv. 1. sz. mellékletének 7.2. pontja szerint: a magánszemély részére más magánszemély(ek) által ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott (fizetett) vagyoni érték; nem alkalmazható e rendelkezés, ha a juttatás (a fizetés) a magánszemély vagy más által teljesített termékértékesítésre (vagyoni érték átengedésére), szolgáltatásnyújtásra tekintettel vagy azzal összefüggésben történik.Amennyiben az önkormányzat az alapítványnak adja adományként az 1 millió forintot, akkor szja-kötelezettség nem merül fel, tekintve, hogy az alapítvány nem magánszemély.A közérdekű kötelezettségvállalásból, a közhasznú egyesületből, alapítványból, közalapítványból a közhasznú cél szerint címzett magánszemélynek nem pénzben adott juttatás értéke is adómentes, kivéve a béren kívüli juttatásokat. Ugyanakkor a pénzbeli juttatások legfeljebb a minimálbér 50 százalékát meg nem haladó havi összegben adómentesek. Ezen adómentesség[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Utazási és parkolási költségek

Kérdés: Saját gépkocsival történő hivatali kiküldetés esetén, automatából vásárolt parkolójegy elszámolható-e adómentesen a munkáltatónál (csak maga a parkolójegy, számla nem készül róla)? Szintén havi kiküldetés esetén a munkáltató adómentesen megtérítheti-e az autópálya-matricát? Tömegközlekedéssel történő munkába járás során az online vásárolt jegyet hogyan számolhatja el a munkavállaló? (Applikációval történik a vásárlás.)
Részlet a válaszából: […] biztosítható, akkor a gazdálkodó képviseletére jogosult személy, vagy belső szabályzatban erre külön feljogosított személy az aláírásával igazolhatja, hogy a kérdéses bizonylat valóban az általa képviselt gazdálkodó tevékenysége érdekében merült fel. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy pl. ha a menetlevél vagy kiküldetési bizonylat alátámasztja, hogy hivatali utazáson volt a munkavállaló az adott helyen és időpontban, és az illetékes vezető igazolja a hivatali célú parkolást, akkor elszámolható a könyvekben költségként. Ezt a megoldást akkor javasolt alkalmazni, hogy ha külföldön történt a parkolás, és nem oldható meg a számlakérés. Belföldi viszonylatban az Áfa-tv. 165. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján a számlaadási kötelezettség miatt ezt nem javasoljuk.Az Szja-tv. 3. sz. mellékletének II. fejezete tartalmazza az igazolás nélkül elszámolható költségeket. Ezek között a parkolás nem szerepel. A költségvetési intézmények kiküldetési szabályzatában szükséges meghatározni, hogy mely költségek számolhatók el számla alapján. A parkolást is a számla alapján elszámolható költségek között kell felsorolni.A munkáltató a kiküldetéshez szükséges autópálya-használati díjakat a nevére szóló számla alapján megtérítheti, sőt köteles is megtéríteni a munkavégzés – ideértve a kiküldetést is – során felmerült indokolt és szükséges kiadásokat.A 39/2010. Korm. rendelet 3. § (2)–(3) bekezdései mind a napi munkába járással, mind a hazautazással kapcsolatos költségtérítéssel összefüggésben azt írja elő, hogy az elszámolás a bérlet vagy menetjegy ellenében lehetséges. Az Szja-tv. 25. §-ának (2) bekezdése „a kormányrendelet által előírt elszámolásra” hivatkozik. A „bérlettel, menetjeggyel való elszámolás” azonban nem jelenti[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.

Közüzemi díj továbbszámlázása

Kérdés: Költségvetési szerv vagyunk (áfaalany). A közüzemi díjakat továbbszámlázzuk a helyi önkormányzat részére. A megállapodás szerint a közüzemi díj 25%-a kerül továbbszámlázásra. A távhőszolgáltatást 5%-os áfával számlázzák részünkre, ezt mi 27% áfával számláztuk tovább: a nettó összeg 25%-át számláztuk tovább, erre a 27% áfát számítottuk fel. Ezt az önkormányzat kifogásolta. Szerintük a bruttó összeg 25%-át kellene fizetniük, és nekünk abból visszaszámolnunk a 27% áfát. Helyesen gondoljuk-e, hogy a nettó összeg 25%-át kell továbbszámláznunk az önkormányzat részére?
Részlet a válaszából: […] esetében ez akkor következhet be, ha a felek között nincs bérleti szerződés, nincs bérleti jogviszony, pl. egy épületet közösen használ két intézmény, és a társintézményre eső részt számlázzák ki.Az Áfa-tv. 3. sz. melléklete II. fejezetének 1. pontja szerint a távhőszolgáltató számlázhat 5%-os áfával, ha távhődíjat számláz tovább az áfaalany, akkor 27%-os áfamértékkel kell számlázni. Ez úgy történik, hogy a kapott számla adóalapjára (áfa nélküli összegére, illetve a kérdéses esetben annak továbbszámlázott 25%-ára) kell a 27%-os áfát rászámolni.Abban az esetben, ha a költségvetési szerv és a helyi önkormányzat között bérleti jogviszony van, tehát az önkormányzat által bérelt ingatlan távhődíját számlázzák ki az önkormányzat felé, akkor az Áfa-tv. 70. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján beleépül a bérleti díj mint fő szolgáltatás adóalapjába.Az ingatlan-bérbeadás főszabály[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Képernyő előtti munkavégzés

Kérdés: Költségvetési intézmény (helyi polgárőrség) belső szabályzatában az alábbit rögzítette: „Azon munkavállalók számára, akik képernyő előtti munkavégzők szakorvos vagy optometrista javaslatára a képernyő előtti munkavégzéshez szükséges szemüveglencséhez támogatást kaphatnak.” A 50/1999 (XI. 3.) EüM rendelet nem rendelkezik az optometrista fogalmáról, a rendelet szemészeti szakvizsgálatról tesz említést. Véleményünk szerint a belső szabályzat hibásan rendelkezik/teszi lehetővé, hogy egy optometrista általi javaslat elegendő legyen a szemüveglencséhez való támogatáshoz. Kérjük szíves állásfoglalásukat az ügyben.
Részlet a válaszából: […] szemészeti szakvizsgálatra. A beutalóban fel kell tüntetni a képernyő előtti éles látást biztosító szemüveg használatát szükségessé tevő munkakör megnevezését, és annak a szakvizsgálathoz szükséges mértékű leírását is. Ha szemészeti szakvizsgálat eredményeként indokolt, illetve a munkavállaló által használt szemüveg vagy kontaktlencse a képernyő előtti munkavégzéshez nem megfelelő, a munkáltató a munkavállalót ellátja a minimálisan szükséges, a képernyő előtti munkavégzéshez éles látást biztosító szemüveggel (EüM rendelet 6. §).A 60/2003. ESzCsM rendelet alapján az optometrista optikai szaküzletben lát el feladatokat, melynek során biztosítani kell a szemész szakorvosi konzultáció lehetőségét, azaz a szemész szakorvos nem kell, hogy jelen legyen a szaküzletben. A szaküzletben az optometrista kizárólag látásélesség-vizsgálatot végezhet, kompetenciája egyéb szemészeti elváltozások vizsgálatára nem terjed ki, diagnosztikai szakvizsgálatot nem végezhet.Mindezekre tekintettel az EüM rendelet 6. §-a alapján előírt, éles látást biztosító[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Utazási kedvezmény

Kérdés: Jár-e az önkormányzati hivatal (polgármesteri hivatal) munkavállalói részére a 38/2024. Korm. rendelet 1. számú mellékletében meghatározott kedvezmény? A 7. §-ban nincs nevesítve külön a köztisztviselők köre. Jár-e ugyanez a kedvezmény a polgármesteri hivatalban azon foglalkoztatottaknak, akik az Mt. hatálya alá esnek?
Részlet a válaszából: […] szakképzési oktatói, közszolgálati, kormányzati szolgálati, adó- és vámhatósági szolgálati, rendvédelmi igazgatási szolgálati, honvédelmi alkalmazotti, szerződéses határvadász, hivatásos szolgálati, bírói, igazságügyi és ügyészségi szolgálati viszonyban áll, valamint a közigazgatási szerveknél ügykezelőként, illetve fizikai alkalmazottként foglalkoztatott dolgozó. A felsorolásban szerepel a közszolgálati jogviszonyban állók köre, tehát nem igaz, hogy nincsenek nevesítve a köztisztviselők. A Kttv. 1. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében a Kttv. személyi hatálya kiterjed a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala, közterület-felügyelete, a közös önkormányzati hivatala köztisztviselőjének és közszolgálati ügykezelőjének közszolgálati jogviszonyára. A köztisztviselők tehát beleértendők a kormányrendelet 7. § (1) bekezdésének a) pontjában felsorolt, közszolgálati jogviszonyban állók körébe.Ugyanitt említve vannak továbbá a közigazgatási[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Bérbe adott ingatlan rezsijének továbbszámlázása

Kérdés: Védőnő által használt ingatlannal kapcsolatban felmerült költségek számlázásában kérem szakmai állásfoglalásukat. Önkormányzatunk áfakörös, egyéb ingatlanok bérbeadása tekintetében éltünk az adókötelessé tételi lehetőséggel. A kórház a megállapodás (nem bérleti szerződés) értelmében közüzemi és további dologi kiadások megtérítésére vállalt kötelezettséget. Továbbszámlázni kívánt kiadások: áram-, víz-, gázdíj, mobilinternet és telefondíj, veszélyeshulladék-szállítás, kémény- és tűzoltókészülék ellenőrzési díja, számítástechnikai szolgáltatás díja, biztosítások díja, takarítónő (önkormányzati dolgozó) időarányos munkadíja. Helyes-e, ha ezeket a tételeket a szolgáltatókkal kötött szerződések, illetve a kapott számlák áfatartalmának (27%, 5%, mentes) megfelelően számlázzuk tovább? A takarítónő bérköltségének időarányos részét is térítené a kórház. Milyen jogcímen, milyen rovaton szerepeltethető a megtérített bér mint bevétel? Ezt ki kell-e számlázni? Ha igen, milyen áfatartalommal? A törzskönyvi nyilvántartásban, ehhez kapcsolódóan szükséges-e az adóalanyisággal összefüggésben TEÁOR-kódot felvenni?
Részlet a válaszából: […] kötelezettnek.Az adóhatóság álláspontja szerint a kórház részére megállapodás, nem bérleti szerződés alapján történő közüzemi költségek, amelyek az ingatlan használatához szorosan kapcsolódónak, mint az áram-, víz- és gázdíj, a bérbeadás szabályai szerint számlázandó, vagyis az önkormányzat esetében 27%-os áfamértékkel.Azok a költségek, amelyek a védőnői feladatellátással kapcsolatosak, pl. telefon, internet, veszélyeshulladék-elszállítás számítástechnikai szolgáltatás díja, továbbszámlázásként kerülnek kiszámlázásra szintén 27%-os áfatartalommal. A takarítónő[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Bölcsődei pótlék számítása

Kérdés: A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése alapján járó bölcsődei pótlék számításának mi az alapja? Az alapilletmény vagy az alapilletmény + bölcsődei pótlék?
Részlet a válaszából: […] jogintézmény, másfelől abból, hogy erre a pótlékra a háttérjogszabályok, vagyis a Kjt. és az Mt. alkalmazandók.A Kjt. 69. §-a szerint a közalkalmazott a Kjt.-ben megállapított feltételek mellett a 70–75. §-ok szerinti illetménypótlékra jogosult. A 70–75. §-ok szerinti illetménypótlék számításának alapját a mindenkori éves költségvetési törvény állapítja meg (közalkalmazotti pótlékalap). Ez a következő, a 70–75. §-okban felsorolt pótlékokra vonatkozik: vezetői pótlék, címpótlék, egészségkárosító kockázatok között végzett munkáért járó pótlék, idegennyelv-tudási pótlék, valamint végrehajtási rendelet által megállapított további ágazati pótlék. A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdésében szereplő – nevezzük így – délutáni pótlék egyik kategóriába sem tartozik. Az Mt. hatálya alá tartozó munkavállalókra pedig a Kjt. 69. §-a egyébként sem vonatkozik.Maradnak tehát az Mt. pótlékszabályai, mint a Gyvt. szerinti délutáni pótlékra alkalmazható rendelkezések, hiszen az Mt. nem csak a munkavállalókra vonatkozik, a Kjt.-nek is háttérjogszabálya. (Itt jegyezzük meg, hogy ha a közalkalmazottat az Mt. szerinti pótlék – pl. rendkívüli munkavégzési pótlék – illeti meg, annak alapját sem a Kjt., hanem az Mt. szerint kell megállapítani.) Az Mt. 139. §-ának (2) bekezdése értelmében az egy órára járó Mt. szerinti bérpótlékot a munkavállaló egy órára járó alapbére százalékában kell megállapítani. Az alapbér a pótlékok nélküli, munkaszerződésbe foglalt időbért (havibért) jelenti [Mt. 136. § (1)–(2) bekezdés], vagyis munkavállalók esetén a 15%-os délutáni pótlék alapja a munkaszerződés[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Cafeteriajuttatás betegszabadság és táppénz ideje alatt

Kérdés: Jár-e cafeteriajuttatás betegszabadság és táppénz ideje alatt? A munkáltató meghatározhatja-e a cafeteriaszabályzatában, hogy a dolgozó nem jogosult a cafeteriajuttatásra a tárgyhónapban a betegállomány időszak alatt saját és gyermeke jogán?
Részlet a válaszából: […] körébe tartozó juttatások fajtáit és feltételeit tehát lényegében szabadon lehet megállapítani a munkáltatónál, kivéve, hogy figyelemmel kell lenni az egyenlő bánásmód elvére.Az Mt. 12. §-a értelmében a munka díjazásával kapcsolatban az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani. Ebből a szempontból munkabérnek minősül minden, a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatás, tehát a cafeteria körébe tartozó béren kívüli juttatások is. Az egyenlő bánásmódot nem sérti, ha a béren kívüli juttatásokra való jogosultságnál az egyes munkavállalók közötti különbségtételre a munkavégzésre visszavezethető ok szolgál. Az Mt. szerint a munka egyenlő értékének megállapításánál különösen az elvégzett munka természetét, minőségét, mennyiségét, a munkakörülményeket, a szükséges szakképzettséget, fizikai vagy szellemi erőfeszítést, tapasztalatot, felelősséget, a munkaerőpiaci viszonyokat kell figyelembe venni. Az elvégzett munka mennyiségével van összefüggésben az, ha – még jogszerű okból is, például más jogosultság igénybevétele miatt – nem kerül sor munkavégzésre. Tehát a munkáltató kötelezettségvállalása vagy kollektív szerződés rendelkezhet[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

A „nők 40” nyugdíjra való jogosultság

Kérdés: A települési köznevelési és egészségügyi társulás fenntartásában van a települési óvoda, mely két óvodai csoporttal működik. Az óvoda egyik óvodapedagógusa a 40 éves jogviszonya alapján bejelentette, hogy 2024. december 31-ével kéri a jogviszonyának felmentéssel történő megszüntetését. A szolgálati idő megállapítása alapján a 40 év szolgálati időt 2024. augusztus 16-án éri el. A felmentési ideje 2024. május 2-ával indult, a le nem dolgozandó jogviszony 2024. szeptember 1-jével kezdődik. A Tnyvhr. 73/B. §-a alapján kéri, hogy kerüljön kiállításra a „Foglalkoztatói nyilatkozat”. 2024. augusztus 16-tól a jogviszony alatt igényelni szeretné a nyugdíjat, egyúttal a jogviszonya alapján járó illetményénél a számfejtést úgy kérné, hogy azt már ne terhelje a társadalombiztosítási járulék. Igényelheti-e a nyugdíjat a dolgozó (és meg is állapíthatják és folyósíthatják neki) úgy, hogy még nem nyugdíjas 2024. 08. 16-án? Jelen esetben a visszamenőlegesség még nem áll fenn. Nyugdíjasnak minősül-e úgy, hogy elérte a 40 éves szolgálati időt, de a fennálló jogviszonya alapján még aktív dolgozó? Az Mt. 294. §-a (1) bekezdésének g) pontja szerint nyugdíjas az a munkavállaló, aki
ga) az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik (öregségi nyugdíjra való jogosultság),
gb) az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt öregségi nyugdíjban részesül,
gc) a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány által folyósított ellátásokról szóló kormányrendelet alapján folyósított öregségi, rokkantsági nyugdíjsegélyben (nyugdíjban) részesül,
gd) egyházi jogi személytől egyházi, felekezeti nyugdíjban részesül,
ge) öregségi, munkaképtelenségi járadékban részesül,
gf) növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadékban részesül.
Részlet a válaszából: […] megállapították a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló számára a „nők 40” nyugdíjat, akkor ezt folyósítani fogják akkor is, ha közben még fennáll a köznevelés-foglalkoztatotti jogviszonya. Ezt a Tnyvhr. 73/B. §-a (1) bekezdésének b) pontja szabályozza, mely kimondja: a nyugdíjfolyósító szerv nem szünetelteti az öregségi nyugdíj folyósítását a Tny. 83/C §-ának (1) bekezdése szerinti jogviszony (pl. közalkalmazotti jogviszony, költségvetési intézményben fennálló köznevelési foglalkoztatotti jogviszony) fennállására tekintettel, ha e jogviszony köznevelési intézményben áll fenn.Az óvodákra az Mt. 2024. január 1. óta nem alkalmazandó (kivéve a munkaviszonyban álló köznevelésben dolgozókat). Tehát a nyugdíjasnak minősülés eseteit az óvodapedagógusok vonatkozásában nem az Mt., hanem a Púétv. 3. §-ának 26. pontja szabályozza. E szerint nyugdíjas: akia) az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik,b) részére végleges határozatban az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt öregségi nyugdíjat, vagy a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.

Ingatlan bérbeadása

Kérdés: A Költségvetési Levelek 75. számában, az 1625. számon megjelent válasz jelenleg is megfelel a jogszabályoknak?
[ Lakást adunk bérbe. A közüzemi számlákat, valamint a társasháztól kapott számlát a közös költségről a bérlőre hárítjuk át. A gáz, áram, víz fogyasztását külön órával mérjük. Helyesen járunk-e el, ha ezen költségeket tárgyi adómentesen számlázzuk ki a bérlőre?
Válasz: Az Áfa-tv. 8. § (4) bekezdése alapján, ha az adóalany a szolgáltatásnyújtást a saját nevében, de más javára rendeli meg, úgy kell tekinteni, mint aki (amely) ugyanannak a szolgáltatásnak egyidejűleg igénybe vevője és nyújtója is. Azaz a bérbeadó akkor jár el helyesen, amikor a különfogyasztást mérő órákkal mért víz-, gáz- és áramszolgáltatást – közvetített szolgáltatás nyújtójaként – a bérlőjének azonos áfakulccsal számlázza. Közös költség azonban a bérleti jogviszony járulékos eleme. Az Áfa-tv. 22. § (3) bekezdése alapján a járulékos költségek beletartoznak a főszolgáltatás adóalapjába. A közös költség tehát a bérleti díj olyan részét képezi, amelyet nem a bérbeadó felé, hanem (a bérbeadóval kötött megállapodás értelmében) közvetlenül a társasháznak kell megfizetni. Így a közös költséget a bérbeadónak bele kell foglalni a bérleti díjba, függetlenül attól, hogy a bérleti díjnak ezt a részét közvetlenül a társasháznak kell megfizetni. Mivel a közös költség nem a társasház szolgáltatásnyújtásának ellenértéke – lévén, hogy társasház nem nyújt szolgáltatást –, a törvény alapján a bérbeadó a közös költségről számlát nem is kaphat, így e számlával nem is rendelkezhet. Fontos, hogy az Áfa-tv. 2. számú melléklete alapján a lakóingatlan bérbeadása tárgyi adómentesség alá tartozó szolgáltatásnyújtásnak minősül. Lakóingatlannak minősül az a lakás céljára létesített, és az ingatlan-nyilvántartásban lakóház vagy lakás megnevezéssel nyilvántartott, vagy ilyenként feltüntetésre váró ingatlan.]
Részlet a válaszából: […] időleges használatáért téríti vagy téríteni köteles a kötelezettnek.A hatályos áfatörvény 86. §-a (1) bekezdésének l) pontja szerint adómentes az ingatlan (ingatlanrész) bérbeadása, haszonbérbe adása. Az Áfa-tv. 88. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerint az adóalany az ingatlan-bérbeadásra választhat áfakötelezettséget. Ezt a választást adatlapon kell az adóhatóság felé bejelenteni. Az ingatlan-bérbeadásra az adókötelezettség a lakó- és nem lakóingatlanokra külön-külön választható. Amennyiben nem választották az ingatlan-bérbeadásra az adókötelezettséget, akkor az ingatlan-bérbeadást és annak járulékos költségeit (pl. közüzemi költségek, közös költség) is adómentesen kell számlázni.Az Áfa-tv. 70. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerint a termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetében az adó alapjába beletartoznak a felmerült járulékos költségek, amelyeket a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója hárít át a termék beszerzőjére, szolgáltatás igénybe vevőjére. Ennek alapján a bérbeadáshoz kapcsolódó[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.
1
2
3
9